Wij gaan in mei 3 weken naar Thailand met ons dochtertje van 5jaar.
We landen in Bangkok en vliegen dadelijk verder naar Chiang Rai waar we een 4-tal dagen verblijven, vervolgens een 3 à 4-tal dagen in Chiang Mai.
Onze rondreis willen we afsluiten op een eiland of mooi wit zandstrand met helderblauwe zee (5 à 6-tal dagen), maar… kan iemand ons helpen welk eiland we best zouden aandoen waar we aldus het minst kans op regen hebben in de tweede helft van mei.
Richting Oostkust - KOH CHANG of eerder richting Zuiden - KRABI of nabijgelegen eilanden? (Koh Samui of omgeving niet meer daar we er vorig jaar reeds geweest zijn)
Voor we afsluiten met een mooie relaxte zonvakantie, zouden we nog een 2 à 3-tal dagen een nationaal park willen aandoen, afhankelijk van welke richting we het best uitgaan/
Khao Yai NP indien we opteren voor Koh Chang
Khao Sok NP indien we opteren omgeving Krabi
Tijdens onze rondreis zullen we overnachten in kleine bed&breakfasts maar onze laatste 5 dagen willen we echt wel wat luxueuzer afsluiten - suggesties op voorgestelde eilanden zijn altijd welkom!
Ook suggesties van voorgestelde rondreis (3 weken) welkom!
Ja, de moessontijd staat op beginnen. In een woord :Onvoorspelbaar.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik beide Nationale Parken vrij ver weg vind liggen om met een kind van 5 jaar te bereizen.
Ik zou in de omgeving van Chiang Mai of Chiang Rai een NP uitzoeken, en ook op Ko Chang zijn er jungle-mogelijkheden. Je kind de jungle laten ervaren, zonder uitputtend te moeten reizen zou mijn voorkeur hebben.
In Chiang Rai kun je bijvoorbeeld een busje boeken, wat je naar The White Temple brengt, en daarna naar de waterval van een meter of dertig (Ben de naam van de waterval ff kwijt) middenin de jungle. Reisduur: iets meer dan een halve dag, kosten 1500 baht.
Ik heb deze vraag over het weer al elders in het forum beantwoord, dus een copy en paste:
“Het verschil in weer tussen de verschillende starandbestemmingen van Thailand is veel kleiner dan de meeste mensen denken.
Mei is een overgangsmaand, met overal wisselend weer. Zelden echt slecht, maar ook nergens zonzeker.”
Het blijft een lastige keuze wat te kiezen. Zijn eind mei in het zuiden (eerst Khao Sok t/m 14mei). Wat is nou een leuk eiland met twee kids van 8 / 10jr met ook nog leuke zon.
verschillende fora lijken te suggereren dat de ko pha ngang kant het droogste is. Maar ik kan dat nergens staven met werkelijk neerslag cijfers.
Krabi lijkt me namelijk ook erg mooi, misschien zelf Ko Lipe.
Zie het antwoord van stevenl 1 post boven je Koh Phangan is normaal in mei goed weer maar net als in Nederland laat ook het weer zich in thailand moeilijk voorspellen en als het regent is het vaak een uurtje
Tijdens de moesson treden vooral in de middag en avonduren regenbuien op. Als het regent, duurt dit hooguit een uur, maar dan valt er ook veel regen. Niet elke dag vallen er buien, maar het is wel vochtig.
Zoals de andere leden het al gezegd hebben tervoren,het weer heb je niet in de hand.
Eerlijk gezegd het is wel geen eiland,maar in Hua Hin valt er relatief minder regen in mei dan elders.
Hua hin is trouwens heel gemakkelijk te bereiken met de trein of bus,je hebt daar vele mogelijkheden om je te ontspannen.
Voor de kinderen kan je een daguitstapje doen naar een olifantpark of de aapjes bezoeken aan de Khao Takiap berg.Wat Khao Takiap Boeddhistische tempel bieden U een spectaculaire beeld van Hua Hin en omgeving.
Waarom niet op strand van Hua Hin paardrijden?(zie foto hieronder) men heeft ook pony’s speciaal op kindermaat,Sander!!
Neerslagcijfers zeggen niets, er kan in een uur heel, heel veel regen vallen waarna direct de zon weer doorbreekt. Als je dan de cijfers ziet lijkt het wel alsof het al 2 weken achter elkaar regenet, terwijl het een uurtje was, of alleen 's nachts, etc.
Koh Lipe zou ik eind Mei niet meer doen, Krabi is zeker wle een optie.
Eventueel Khao Lak na Khao Sok park in tweede helft mei?
Blijkbaar is Khao Lak een beachbestemming met heel wat kindvriendelijke resorts?
Iemand ervaringen/suggesties?
Grtz Sophie
Khao Lak is doods vanaf Mei, met vrijwel geen restaurants etc. open. Hou er ook rekening mee dat het strand wel toegankelijk is, maar je kunt niet in zee zwemmen in die tijd.
Ik denk dat Krabi, wat je zelf noemde, een beter alternatief is, of kom bij mij op bezoek in Phuket
ik denk ook dat Krabi en dat met name Ao Nang meer te bieden heeft dan Khao Lak, er zijn hier van allerlei aktieviteiten die ook kinderen unnen doen zo kan je zee kayakken, paardrijden of op de mountain bike de natuur in. op het strand leven apen welke wel wild zijn maar zo gewend aan mensen dat je ze regelmatig kan aaien en soms kruipen ze zelfs op je schouder iets wat de kinderen die ik er zie altijd erg leuk vinden (ik zelf ook) dus als je niet bij stevenl op phuket op bezoek gaat ben je hier bij mij ook van harte welkom:dag:
ook een mooi eiland waar zeker ook rustige stranden te vinden zijn, maar hier kan baco meer over vertellen en mischien mag je dan wel bij hem op bezoek :vak02:
als je een scootertje wilt huren ben je zeker welkom bij hem lol2
Je zult daar ook wel regendagen hebben in mei,maar de meeste regen valt daar tussen september en december.
Waar het rustig om met de kinderen te verblijven is Nai Pan Yai strand.
Dit strand staat bekend om het witte zand en heerlijk helder water alsook hier vind je wuivende palmbomen, een handjevol restaurants en een mooie zonsopgang.
Thong nai pan yai/Noi hebben een nadeel ze liggen redelijk afgelegen en als je geen eigen vervoer hebt ben je afhankelijk van taxi en die weten van rekenen zeker van en naar thong nai pan in de avond.
Een vd beste snorkel plekken op Koh Phangan is Mae haad met op loop afstand Koh ma
Mei is normaal gesproken droog op kpn we hebben zo wie zo erg weinig regen gehad afgelopen regenseizoen dus je weet het nooit… Er zijn waterproblemen op dit moment
Alhoewel er natuurlijk niets mis is Chiang Mai of Chiang Rai, valt de reistijd van/naar Khao Yai en/of Khao Sok nou ook wel weer mee. Aangezien de ts sowieso al in Bangkok is valt Khao Yai te bereiken in een uurtje of 2.5/3 afhankelijk van hoe je dat doet (privé-vervoer is natuurlijk het snelst). Voor Khao Sok geldt hetzelfde, maar dan vanaf Surat Thani en Phuket (vanaf Krabi iets lastiger denk ik). Voor een dagtochtje natuurlijk te ver met de kids (en sowieso de moeite niet waard denk ik), maar als je toch van plan bent er te blijven slapen is het wellicht een optie. Ligt natuurlijk ook heel erg aan de kids in kwestie ;-).