Muskietennet in losmen/hostels?

Hallo,

Ik ben benieuwd of er standaard in de meeste losmen/hostels/guesthouses in Java/Bali/Lombok een muskietennet/klamboe aanwezig is? Of is het verstandig zelf een klamboe mee te nemen? Als je er zelf één meeneemt, kan je deze dan makkelijk ophangen of is dat eigenlijk niet mogelijk?
Als we een kamer hebben zonder airco is klamboe wel noodzakelijk verwacht ik.

Wat zijn jullie ervaringen?

Wel, ik neem ook altijd een muskietennet mee, en ja ik gebruik het regelmatig. Een klein éénpersoons net weegt echt niet veel en is makkelijk mee te nemen. Als je 't deftig gebruikt, helpt het ook tegen ander ongedierte dat je bed wil insluipen. Met een touwtje en een paar schroeven kan je 't eender waar omhoog hangen.

De fan helpt inderdaad tegen de muggen maar vind ik niet echt betrouwbaar gezien de regelmatige power cuts overal in ZO-Azië.

Beter voorkomen dan genezen.

Ooit, op mijn eerste reis heb ik zo’n ding meegesleept en niet gebruikt. Als ik nu eens een keertje geen net op de kamer heb doe ik het precies zoals BKK flyer zegt, fan aan. Idd. niet te veel zorregies maken. :zon02:

op de meeste plekken op Java, Bali en Lombok zijn geen klamboe’s aanwezig. om eerlijke te zijn neem ik echter de moeite niet (meer) om een klamboe mee te nemen en op te hangen. overigens wel op eilanden verder naar het oosten, als Flores en Alor (m.n.vanwege het verhoogde risico op malaria)!

airco en fan helpt enigszins tegen muskieten, en het helpt ook als je onder de lakens blijft liggen/in een lakenzak kruipt. verder zijn er spuitbussen met ‘anti nyamuk’ te koop waar je de beesten mee doodspuit. van die wierrookspiralen met geurstoffen tegen muggen zijn ook redelijk efficient.