Must see Bali

Maar herken je 'm alleen maar aan het voordringen, want ik weet niet of iedereen zo snel zijn/haar tickets en koffers aan een ‘vreemde’ meegeeft (en dan nog liever mijn koffers dan de dure tickets) ? Ik blijf het moeilijk vinden en zal toch mijn eigen gevoel moeten volgen. Ik gun iemand best wel een boterham en ben helemaal niet gierig of zo, maar ik moet ook hard werken voor mijn spullen/vakantie. Krijg het ook niet in mijn schoot geworpen; if you know what I mean ! Indesco

1 like

Hi Indesco

Ik heb de jekkies al genoemd, die mensen zijn te herkennen ! Mas Maryono legt hier even een heel klein onderdeeltje van een totaal andere cultuur uit, en dat doet ie heel goed (Salam sejahtera Mas :thumbsup:) Maar je mag niet te gierig zijn in dit land want dan mis je al die geweldige servis die bijna niets kost. Een beetje uang doet wonderen hier, zorg dat je altijd de gewone man, die werkt (!!!) voor een k*tsalaris goed beloond met wat kleine biljetten, wat je ervoor terug krijgt zal je zeer tevreden stemmen.

Hidup disini begitu Non

Oke Boomaap, daar ga ik wel vanuit maar ik moet het eerst even ‘aanvoelen’ en als ik dat heb, dan komt het allemaal wel goed.

Indesco

Even de knuppel in het hondenhok gooien:

Het ‘even’ aanvoelen is soms moeilijk. Een groot aantal Indonesiers werkt hard voor hun geld, en biedt een beetje extra service voor een extra financiele bijdrage/fooi. Een klein aantal mensen probeert echter (zoals overal, ook in NL) misbruik te maken van een situatie en ergens een slaatje uit te slaan. Een vergoeding van 10,000 rp voor een porter die je bagage draagt, je door een rij loost en helpt aan een kaartje en een goed plekje voor je regelt is een hele redelijke vergoeding. Een bedrag van 100,000 rp van iemand die je tas pakt en hem 5 meter verderop op de boot neerlegt is natuurlijk bizar. Maar wat zit in dat grijze gebied ertussen?

Soms kom je mensen tegen, die ter plekke besluiten je gids te willen zijn. Soms is dat een arme boer die je een mooie trekking aanbiedt over de sawa, soms is het een vrome man die je de ins- en outs van een tempel laat zien, maar soms is het een tout die je loodst naar een winkel waar hij veel commissie voor krijgt, en dan ook nog een hoge vergoeding voor vraagt. Je moet altijd een beetje op je hoede blijven, en dat gaat steeds makkelijker.

Wat een gedoe hier over porters. Het is toch maar net wat je zelf wilt, of dragen of laten dragen.

Goede tip Jenny. Ik hoorde vandaag ook dat ze dit nooit op Bali zullen doen maar op Java komt het wel veel voor. Ik houd het allemaal in de gaten.

Lieve Wendy; dat klonk een beetje bitchy maar waarschijnlijk niet zo bedoeld. Iedereen moet idd voor zichzelf weten hoe of wat.

Indesco

Is geen gedoe, er wordt iets uitgelegd over Indonesie, voor porter kan je ook andere dingen invullen, gids, tukan beca. Als jij zelf je bagage in de bloedhitte wilt slepen dan is dat je goede recht. Zo een grote rugzak op je bult die hoog boven je uittorent, met twee van die afgetrapte schoenen achteraan bungelend. Terwijl jij met de Lonely Planet in je hand aan de informasi bali iets staat te vargen dat een Indonesier niet begrijpt, zet er even iemand een Gilette (the best a man can get…) in, zo een klein stukje dat ze onder hun nagels hebben verborgen.

Het is informatie, je doet er maar mee wat je wilt, maar leg niet te zeuren. Er zijn mensen bezig anderen wijzer te maken.

Ik zou ze zeker bij toeristenattracties goed in de smiezen houden, juist daar komen veel oplichters voor, waar dan ook in Indonesie of ter wereld.

Ja maar dit is niet typisch Indonesisch, het gebeurt in zoveel landen. Overal gewoon je gezonde verstand gebruiken en doen waar jij je goed bij voelt.

Ben maar opgehouden met volgen van die discussie. Ik kom al jaren in Azie en zit nu in Bali. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met dragers. Niets mis mee en zoals iemand al zei: Spreek van te voren de prijs af dan is er echt niets aan de hand. Kan je altijd nog wat extra geven. Een fooi.

ZOu jammer zijn wanneer mensen die voor het eerst zo’n mooie reis gaan maken, hier op dit forum bang gemaakt worden of om mensen met een vooroordeel weg te sturen.

Veel reisplezier!!! :zon02:

Volgens mij was die discussie al lang niet meer aan de orde of mis ik iets.

gr van Moira

Ik heb altijd goede ervaringen gehad met officiele kruiers , op treinstations , airports , hotels .
Ooit vroeg men iets extra in Cirebon , en heb dat extra gegeven omdat mijn samsonite koffer ook redelijk zwaar is .2 stuks ook nog .
Meestal laat ik zo’ n kruier 1 koffer + trolley sjouwen.
Dus als ik met gezin reis hebben we altijd 2 kruiers nodig.
Standaard bagage is 2 samsonite , 3 trolleys , plus fototas .

Eerlijk gezegd heb ik in al mijn reizen praktisch nooit mijn koffers , trolleys , en zelfs mijn fototassen moeten sjouwen.Of ik met trein , auto , vliegtuig reis.
Fototas draag mijn zoon wel voor mij.
Alle belangrijke papieren, paspoort , creditcards heb ik altijd bij mezelf gedragen , in zo’ n kleine schoudertasje.

In grote * hotels laat ik ook alles voor mij dragen , mijn koffers staan vaak uren in bewaring als ik later moet vertrekken dan de uitchecktijden(12.00).
Het is gewoon veilig .Niks aan de hand.

Afgelopen reis (vorige week) , heb ik mijn 2 koffers (incl trolley) , winterjas etc door zo’ n kruier laten regelen , tot en met het inchecken plus de gang naar immigratiepoort.
Heeft hij alles goed geregeld , zonder voordingen(gebeurt weleens als het beredruk is ) .
Ik heb drinken laten bestellen , en hem 1 can fanta gegeven .Heb net gegeten , anders kan je ook Mac Donald of AW burger laten bezorgen.
Hij zit toch meer dan 1,5 uur om op mijn spullen te passen , en inmiddels kan ik rustig de boel verkennen , naar de toillet gaan , en ergens zitten totdat de incheck bali open gaat .
Dat kost mij alleen maar 25.000 rupiah , nog niet eens 2 eurie plus 1 can fanta.
Hij blij , en ik ook blij .
Het is gewoon praktisch om zo’ n kruier in te schakelen , en zeker als je alleen reis.

Hallo Allemaal,

Mijn vriend en ik willen dit jaar w.s. in juni 3 weken naar Bali en daar rondreizen. We houden van een beetje op het strand liggen maar meer van cultuur en contact met de plaatselijke bevolking.
Mijn vraag is of het goed te doen is om een auto te huren en deze zelf te besturen En of je in deze maand ook makelijk zonder vooraf te bespreken een accomodatie kunt krijgen.

Alvast bedankt en groetjes,

Luna14

Is goed te doen.
Je kan gewoon een auto PLUS chauffeur huren .
Kost je een paar euro extra perdag .
Hoef je niet op het verkeer te letten , en het is veiliger voor jullie om te laten rijden.Denk aan de problemen als je iemand per ongeluk aanrijdt , of dat je door een brommer wordt aangereden.
Waarom zelf rijden , extra opletten voor de andere verkeerdeelnemers , brommers , en andere loslopen wild :wink:
Je kan bij diverse plaatsen/stadjes bivakkeren en het als uitvalbassis gebruiken.
De tijden dat je aan de strand staat te bakken hoef je de auto ook niet te huren.
Dat heb ik 2 keren gedaan in 2004-2005 toen ik aan het " backpacken " ben.

Ook in juni is het nog steeds geen probleem om accomodatie ter plekke te regelen,zelf doe ik dat ook meestal ter plekke . Zoek wat op bv google of op andere sites naar accomodaties die je wel wat lijken en neem op het vliegveld een taxi om de diverse adressen te bekijken>>>kost je echt geen kapitalen.

Of boek voor de eerste twee dagen via internet en kijk dan verder.

Overigens een taxi op het vliegveld kan je op twee manieren doen: bij het taxi loket als je de aankomsthal uitkomt,rechts, > vaste prijzen of even lopen tot voorbij de uitgang van het vliegveld en daar een taxi nemen>>goedkoper, neem bij voorkeur de bluebird taxi’s

Luna14; Ik zou alleen zelf gaan autorijden als je heel zeker bent van je zaak en zeer goed oplet. In het stadsgebied (Denpasar/Kuta/Legian/Sanur/Nusa Dua) is het verschrikkelijk druk op de weg, veel één richtingsverkeerd en moet je gewoon goed uitkijken. Zelf ben ik voor 5 maanden op Bali geweest en had een scootertje. In het begin doodeng, maar daarna super ideaal. Ben er het hele eiland mee over geweest!

Zelf auto rijden is inderdaad af te raden in het zuiden van Bali, voor de rest van het eiland is het wel te doen indien je erg goed uitkijkt, maar het huren van een auto met chauffeur is ook gemakkelijk te regelen ter plaatse, kost je ongeveer zo’n 350 000 rupiah per dag>>voor een langere periode betaal je na wat onderhandelen een stuk minder.

Scooters huren is goedkoop en inderdaad ideaal, denk om een internationaal rijbewijs of koop een Balinees rijbewijs op het politiebureau in Denpasar> 200.000 rupiah,incl. doktersattest en smeergeld om voor in de rij te komen…

Je hebt voor een scooter op Bali officieel een motor rijbewijs nodig. Doe je dit niet, dan ben je niet verzekerd als er wat gebeurt.

Yep Jenny, maar wat je op Bali koopt is een C-sim ,voor motoren,voor auto’s krijg je een A- sim,tenminste voorheen was het een A

Dat klopt. Maar niet iedereen koopt een lokaal rijbewijs, veel mensen rijden rond op ‘scooters’ zonder rijbewijs ‘omdat dat in Nederland ook niet hoeft’. En dat is dus niet slim.