hallo,wij gaan dit jaar voor het eerst naar kroatie,kan iemand mij vertellen wat de beste route we het beste kunnen nemen,we gaan eind julie dus net de drukste periode,graag wat info hierover groetjes liesbeth:vak02:
Hallo,
Geef mij eens aan waar je heen gaat in Kroatié. Misschien heb ik wel een goede route
groet
Anton Kusters
hi anton,wij gaan naar rakalj een half uurtje van pula,je leest zoveel dat je op een gegeven moment niet meer weet hoe of wat.als jij een goede tip hebt voor mij graag.ik hoor het wel groetjes liesbeth:dag:
Hallo Liebeth,
Wil je een snelle en goede route dan is hier de eerste.
Vanaf Villach (Oostenrijk) de E61 volgen ri Ljubjlana Je moet dan wel door de Karawankentunnel. De weg naar Ljubljana is de A2 en is een goede 4 baans(tol) weg, die bij in het geheel gereed is. Bij Ljubljana richting Rijeka, Postojna volgen. Deze weg, de E61-E70 is ook goed te berijden.
Nabij Postojna de A1 volgen ri Trieste. Na een tijdje zie je de aanduiding Koper staan en die volg je verder tot de stad Koper.
Terhoogte van Koper verlaat je de grote weg en volg je richting Dragonja / Pula. Dit is de 11. Terhoogte van Dragonja is de grens met Kroatie. De weg wordt dan de E751.
Wil je een uitdagende route met veel klimwerk, dan heb ik nog wel een andere prachtige route voor je. Wel dien je de beschikking te hebben over een auto met wat extra pk´s.
Kroatie is voor mij niet vreemd. Het er lange tijde gewerkt en heb op mijn motor tientallen ritten gemaakt door het gehele land incl Bosnie Herzogovina, Slovenie, Montenegro, Albanie enz.
Indien nodig, dan hoor ik wel van je.
Groet Anton:wereld:
Hallo,
wij zijn in 2004 ook naar Pula geweest en hebben de fout begaan, door de Karawankatunnel te gaan…10 uur in de file gestaan. Wij zijn half juli gegaan.
Terug zijn wij via Triest, naar Oostenrijk gereden. Reed veel sneller!
Succes Diana
ok bedankt voor de route,ik hoor dat er bij die karawa…tunnel vaak file staat,hopen dat het meevalt,ik laat wel weten hoe het gegaan is.groetjes liesbeth
Eigenlijk moet je onthouden niet op zaterdagen te rijden. Van maandag tot woensdag is eigenlijk nog het beste, is het nog redelijk rustig.
Echter, we hebben wat probleempjes momenteel met de wegen. De rondweg rond Rijeka is momenteel een enorme puinhoop en dus kun je Rijeka maar het beste vermijden.
Wie naar Istrië moet kan het beste via Koper rijden en van daaruit Istrië binnenrijden.
Wie naar Krk moet kan het beste via Zagreb rijden en dan de snelweg naar Rijeka volgen. Vlak voor Rijeka krijg je dan borden Krk en zo omzeil je Rijeka volledig.
Wie naar Cres-Losinj moet kan het beste via Krk gaan…de weg naar de veerpont bij Brestova ligt er volledig uit. Brestova is momenteel nagenoeg onbereikbaar.
In Slovenië moet je tol betalen, vergeet dat niet en je kunt het omzeilen door over de B-wegen te rijden van Triëste naar Istrië.
Wanneer ik naar Nederland moet rij ik immer via Ulm - Fernpas - Brennero - Trento, dan ss-46 (of is het ss-47) naar Bassano en vervolgens de borden naar Udine.
Doe dit niet overdag, dan sta je hopeloos vast, maar op die manier omzeil je wel vrijwel alle tolwegen en zoveel langer is het niet.
Papaya, is het nog steeds zo met de wegen rond Rijeka? Wij gaan terug (ong. half augustus) namelijk via Istrië - Italie Gardameer- Zwitserland. Nog tips?
Wij rijden altijd zaterdag eind van de middag weg (duitse grens), tot halverwege Oosenrijk en dan de volgende ochtend rond 9.00 weer verder, zijn we in de middag ter hoogte van Split. Nog nooit (afkloppen…!) in de file gestaan.
Wanneer je hier op zondag aankomt zul je weinig last hebben van het verkeer en ik moet zeggen dat het momenteel nog doodstil is in Istrië.
Zo op het eerste gezicht zou ik haast zeggen dat er nog niet de helft van het normale aantal toeristen is, dus dat kan wel eens zorgen voor minder oponthoud.
De situatie rond Rijeka is nog immer hetzelfde en kan ook niet worden opgelost, men moet nog een complete brug en tunnelbuis bouwen, dat lukt ze niet in een paar dagen.
Wel zouden ze op de drukke dagen de overlast verminderen, maar de Kroaten kennende hoef je daar niet al teveel van te verwachten.
Wil je dus naar Split dan zou ik maar gewoon via Zagreb - Split rijden.
Op de terugweg moet je wel langs Rijeka en dan wordt het even afzien. Wanneer je de weg door Rijeka (dus door het centrum) een beetje kent heb je een voordeel, want veel toeristen sluiten gewoon aan in de rij omdat ze geen flauw idee hebben waar ze heen moeten.
Het zal even afzien worden vrees ik.
Heenweg rijden we sowieso altijd Maribor-Zagreb-Split, maar terugweg wordt dus moeilijk…
Dan denk ik dat we maar s’ avonds laat langs Rijeka gaan, scheelt allicht iets.
Bedankt voor de info.
Ik vertrek aan het einde van deze week richting Zadar, hoe kan ik dan het beste rijden?
Vriendelijke groet,
Wiel
Wiel,
Vanwege de immense bouwwerkzaamheden in Duitsland en Oostenrijk gaan daar al zeer veel topics over.
Kijk even hier en neem dan een beslissing. Momenteel kan niemand de meest optimale route aangeven, afgelopen weekend liepen de wachttijden (lees: files) voor de tunnels op tot 6 uur. Lijkt me geen pretje.
Beste advies is nog om onder niet op vrijdag en zaterdag te gaan rijden of je moet het diep in de nacht willen doen.
http://kroatie.startpagina.nl/prikbord/12303891/wegwerkzaamheden-buitenland#msg-12303891
Bedankt voor je reactie Papaya.
Groet Wiel
Inmiddels heb ik het advies gekregen om Linz - Graz - Maribor - Zagreb te volgen. Is dat met een grote caravan te doen of kom ik in bergachtig gebied waarin de vrachtauto’s op smalle wegen stil staan of langzaam rijden? Overigens trekkracht heeft mijn auto meer dan genoeg om in de bergen te rijden.
Groet Wiel
Niks aan de hand.
De grootste hoogteverschillen kom je in Duitsland tegen.
Deze route rijdt prima.
Een tip: Als je terug komt over de A1 (Zagreb) heb je aan het eind van die tolpoorten. Als het druk is, staat daar maar zo een kilometer file voor.
Ga dan naar de meest rechtse baan.
Je hebt dan wel een creditcard nodig.
Je rijdt dan alles voorbij.