Gezin met 2 jonge kids, onderwijs / politie

Hoi allemaal,

Wij zijn een echtpaar (29 en 30jr) met 2 kids (1 en 2 jr) die voornemens zijn om in de zomer van 2013 te emigreren naar de “Nederlandse Antillen” (jaja we weten dat het inmiddels niet meer zo heet maar ik wil het maar samenvatten)

We zijn nog niet helemaal zeker van welk eiland. Saba en St. Eustatius lijken ons wat te klein. Curacao daarintegen weer wat groot. We twijfelen vooral nog tussen Bonaire en St. Maarten. Zeker nu na 10-10-10 het ene een aparte status heeft en het andere niet kan dit misschien wel voor- of nadelen hebben om te kiezen voor de ene of de andere?

Bijkomend “extraatje” in ons geval is dat we een samengesteld gezin zijn. Een Belg en een Nederlandse, momenteel woonachtig in Nederland.

Ons idee is dat in ons geval de vrouw gaat werken in het voortgezet onderwijs (diploma daarvoor is aanwezig) en de man gaat zorgen voor de kindjes. Andere optie is dat de man gaat werken voor de politie/bewaking daar hij momenteel werkzaam is voor de Belgische politie. Maar onze voorkeur gaat uit naar het eerste.

Onze eerste stap lijkt ons netwerken. Mensen ontmoeten in gelijke situaties Geen mensen die voor stage vertrekken enz (ook leuk!) maar echt gezinnen, echtparen die van plan zijn te emigreren of al lekker in de warmte zitten. En bij voorkeur ook mensen die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs en/of bij de politie.

Wat onze grootste vragen momenteel zijn;
*Kunnen we een baan vinden (bij voorkeur lesgeven in het Nederlands) en wat is het salaris dat daarbij hoort?
*Is dat voldoende om rond te komen (we hoeven geen luxe)
*Hebben we nog recht hebben op Nederlandse Kinderbijslag (en in ons geval Belgische maar daar weet waarschijnlijk niemand een antwoord op?)

• Kan iemand van jullie uitspraken doen over de verschillen tussen St. Maarten en Bonaire?

En is er iemand die ons zou willen helpen bij eventuele toekomstige vragen (zonder hiervoor een bedrijf te hebben of een financiële vergoeding te willen)

We horen graag van jullie!

Hi, ik kan wel een paar vraagjes van jullie beantwoorden
Heb jaren in Belgie gewoond en woon nu weer in Nederland sinds jaren, heb dochter die op Bonaire woont, vandaar
recht op belgische kinderbijslag heb je alleen als je afhoudingen rsz in belgie gebeuren. hetzelfde geldt ook voor nl je moet hier werkzaam zijn om op kb recht te hebben. Op bonaire kennen ze het recht op kb (nog) niet
salaris onderwijs/politie ligt op rond de 1.250 US dollar, kosten levensonderhoud zijn ong. gelijk aan nederland. dus of je daar mee rond kunt komen moet je zelf beslissen. ook wat betreft je man, die zeer waarschijnlijk niet de nl nationaliteit heeft, zijn er eisen verbonden zoals inburgeringscursussen ed en tevens zolang er geen verblijfsvergunning is zijn er beperkingen voor verblijf op een toeristenvisum omdat hij buitenlander is, dus even goed uitzoeken allemaal. ik ken persoonlijk wel een nederlandse man met belgische vrouw en samen een kindje van 10 die ook op bonaire wonen dus het is te regelen maar met veel papierwerk, net als iemand die zich van buiten de eu in nederland wilt vestigen

Hallo

Alle eilanden zijn allemaal anders. Goed orrienteren is inderdaad het meest belangijk. Zeker met kinderen. Mogelijkheden voor scholing en vervolgopleidingen, gezondheidszorg, arbeidsmarkt etc. Bonaire is een bijzondere gemeente van Nederland. Heeft wel een eigen wetgeveing en dergelijke. Dit is niet te vergelijken met sint Maarten. Op Boanire zijn ze nu alles aan het aanpakken en flinke verbeterslagen aan het maken bij bv gezondheidszorg, infrastructuur, etc. De bonerianen zien dat niet als “beter” omdat bv ook de belastingen omhoog gaan.
Op Bonaire waar ik zelf momenteel woon is AWK. Algemene Kinderbijslagwet (AKW). Voor zo ver ik weet heb je daar recht op als je ingeschreven bent en hier werkt. Als je een baan hebt heb je ook automatisch recht op AWK. Dus iets anders dan raak aangeeft. Je hebt geen recht meer op Kinderbijslag uit Nederland. Salaris bij politie is afhankelijk van de functie. Loon van 1250,- is wel erg laag. Bij justitie verdien je ongeveer 25 tot 30 % meer. In de gevangenis van Bonaire (JICN) zoeken ze regelmatig BeWa’s en PIW-ers. Loon BeWa is ongeveer netto $ 1200 en piw zal bij aanvang netto $ 1500 zijn. Top PIW zal ongeveer $ 2100 zijn. Als oud politieagent is een piw functie natuurlijk mogelijk en met een betje onderhandelen is er meer uit te halen dan startsalaris. In de bewaking verdient hier helemaal niets. Volgens mij iets van $ 1000,- p/m netto maximaal (bij 40 uur)
Daar is heel moeilijk van rond te komen. Natuurlijk afhankelijk wat je bent gewend. huur(geen huis aan het water ) 2 slaapkamer ongeveer $ 600,- , water en electra al snel $ 200,- (zeker met flinke koelkast en airco bij minimaal gebruik). Boodschappen zijn duurder dan Nederland. Pakje marlboro $ 4,30 tot $ 6,- (afhankelijk waar je het haalt)
1 liter benzine rond de $ 0,90 en een 2e hands hilux van enekel jaren oud ongeveer $ 15.000,-
Je betaald een paar tientjes voor je zorgverzekering. Gezin en 2 kinderen ongeveer $ 45 a 50,-. Om maar even wat prijzen aan te geven.
Loonbelasting even ruim 30 % tot $ 250.000,- p/j

Specifieke vragen mag je altijd stellen op het forum. Meestal heb je binnen enkele dagen wel antwoord. Vraag wat je wilt. Als ik het niet weet vraag ik wel even rond :slight_smile:

Hoi,

Ik weet niet of jullie inmiddels al besloten hebben, maar ik verhuisde zelf op mijn 5e met mijn ouders naar Bonaire, waar mijn moeder ook het onderwijs (SGB) inging. Houd er rekening mee dat er weinig ontzag is voor Nederlandse docenten en discriminatie (& bedreiging) voorkomt. Ook zijn de basisscholen op Bonaire in vergelijking met die in Nederland van slechte kwaliteit. uiteraard wil ik jullie niet bangmaken, want dat is nergens voor nodig! De meeste bonairianen zijn supervriendelijke mensen. Al met al heb ik een geweldige tijd op Bonaire gehad en kom ik er graag terug: het is een dorp. Het is zo klein dat je elkaar kent en dat is prettig. Keerzijde hiervan is dat er weinig te beleven valt, de bioscoop is gesloten, etc. Belangrijk is wel dat je een woordje Papiaments spreekt, een prachtige taal! Lijkt me leuk om te horen of jullie de beslissing al gemaakt hebben en hoop dat jullie voor Bonaire hebben gekozen. Ayo!

ik zit momenteel in de selectieprocedure om te gaan werken bij de bonairiaanse politie en het salaris van een politieambtenaar ligt veel hoger dan die van een docent. max 2100 dollar netto ex toelage.

Bonaire is een stuk veiliger als St martin