Wij zijn als koppel van plan om een 6-tal maanden door Zuid-Oost Azië te trekken. Momenteel werken we beiden en zien we weinig kans om te kunnen genieten van het “voordelige” tijdskrediet.
Zelf onstlag nemen of ontslagen worden is dus waarschijnlijk de enige optie. Een aantal mensen hebben ons gewaarschuwd dat we niet meer “in orde” zouden zijn met de sociale zekerheid en mutualiteit en dat we bij terugkeer problemen zouden hebben…
Zijn hier Belgen die ontslag genomen (of gekregen) hebben om langdurig (6tal maand) in het buitenland te verblijven? Wat zijn de gevolgen? Waar moeten we op letten? Of hoe kunnen we problemen voorkomen?
Waarom luister je niet gewoon eens bij de mutualiteiten?
mijn man heeft loopbaanonderbreking aangevraagd, ik doe voorlopig enkel interims.
gemeentelijke mutualiteiten kunnen je goede uitleg geven ivm regelgeving en wat wel/niet te doen.
Zijn jullie al terug van jullie reis? Hebben jullie intussen antwoord op jullie vraag? Ik zit net in dezelfde situatie en vraag me af hoe ik in orde kan zijn wanneer ik terugkom.
Wat ik wel weet, is dat mijn vriend me best op zijn ziekenboekje kan zetten terwijl we weg zijn. Maar verder blijven het vraagtekens…
Ik pols ook graag even bij jullie hoe het bij jullie na jullie buitenlands verblijf verlopen is met jullie mutualiteit.
Mijn vriend en ik hebben beiden ons ontslag gegeven. Ik vraag me dus ook af hoe het nu met onze sociale zekerheid zit wanneer we terugkomen van onze reis (wij gaan richting Canada vanaf januari)
Ik heb gehoord dat we ons zouden kunnen laten ten laste zetten van een broer of zus, maar lijkt me toch ook wat vreemd; Benieuwd hoe jullie dit in orde hebben gekregen…