Wie o wie is er ge-emigreerd naar Bonaire en hoe bevalt het daar? Wij zijn het ook van plan en zijn heel benieuwd naar andere mensen die zich daar gevestigd hebben.
Dus als jullie info willen geven, graag!
Is er werk als secretaresse? Officieel ben ik juridisch secretaresse dus als daar een baan in is is het helemaal mooi natuurlijk. En hoe zijn de scholen daar, we hebben nl 3 kids? Is er veel criminaliteit? Kan je daar van 1 salaris leven met 3 kids, je hebt niet veel nodig toch?
Als u mij kan informeren, graag!
Veel vragen, ik ga proberen een redelijk antwoord te schrijven. Mocht je meer vragen hebben (graag zo specifiek mogelijk dan hoor ik het wel)
Scholen: Er is een scholengemeenschap die divers onderwijs aan kan bieden. VMBO nivo tot VWO nivo. Let wel dat de kwaliteit anders is dan in Nederland. Als ik leraren spreek van hier is een opleiding hier op bv hbo nivo te vergelijken met mbo in Nederland.
Scholen zijn goed te doen voor kinderen uit Nederland maar de lagere VMBO klassen zijn ook de klassen waar meer drop outs en criminaliteit voort komt. Maar dat is in Nederland niet anders.
Criminalteit is hier redelijk hoog. In Nederland zitten 1 op de 15.000 inwoners vast en hier is dat 1 op de 125. Maar Californie (US) 1 op 30. Dus ook dat is maar weer betrekkelijk.
Een gezin met drie kinderen uit Nederland gaat het erg lastig krijgen om van 1 salaris (secretaresse) rond te komen. Verdien je $ 1800,- dan blijft er na belasting $ 1200 over. Woning 3 slpkamers vanaf $ 600,-. Electra, water, kabel en internet $ minimaal 200,-. Boodschappen duurder dan in Nederland als je de mer westerse producten koopt.
Ik zou het daar niet mee redden. Zelf heb ik met mij gezin ongeveer $ 2500,- nodig om goed te kunnen leven met daarbij de extra’s die het hier leuk maken. Uitgaan, duiken, varen, enz. En daarbij een huis die iets meer te bieden heeft dan een woning van $ 600,-. Let wel dat indien je een geheel ingerichte woning wilt huren je zeker $ 150 tot 200 meer kwijt zal zijn.
Er is hier werk genoeg. Een baan vinden is niet zo moeilijk als je voldoende diploma’s hebt. Let wel dat de werkgever-werknemer relatie hier anders is dan in Nederland. Er veelal gevraagd kennis van meerdere talen gevraagd wordt zoals NL, Eng, Spaans en Papiamento. De laatste moet je echt wel gaan leren anders gaat het lastig worden om je hier aan te passen en in te voegen in de gemeenschap.
Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het wel