Na Nepal, ook India...

Hi,

Onze eerste Aziëtrip krijgt steeds meer vorm. Midden november verlaten we Nepal om richting Zuid-Oost Azië te gaan. Nu twijfelen we om na Nepal ook een deel India te doen. Maar India is zo enorm dat het moeilijk is om een deel te extraheren. Zeker een deel dat het ons niet (financieel) moeilijker maakt om daarna richting Zuid-Oost Azië te gaan. Idealiter zouden wij na Nepal (of miscchien India als we dat zouden kiezen) naar Myanmar willen gaan. Rechtstreekse vlucht hopen we niet meer op, daarom eerst naar Bangkok om daarna nog te beslissen om over land/lucht naar Yangon te gaan… We zijn gewoon van mening dat we zo min mogelijk vliegtuig willen nemen tijdens onze reis en daarom lijkt het ons logisch om in een vloeiende beweging (ongeveer van west naar oost) Azië te verkennen.

Maar de vraag is eigenlijk: India, doen of niet? Zo ja, welk deel India zouden jullie aanraden ten opzichte van Nepal? Een deel dat min of meer aansluit met Nepal en waar ook een vliegveld te vinden is richting ZO-Azie? Eerst zaten wij te denken aan West-Bengalen of Sikkim of zelfs Noord-Oost India (Assam e.d.) maar kregen het gevoel onszelf daar wat vast te zetten (desondanks prachtig stuk India denk ik!)…

Heeft iemand ervaring/kennis met dit soort reizen?

Alle tips welkom!

Weludank,

Sean en Elise

Hi Sean en Elise,

India lijkt totaal niet op Nepal en ook niet in de verste verte op ZO Azie. Ik vind het wel een meerweerde om er langs te gaan.
Dan zou ik in het Noorden blijven, omdat dit A: makkelijk is vanuit de grens onder bij Chitwan in Nepal (van daaruit naar Varanasi India doorreizen) en B: omdat dit toch wel indrukwekkend anders is en het zuiden iets exotischer is en al een beetje richting ZO Azie gaat qua sfeer (heel grof door de bocht want India is zo groot eigenlijk kan je die conclusie niet trekken).
Met een treinreis van Varanassi naar Agra (+/- 12 tot 14 uur, wel reserveren van te voren anders is een goede klas zo vol), kan je de Taj Mahal zien en vanuit daar kan je makkelijk naar Delhi, waarna je goedkoop doorvliegt naar Bangkok. En vanuit Delhi ligt Jaipur ook ‘om de hoek’. Ik vind het een omweggetje waard en dat kan al in een week vanuit Chitwan. Succes!

Hallo,

Ik sluit mij aan bij wat Marleen zegt.
Afhankelijk van hoeveel tijd jullie hebben, zou ik sowieso Varanasi aanraden. Dit was een van mijn hoogtepunten na 9 maanden in India te zijn geweest. Tevens gaan hier ook bussen en treinen richting Nepal en kun je dit in een dag doen.
Bij het bezoeken van Varanasi krijg je denk ik al een goede indruk van India en zou je dus naar het oosten kunnen trekken.

Agra zou ik persoonlijk niet bezoeken maar dat is een persoonlijke mening.
Ja de Taj Mahal is mooi om te zien echter de stad/dorp zelf is niks aan. Druk, toeristisch en had voor mij geen meerwaarde.

Jaipur ligt nog verder in het westen en is dus wellicht te ver om voor jullie. Overigens wel een leuke stad waar genoeg te doen is!

Kortom, als je aangeeft iets van India te willen zien, ga dan naar Varanasi om vervolgens naar het oosten te reizen.
Succes en veel plezier :slight_smile: