Naar Bonaire?

Wij denken erover om voor 3 jaar naar Bonaire te gaan met ons gezin. Onze kinderen zijn 9, 10 en 12 jaar oud. We zijn allebei werkzaam in het onderwijs. Wie heeft hier ervaringen mee en kan ons er wat over vertellen?

Beste Edith en Theo,

Na wat op het internet gesurfd te hebben ben ik bij jullie terecht gekomen. ik dacht laat ik eens een berichtje sturen naar jullie. Ik woon zelf voor de helft van het jaar op Bonaire en de andere helft in nederland. Dit eilandje is een rustig eilandje en heeft zo zijn eigen charme. Voor de jeugd is dit eiland leuk om te kiteboarden, windsurfen, duiken, zwemmen, weakboarden, waterskieen…voor de kinderen is het een heerlijk eiland, alleen…vergis je niet met het onderwijs…hier hebben ze in ieder geval leerkrachten tekort dat is zeker, maar om je kind hier naar school te sturen daar heb ik mijn twijfels aan…zeker jullie oudste is hier geen gepaste school dan zou je naar Curacao moeten gaan, die maar een kwartier met de vliegtuig van Bonaire ligt. Maar om nou dagelijks een retourtje van NAF 170 - omgerekend in Euro’s is dat rond de 80,00 - neer te moeten tellen omdat je alleen met de vliegtuig naar Curacao kan gaan is wel veel…nu kan ik natuurlijk niet in jullie portemonnaie kijken…anyway dan weten jullie dat ook…
een vriendin van mij is laatst voor de kerst met haar drie kinderen terug naar NL ivm priveaangelegenheden…haar kinderen zitten nu weer in nl op school en ik heb vernomen dat zij een enorme achterstand hebben opgelopen. het enige waar zij wel goed in waren is…nee, nee geen papiamentu…maar engels…de jongste is 5 en de oudste is 10…Neem een paar weken vakantie op naar Bonaire dan kunnen jullie ook het leven hier proeven…jullie zullen het allemaal enig vinden hier…
ok wieweet komen we elkaar hier nog tegen…

Ajoooooooo…

Lena

Hoi Lena,
bedankt voor je reactie. Wij hebben iets gelezen over het UniCollege, een school voor HAVO/VWO. Weet je daar iets van?

Groetjes, Theo en Edith

Hoi Theo, ik weet niet welke datum je bericht is hier maar blijkbaar zijn we alle twee op zoek naar dezelfde info. en? al nieuws gevonden??? Ik heb vandaa mail gestuurd naar een school daar en ben wachtende op anwoord. Laat je wel iets weten, mijn dochter is 15 jaar dus…

Wij zijn daar geweest.De scholengemeenschap (sgb) Bonaire lijkt ons prima.Wij willen onze zonen (12 en 14) havo en vwo daar tzt ook op school doen.
Uni-college heeft nog te weinig docenten (2) en is daardoor te beperkt in lessen vinden wij.
Vragen??? stel ze maar!
Groeten van Theo en Edith

aha… dat is dan toch wat goed nieuws… al weet ik niet wat havo en vwo betekend… ik ben belg… ieder land heeft zo zijn eigen manier om de scholljaren in te delen en te benoemen…
volgens belie zou ze naar het 4de middelbaar aan, waar we nu wonen, egypte, gaat ze naar de 10de graad en op amerikaanse wijze is het High school… dus waar zit ze dan volgens Nederland? en de lessen? worden die gegeven in het nederlands of in welke taal?

Op de SGB (scholengemeenschap Bonaire) hebben ze alle lesnivo’s.
Ze zullen daar wel testen waar een leerling moet instromen.
De spreektaal is Nederlands op school.Er wordt veel Papiamento (en wat Engels) gesproken.
Dit hebben wij ons laten vertellen.We hebben er zelf nog niet zoveel ervaring mee.Wel hebben we een rondleiding gehad op de SGB en deze school stond ons wel aan.Ik hoop hier zelf volgend jaar les te kunnen gaan geven.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Theo

Beste mensen,

Deze vacature (incl. info) vond ik op www.stichtingnob.nl. Misschien heeft u hier wat aan!

Vacature UniCollege Bonaire, Ned. Antillen

UniCollege Bonaire in Bonaire, Nederlandse Antillen zoekt met ingang van het schooljaar 2008-2009

                     **een ervaren schoolleider (0.5 fte)/docent (0.5 fte)**

**
Algemene informatie
**UniCollege Bonaire is een nieuwe school voor Havo / Vwo, die op 15 augustus 2005 van start is gegaan met een eerste leerjaar en met één leerkracht. Inmiddels telt de school drie leerjaren, 21 leerlingen en drie fulltime leerkrachten. De leerlingen zijn tussen de 12 en 16 jaar oud. In de komende 4 à 5 jaar zal het leerlingenaantal van de school groeien tot ongeveer 80 leerlingen en zal de school uitgroeien tot een volwaardige Havo / Vwo. UniCollege Bonaire ligt even buiten het centrum van Kralendijk. Schooltijden: elke werkdag 7.45 – 12.15 uur en 14.00 – 16.00 uur.
UniCollege Bonaire heeft een ander dan regulier onderwijsconcept: er wordt geleerd via het onderwijsconcept van het Natuurlijk Leren. Er is een samenwerkingsverband met UniC Utrecht in Nederland, zodat de onderwijskwaliteit gewaarborgd is en het onderwijs is grotendeels computerondersteund. Voor verdere informatie zie de website: www.unicollege.org.

**Functie
**Wij zijn op zoek naar een schoolleider met ervaring in de onder- en bovenbouw, die “breed inzetbaar” is (u bent ook bereid om leerlingen inhoudelijk in de verschillende leergebieden te begeleiden). U heeft een eerstegraads bevoegdheid Natuurkunde, Wiskunde of Nederlands. Wij verwachten van u dat u de volgende taken op zich kunt nemen: U bent verantwoordelijk voor de onderwijskundige implementatie, inhoud en uitvoer van het curriculum op Havo/Vwo niveau in de verschillende leerjaren, lesgeven en u denkt en werkt mee aan het maken en onderhouden van externe contacten. UniCollege Bonaire werkt in dagdelen, er wordt 32 ½ klokuur per week door de leerlingen samen met de docenten op school gewerkt. U wordt benoemd in een fulltime aanstelling. Wij werken met het onderwijsconcept van het Natuurlijk Leren en wij verwachten van u dat u bereid bent zich daarvoor in te zetten. Aangezien UniCollege Bonaire een school in opbouw is verwachten wij van u een pioniersgeest. U maakt deel uit van een team dat onder uw leiding gezamenlijk verantwoordelijk is voor het onderwijs aan de verschillende leerjaren op Havo/Vwo niveau; daarom zoeken we naar een goede combinatie van de individuele, team- en kenniskwaliteiten. De kwaliteiten die UniCollege Bonaire zoekt zijn afgeleid van de volgende competenties: samenwerken, improviseren, coachen en zelfmanagement. UniCollege zoekt naar schoolleider die beschikt over de volgende kernkwaliteiten: Hart en oog hebben voor leerlingen, coachingsvaardigheden hebben of die kunnen ontwikkelen, wendbaar zijn, kunnen loslaten en opereren binnen nieuwe kaders, reflecterend vermogen bezitten, enthousiast zijn, goed kunnen samenwerken, stressbestendig en leerbaar zijn. Wij zijn op zoek naar ‘een bruggenbouwer’. Gezamenlijk moet het team in staat zijn de school op te bouwen dus heeft het team: visie, drive, durf en en zijn de teamleden initiatiefrijk en innovatief.

Profiel

[ul]
[li]u heeft aantoonbaar ervaring met leidinggeven. [/li][li]u heeft ervaring met het onderwijsconcept van het Natuurlijk Leren (of bent bereid zich daarvoor in te zetten).[/li][li]u heeft gewerkt met meerdere vormen van samenwerkend leren in een team en weet wanneer u aan zou moeten sturen of los zou moeten laten. [/li][li]u heeft ervaring met (eigenzinnige) leerlingen op Havo / Vwo niveau in verschillende leerjaren (onder- en bovenbouw). [/li]
[/ul]Buitenlandervaring (ook buiten het onderwijs) strekt tot aanbeveling.

**Aanbod
**U wordt aangesteld voor een periode van 1 - 3 jaar. Met wederzijds goedvinden (na voortgangs- en functioneringsgesprekken) kan deze periode worden verlengd. Uw salaris is afhankelijk van uw bevoegdheid en uw ervaring en ligt op vergelijkbaar Antilliaans niveau. U draagt zelf zorg voor uw huisvesting, ziektekostenverzekering en pensioenregeling.
Wij zijn natuurlijk van harte bereid u hierbij van de nodige informatie te voorzien en u te helpen.

**Sollicitatieprocedure
**De werving en selectie van deze vacature verloopt niet via Stichting NOB.

Voor contactinfo: zie www.stichtingnob.nl kies vacatures.

Hoi,

Kijk eens op de website www.mijnhuisopbonaire.nl zij kunnen vragen beantwoorden en zelfs zaken voorbereiden en regelen.

Gerard