Naar Dalmatie via Salzburg/Villach of via Regensburg/Graz/Zagreb?

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb wel direct een vraag. Wij vertrekken in juli op een zaterdag richting Kroatie. De ‘snelste’ route is volgens de planner over Munchen, Salzburg, Villach en dan door naar Dalmatie. Ik lees alleen veel gruwel verhalen over deze route, dat vooral de tunnels (Tauern, Karawanken) voor veel lange files zorgen.
Een andere route zou zijn over Neurenberg, Regensburg, Passau, Graz, Maribor en dan via Zagreb naar Dalmatie. Ik lees over deze route helemaal niets online, kent iemand deze route en hoe bevalt deze?

Groeten,

Maarten

Op een zaterdag gaan reizen !!!

Dan moet je wel heel erg van files houden om dan in de auto te gaan zitten.

Kijk even op de volgende topics en wellicht dat dit je verder helpt.

Los van dit alles zou ik zaterdag rijden maar even vergeten. Ga of op donderdagavond rijden of wacht tot zondag. Dikke kans dat je pas op zondagmiddag aan zult komen wanneer je op zaterdag gaat rijden.

http://kroatie.startpagina.nl/prikbord/12303891/wegwerkzaamheden-buitenland#msg-12303891

http://kroatie.startpagina.nl/prikbord/12335211/waarschuwing-oostenrijk#msg-12335211

Het is ook al het plan om in twee keer te rijden. De eerste keer tot zuid duitsland/begin oostenrijk en de tweede dag door naar Kroatie.

Maar is er (mogelijk) verschil tussen de twee routes die ook aangeef…?

beide routes zijn goed te doen. maar niet op een zaterdag of zondag.
dit moet je op een donderdag of vrijdag doen.
kies je voor salzburg , plan dan dat je de 2e dag vroeg door de tauern en katzberg tunnel rijdt.
kies je voor graz-maribor moet je dit ook niet op een zaterdag doen, ze zijn welliswaar met de laatste stukken van de rondweg rond maribor bezig om je om de stad heen te leiden maar op een zaterdag is het dwars door een stad harstikke druk.
in 2008 heb ik over het stuk centrum maribor- kroatie grens 5 uur gedaan in een temperatuur van 34 graden celcius, en toen reed ik de stad al in om 08.30 uur in de ochtend.
verder is de A4 nog niet helemaal gereed dus moet je altijd nog 14 km binnendoor, maar dit viel in 2010 al mee. weet niet hoever je kroatie ingaat maar als ZADAR je eindbestemming is, krijg je nog 2 behoorlijke tunnels in kroatie te rijden. in het hoofseizoen druk als je dit midden op de dag doet.
wij rijden in Juli 2011 via Graz-Maribor-Zagreb naar ZADAR.
dit doe ik in 2,5 dag dus Donderdag van Delft naar Munchen ± 900 km
vrijdag vroeg om 06.00 uur door oostenrijk met tunnels , dan een kilometer of 600 rijden en stoppen op een camping voor een douche en diner.
Zaterdag vroeg het laatste stuk door de tunnels van kroatie en dan niet te moe rond 11.00 uur aankomst op de camping,op je gemak de tent of luifel er voor, en dan de hele zaterdag avond om te genieten van pizza en een dansje met live muziek direct gelegen aan zee.
Dit lijkt mij vakantie
groet
hans
:zon02::dag::cheer:

Om het niet al te snel te vergeten, houd ik tijdens de vacantie altijd een soort “dagboek bij”, het volgende was van vorig jaar juni:

Zaterdag 30-05-2009
Vertrokken om 04:20 uur, het weer was onderweg prachtig tot we bij Passau waren, daar begon het te regenen en bleef het regenen tot we om 16:00 uur in Lebring aankwamen.
1164 km. Geen files gehad, een klein beetje tijd verloren door het laatste stuk met de vele tunnels en slecht weer.

Zondag 31-05-2009
Vignet Slovenie 35 Euro
Om 09:30 vertrokken richting Plitvice, hotel Plitvisca Sedra, 260 km… Kostte veel tijd, vanwege de binnenwegen. We waren er om 13:30 uur.

2 jaar terug op een vrijdag gereden, doffe ellende, een en al files in Duitsland…

20 augustus ll. Salzburg-Villach gereden.Geen enkel probleem.Richting huiswaards lange filles.

Wij zijn sinds 2000 naar Kroatie gereisd. Mij beviel de route over Passau/Graz/Maribor het beste.
Alleen, en ik lees dat nu nog maar 14 km bij Maribor niet klaar is, toen was het nog ca 70 km.
We zijn in Zadar, Dubrovnik, Split, Brac en Krk geweest. Fantastisch.
We vertrokken meestal op zaterdag, ergens in de voormiddag(niet te vroeg) en reden dan tot bij Neurenberg(Greding), hotel/parkeerplaats Bauer.
De volgende dag of via Passau of Munchen.
Mijn voorkeur is Passau.
Toen we naar Dubrovnik reden, hebben we in Neum(Bosnie-Herzegovina) nog een keer overnacht.
Supertrip geweest.

beste mcannegieter,
bovenin deze rubriek kan je mijn stukje lezen over beide routes
als je boven in kroatie blijft zou ik voor villach kiezen, ga je echter richting zadar,split of mischien wel dubrovnik dan zou ik over graz maribor gaan.

vr. gr.

hans
:cheer::wereld:

bea1947

greding gasthof Bauer, een prima overnachting plaats
simpel,lekker douchen en heerlijk eten met een biertje.
alleen als je via graz maribor over a3 rijdt kom je hem niet tegen,(of je moet omrijden)
of heb ik dat verkeerd?

gr
hans
:wereld:

Krulsys,

Je hebt inderdaad gelijk, maar je kunt binnendoor rijden naar de A3. Kost wel wat tijd. Ik denk, dat als je terugrijdt naar Neurenberg en dan naar Passau het sneller gaat.
Altijd nog beter dan in de file voor de Tauerntunnel.

Goede reis.

Nog 2 weken, en dan gaan wij weg, overnachting in Golling (950 km), en dan naar crni lug 400 km.
De reis is dus via Salzburg en Villach, hopelijk niet met te veel files…

allereerst, veel plezier en een goed reis,

maar dan toch nog een vraag aan je,
je zegt via salzburg en villach te rijden, wat is dan je eind bestemming in dalmatie??
daar ben ik dan benieuwd naar.
ook wij gaan volgend jaar terug naar kroatie (ZATON) maar mij lijkt via Craz,Maribor.
hoor graag van je en ook na je reis hoe de rit is verlopen.
gr
hans
:zon02:

deze tijd van het jaar zal het wel meevallen met de files.
half augustus bij heenreis tauernautobahn vermeden i.v.m filegevaar, op terugweg begin september wel daar gereden , niets van files gemerkt.
vermijd wel het weekend.

allereerst, veel plezier en een goed reis,

maar dan toch nog een vraag aan je,
je zegt via salzburg en villach te rijden, wat is dan je eind bestemming in dalmatie??
daar ben ik dan benieuwd naar.

Eindbestemming is Crni Lug, sorry, geen Dalmatie…
Foutje

Goede route, ik gebruik die ook.
A

De 2e route hebben wij vorig jaar gereden maar dan op de terugweg naar huis v.a. de Kroatische kust en beviel prima, alleen bij de grens met Slovenië even in de file gestaan voor de kleine tunnel verder gewoon doorrijden.

1 like

he maarten ik wil even reageren ij rij al een aantal jaren naar porec via passau
en graz tauerntunnel en karawanken vorig jaar 7 uur vertraging in34 graden afzien verder met caravan en bij trieste koppeling eruit getrapt ivm file vanuit stilstand 7 keer achter elkaar omhoog finest voor de auto ik was overigens niet de enigste met dit probleem stonden er el 12 met hetzelfde
:dag:

Ik las in het juninummer van de VAB dat deze maand de tauerntunnel opengaat waardoor het verkeer tijdens de vakantiemaanden over twee rijstroken door de tunnels kan.Hierdoor derdubbelt de capaciteit