Naar China ,lees dit eerst !

Een paar dingen die toch wel makkelijk zijn en ook belangrijk:

Wissel bij aankomst in China direct op het vliegveld geld om, hier heeft de bank het niet en met ander geld betalen is niet makkelijk.

Bij inreis in China krijg je een bewijs dat je ingereisd bent, bewaar dat papiertje in je paspoort, je hebt het nodig als je China verlaat , zonder dat heb je echt wat moeilijkheden om weer uit te reizen.

Koop een simkaartje bij een van de vele telefoonwinkels en laat het daar ook plaatsen en instellen, schrijf het telefoonnummer op en mail het naar huis.
Vanuit Holland ben je dan via Skype oid goed en goedkoop bereikbaar.
Een simkaart kost niet meer als 100 Yuan/RMB = 11€, ik heb de sim nog nooit opgewaardeerd !?
Sim is alleen voor gebruik binnen China.

Verblijf je bij partikulieren meld je dan binnen 24 uur bij de politie, bij ziekte of ongeval heb je dat nodig voor hulp, Hotels,Hostels ed doen dit zelf voor jou.
Zonder dit helpt de overheid je niet, ook de ambassade werkt dan niet mee.

Heb altijd een visitekaartje of een adres van je verblijfplaats bij je, makkelijk in taxi`s

Een flesje drinkwater oid bij je hebben is ook aan te raden, kraanwater is niet goed!

Goeie reis.

Brood en kaas is bijna niet te koop.!

Zeer bruikbare tips! Wel een paar aanvullingen hierop:

Zeker waar, al kan je wel gewoon pinnen bij de Bank of China en soms wel, soms niet bij andere banken.

Let daarnaast altijd op de briefjes van 100 yuan, hiervan zijn veel vervalsingen in omloop. Ook voor Chinezen geldt dat ze wanneer dit geconstateerd wordt het moeten inleveren zonder hier een vergoeding voor te krijgen, dus zullen ze nog weleens proberen het sneaky om te wisselen.

Volgens mij klopt dit niet, je bedoelt de uitreiskaart van het formulier wat je bij inreis moet invullen? Die kan je ook direct voor vertrek opnieuw invullen. Wel van belang is uiteraard je paspoort met visum en bijbehorende stempels. Als je die kwijt raakt zit je met een dubbel probleem, dan moet je niet alleen een nieuw paspoort regelen, maar ook een visum met alle bureaucratie die daarbij komt kijken. Ik heb dat ooit meegemaakt, gelukkig tijdens een georganiseerde reis met lokale reisleider…

Met mobiel bellen in China heb ik geen ervaring. Een alternatief zijn telefoonkaarten die je bij elke willekeurige telefoon kan gebruiken, waarbij je een lange code moet intoetsen. Die geven je een beltegoed van 100RMB, maar kan je na wat afdingen meestal voor ruim minder dan de helft daarvan kopen. Zoek vervolgens een winkeltje met IP-telefoon op de toonbank, en je kan welhaast eindeloos bellen naar Nederland.

Brood is in grotere supermarkten soms nog wel te vinden, maar dan wel het meest smaakloze wittebrood. Kaas is inderdaad zeldzaam, en meestal dan nog smaaklozer dan het brood. Pindakaas heb ik er overigens wel gezien, voor wat het waard is.

Maar eerlijk gezegd heb ik ook helemaal geen behoefte aan brood, ik haal liever wat snacks ergens op straat, goedkoper en veel lekkerder!

Mooi dat die uitreiskaart dus ook vernieuwd kan worden, dan wordt de soep niet zo heet gegeten als die opgediend wordt, hoewel, de waarschuwing stond enkel maanden geleden toch op de kaart.

Ik kom nu al 5-6 jaar in China ,maar een ding is me nog steeds niet gelukt namelijk een chinees rijbewijs krijgen, ons rijbewijs is niet geldig, ook niet een internationaal rijbewijs.
Huren van een motor of auto kan alleen met een chinees rijbewijs, zit ook iets verzekeringstechnisch achter, je moet gewoon een volledig examen afleggen met alle poespas er omheen, dat kost veel tijd en toch ook geld en daarvoor ben ik niet naar China gekomen.
Ik weet dat er uitzonderingen gemaakt worden, denk maar aan de Amsterdam-Peking Ralley, daar werd de volgende dag gewoon aan de deelnemers een rijbewijs uitgereikt om in China te mogen rijden.
Ik ben ginds al hogerop bezig om een en ander daar makkelijker te maken, t,is toch te gek dat ik in de hele wereld met mijn rijbewijs en evt dat internationale van de ANWB over de hele wereld kan rijden maar in China niet.
Verkeersregels zijn nagenoeg identiek als de onze en een Chinees kan hier een half jaar zijn rijbewijs gebruiken en ook omwisselen voor een Nederlandse.
Ik weet dat er op sommige plaatsen een ~spoed examen ~kan gedaan worden met computer enz ,maar wel in het engels.
Moet je engels maar voldoende beheersen,een tolk inhuren is soms ook mogelijk, ik heb gehoord of gelezen dat er daarvoor speciale tolken zijn die tegen vergoeding op de goede antwoorden aansturen !
Gr

Sinds wanneer kennen ze überhaupt verkeersregels in China? :biggrin:
Een rijbewijs schijnt inderdaad een erg lastig verhaal te zijn, maar eerlijk gezegd moet ik er ook niet aan denken daar rond te moeten rijden…

Wat betreft die departure card, ik zit nu eerlijk gezegd ook te twijfelen. Ben er driekwart jaar geleden nog voor het laatst geweest, maar kan het me even niet meer voor de geest halen. Nog even wat zitten Googlen, maar kom ook geen eenduidig antwoord tegen. Misschien dan toch maar voorzichtig zijn…

Hoi,

Geen probleem, in China veranderd zoveel in zo korte tijd, onvoorstelbaar.

Het rijden in China is niet zo erg als het lijkt, in een auto heb je alleen maar te maken met wat je door de voorruit ziet, wat naast je zit is geen probleem, schade aan de achter en zijkanten van je auto is puur schuld van die ander, zeker als die ergens vooraan schade heeft.
De gemiddelde snelheid in de stad ligt wat lager als hier, en dat moet ook wel want in toch voor het oog mooie wegen kan je soms opeens een aardig gat tegenkomen, ook forse dorpels zijn er genoeg op schijnbaar mooie straten.
Vermijd oogcontact met andere bestuurders ,voetgangers en brommers en ze houden rekening met jou, kijk ze aan en ze gaan wat proberen.
Voor een zebrapad oversteken bij verkeerslichten geld eigenlijk het zelfde, niet aankijken en lopen.
Dit zijn eigenlijk de enige regels, zo wordt er in de praktijk gereden.
Zijspiegels zijn er voor het uitstappen en anders niet.
Heb in totaal een half jaar ginds verbleven en heb in het begin ook het zelfde gedacht.
Heb toch tien jaar in de randstad een rijschool gehad en heb er hier ook aan moeten wennen.

Arie

Volgens mij kan een chinees ook zijn chinese rijbewijs in NL niet omwisselen voor een nederlands rijbewijs. Nederland en China hebben namelijk geen overeenkomst getekent dat ze elkaars rijbewijs erkennen. België is het enige land in Europa dat wel een rijbewijsovereenkomst met China heeft. Dat rijbewijs is dus wel om te wisselen.

groet!

Inderdaad Hugo, sinds kort kan hier en vermoedelijk ook in de EEG geen chinees rijbewijs omgewisseld worden, dus denk ik ook nu in Belgie.
Voor EEG inwoners , Israel en Taiwan bestaat wel een uitzondering.
De kosten voor omwisselen zijn 40-50 €
Een half jaar gebruik moet wel mogelijk zijn vlgs Buitenlandse partner en Gele Draak.

groetjes

De regels zijn niet onlangs veranderd. Volgens mij is het al meer dan 10 jaar zo dat je een chinees rijbewijs niet in Nederland kan omwisselen voor een Nederlands rijbewijs, het kan ook niet als je langer dan een halfjaar in Nederland woont, noch als je een half jaar (185 dagen) in China hebt gewoond.
En in België kan het volgens mij nog steeds.

Betreffende het verhaal dat schade aan zijkanten en achterkant altijd de schuld van de ander is: Dit klopt niet. Ik heb meegemaakt dat een achterop komende auto de schade moest betalen.

Ivm schade of ernstiger ongelukken zou ik zowiezo niet aanraden om in China achter het stuur te gaan zitten, tenzij je geheel thuis bent in de taal, de gebruiken en de wet. Anders loop je snel de kans bij iedere calamiteit in iedergeval het financiële slachtoffer te worden.

Hi,
Ik begrijp niet zo goed dat stukje over melden bij de politie binnen 24 uur?
Ik logeer eerst een paar dagen bij mijn oom. Moet ik dan gelijk de dag na aankomst naar een politiebureau om te zeggen dat ik er ben?? Ze zien toch bij de douane bij binnenkomst dat ik in het land ben?

Nog een vraag: ik heb een visum voor 60 dagen maar geen uitreisticket. Ik werk zelf op het reisbureau dus heb met visumaanvraag gewoon zelf iets verzonnen.
Moet je nu bij binnenkomst in China wel een uitreisticket laten zien of is dat visum voldoende?
Ik weet namelijk nog niet vanaf welke stad ik zal vertrekken dus kan nog geen uitreisticket boeken.
groetjes,
Wendy

he Wendy,

ik heb ff met tiara tours gebeld, en zei zeiden dat het in principe geen probleem hoefde te zijn, als je visum al is goedgekeurd, helaas konden ze dit niet voor de volle honderd procent bevestigen, waarom bel je niet ff met de instantie waar je je visum hebt geregeld, of met de chinese ambassade (0031) 71-3065061 of mail: chinaemb_nl@mfa.gov.cn

groetjes Ricky

Hoi Wendy,
Kort voor de landing in china krijg je een kaartje wat je moet invullen, bij de pasportcontrole wordt de helft ingehouden ,de overblijvende helft moet je bewaren en bij de uitreis, waar dan ook in China, inleveren.
De gegevens gaan neem ik aan in de computer bij de inreis en bij de uitreis wordt je kennelijk afgevinkt in de computer/database van de Security Office.
Dat kaart helftje wat je bij uitreis moet afgeven, op de achterkant staat duidelijk dat als je niet in een Hotel/Hostel oid verblijft waar dus door de administratie je aanwezigheid automatisch wordt gemeld dan dien je je binnen 48 uur te melden bij een politie bureau die dan je verblijfplaats doorgeeft aan de juiste dienst.
Je krijgt dan een briefje dat heel makkelijk kan zijn als er iets onvoorziens gebeurt en je hulp nodig hebt, bij voorbeeld, mijn portefeuille was gerold, zonder dit briefje was de politie niet willig om een procesverbaal te maken ,eea tbv mijn reisverzekering, moet je maar beter oppassen werd er gezegd en het gebeurt zo dikwijls, dat hoort bij het dagelijks leven., weet je wel zeker dat je gerold bent of heb je het gewoon verloren?
De portefeuille is later bij kennissen aangeboden voor 100 €, verzekering wil de vinder niet belonen en betaalde de schade gewoon uit (€ 320,00)
De politie en ook de Ambassade/gezantschap zijn meer willig hulp te verlenen aan geregistreerden als dit nodig mocht zijn
Ik kan even die site hierover niet meer vinden maar dit verhaal is een beknopte samenvatting over dit onderwerp. !

PS: Ook bij ons ben je verplicht kenbaar te maken waar je verblijft als het niet in een hotel oid is, hoewel ,er zijn de nodige uitzonderingen !

Goeie reis.
Arie

Hi Arie,
Dank je w
el voor je antwoord! Ik zal dus een politiebureau moeten zoeken de volgende dag dat ik er ben! Ik logeer bij een oom de eerste dagen, hij is er alleen zelf waarschijnlijk niet omdat ie gaat verhuizen net als ik kom.

Weet jij toevallig ook of ik echt een uitreisticket moet laten zien bij de douane bij binnenkomst? of dat mijn visum alleen voldoende is?

Groetjes,
Wendy

Hoi Wendy,
Ik weet niet of je een retourticket moet overleggen bij binnenkomst in China, mij is dat nooit gevraagd of het is me ontgaan!?
Ik heb wel een keer in china mijn visum verlengd, toen werd er alleen gevraagd of ik voldoende middelen had voor het verblijf, ze moesten echt Geld zien !
Ergo ik denk als je in China aankomt en ze toch daar aanmerkingen op maken dat het bezit van voldoende geld of credit card ook zal voldoen.
Heb je bij het visum aanvragen geen copy ticket overlegd?
Zo ja maar ook zo nee dan zou ik het dan maar als stilzwijgende toestemming van de ambassade zien !
Naar welke stad ga je?

Groetjes
Arie

Zelf ben ik 8 x in china geweest en heb tot nu toe buiten mijn visum en vliegtiket alleen bij binnenkomst een formulier moeten invullen en niets hoeven te bewaren.
Bij vertrek wederom een formulier invullen en vertrekken maar.
Tijdens mijn verblijf daar heb ik veel binnenlandse vluchten gedaan ( Beijing/Harbin/Guangzhou/Sanya/Haikou + Hongkong) zonder mij een enkele keer te melden bij de politie.
Mijn ervaring is dat je bijna overal zonder problemen kan pinnen.
Het verkeer ziet er in de eerste instantie gaotisch uit maar de mensen rijden daar zonder agressie maar stoppen beslist niet voor fietsers of voetgangers.

Hallo China 123,

Ik heb de indruk dat de toch al bijzonder aardige Chinezen nog aardiger zijn tegen buitenlandse vrouwtjes !!!

Wat jij schreef over het verkeer is de meest goede omschrijving die ik ooit ben tegengekomen.
Je schreef:
Het verkeer ziet er in de eerste instantie chaotisch uit maar de mensen rijden daar zonder agressie maar stoppen beslist niet voor fietsers of voetgangers.

Over het laatste deel van de zin wil ik toch nog een opmerking maken, de chinezen stoppen niet als er direct oogcontact is, maar als ze het idee hebben dat je niet kijkt kan je redelijk vlot oversteken.

Als rijinstructeur in Nederland heb ik mijn klanten heel dikwijls gedemonstreerd dat als je duidelijk naar links kijkt dat dus die mensen veel eerder zullen trachte toch voorrang af te dwingen
Houd je je hoofd afgedraaid en kijk uit je ooghoeken en niemand probeert meer voorrang te nemen.
Mijn faforiete straat voor zo`n demonstratie was de oude Hoefkade in den haag met de vele zijstraten.

Groetjes
Arie

Ter bevestiging: ik ben vanmorgen net weer vanuit Pyongyang in Beijing gearriveerd (de tweede entry dus op dit visum), bij binnenkomst krijg je weliswaar een formuliertje voor zowel je entry als exit, bij binnenkomst nemen ze alleen dat entryformulier in, naar dat andere kijken ze volgens mij niet eens. En bij vertrek kan je die ook gewoon opnieuw invullen, daar staan ook gewoon diezelfde kaartjes weer. Ik heb hem voor het gemak wel meteen ingevuld (anders moet ik dat morgenvroeg alsnog doen als ik naar Hong Kong door vlieg, en in het vliegtuig had ik toch niks beters te doen), maar als ik dat papiertje kwijt mocht raken is er dus ook niks aan de hand.

Wat betreft het verkeer, het lijkt iedere keer dat ik in Beijing kom er weer wat beschaafder aan toe te gaan. Ten opzichte van mijn eerste bezoek aan de stad 5 jaar geleden is het echt totaal anders geworden. Veel meer auto’s, maar veel minder krankzinnig, en het onafgebroken getoeter is ook sterk teruggedrongen. En in het donker rijden met licht aan lijkt zo langzaam aan ook gemeengoed te worden, blijkbaar zijn ze niet meer bang dat de lampjes slijten…

Maar eigenlijk is dat met zo ongeveer alles, het Beijing van nu is een totaal andere stad dan 5 jaar geleden. Onwaarschijnlijk hoe snel alles veranderd. Al heb ik vorig jaar nog wel gezien dat buiten Beijing het “echte” China nog onverminderd voort leeft.

Ik zag eerder al hier de discussie over het verkrijgen van een Chinees rijbewijs, een kwestie die mij ook onduidelijk was. Vandaag kwam ik echter dit artikel tegen waarin het verkrijgen van een Chinees rijbewijs uitvoerig besproken wordt. Wellicht komt het van pas.

In het kort komt het erop neer dat wij buitenlanders voor twee soorten rijbewijzen in aanmerking kunnen komen: een permanente (alleen aan te vragen met een verblijfsvergunning voor minimaal een jaar) of een tijdelijk rijbewijs (alleen bij visum van max. 90 dagen). De laatste is volgens het artikel (buiten Beijing) niet gemakkelijk zelf aan te vragen en kan het best via een reisbureau besteld worden. En alipapa merkte terecht op dat verzekeringskwesties de reden zijn dat het zo’n lange weg is voor buitenlanders om aan een Chinees rijbewijs te geraken. Verkeersongelukken buiten de grote steden kunnen soms uitlopen op een administratieve nachtmerrie.

Ik zou zeggen, lees het artikel zelf eens voor meer informatie.