Multiple entry visum + paspoort Ghaneese

Hallo,

• Ik wil graag meer informatie over een multiple entry visum (dit is allemaal nog nieuw voor mij).
    Ik ben al eerder in Ghana geweest voor een half jaar. Ik wil nu terug voor een jaar waar ik nu me Ghaneese vriend heb leren kennen. Ik heb begrepen dat dit type visum de beste oplossing is maar je na 6 maanden het land moet verlaten en dan weer voor 6 maanden kan verblijven in Ghana.
    Heeft iemand hier ervaringen mee? Welk land zou dan een goede oplossing zijn? Is dit goed te doen?

• Plus mijn vriend is bezig met een paspoort bij de Ghaneese ambassade, hiervoor heeft hij alle papieren in orde. Dit is alleen niet eenvoudig tenzij je 50 cedi extra aan de bewakers betaald die je door laten. Hij staat midden in de nacht te wachten in de hoop doorgelaten te worden in de ochtend. Hij is hier nu een week mee bezig. Hebben jullie hier ervaring mee? Zou dan de enige optie zijn toch het extra geld aan de bewakers te betalen?

Alvast bedankt!

Groetjes Joyce

Hoi Joyce,

over het multiple entry visum (en het kan zijn dat ik het helemaal verkeerd heb):
Ik heb lang geleden een multiple entry voor Ghana aangevraagd. Voor zover ik me kan herinneren is dat visum net zo goed maar 6 maanden te gebruiken. Alleen heb je dan de mogelijkheid om binnen die zes maanden zo vaak als je wilt naar de omringende landen te reizen.
Verder kan ik mij herinneren dat je maximale aaneengesloten tijd in Ghana nog steeds 60 dagen was. Het verschil zit hem er dus in dat je niet opnieuw hoeft te verlengen na 60 dagen maar iedere keer bij terugkomst in Ghana weer 60 dagen krijgt. Zo’n visum is dus alleen interessant wanneer je minimaal 2 keer uit en in Ghana wilt reizen.

Ik begrijp dat je vriend Ghanees is en in Nederland bij de Ghanese ambassade een paspoort wil aanvragen??? Waarom wil hij dat, heeft hij ook een Nederlands paspoort?

groeten!

Yao

hallo,

Bedankt voor de reactie!
Dus als ik voor een jaar zou willen gaan, wat is dan de beste oplossing om te doen?

Hij is bezig om een Ghanees paspoort aan te vragen bij de Ghanese ambassade.

Groetjes

hoi Joyce,

er zijn drie opties voor een jaar visum

• je krijgt werk en je werkgever vraagt een visum voor je aan voor je in Ghana aankomt.
  • Je hebt familie / garantstelling (je vriend?) van een Ghanees maar krijgt geen recht om betaald werk te doen.
  • Je koopt voor veel geld een resident-permit.

Of je neemt een visum van 3 maanden, en verlengt die 2 keer in Ghana.
Vervolgens ga je naar Burkina of Togo en vier je daar een paar weken vakantie terwijl je in dat land een nieuw visum aanvraagd. Daarna doe je het hele riedeltje nog een keer.

er is nog een optie: Daar heeft je Ghaneese vriend wel een nederlands paspoort voor nodig…

Yao.

Oke bedankt! Dit is nuttig! zeker als het zo onbekend terrein is.

Ik ben in januari voor verpleegkundige afgestudeerd dus ik zou inderdaad in de richting van projecten kunnen gaan zoeken.

Wat houd de familie garantstelling in? ( op de site van de ambassade wordt ik niet veel wijzer)

Bezoek deze site eens:

http://www.ghanaimmigration.org/

Daar staat heel veel informatie over dit soort zaken op.

Over het paspoort als het nog niet is gelukt voor je ghaneze vriend je moet dat niet via de ghanese immigratie zelf doen. je moet dat echt via via doen, die dan weer een mannetje kent, hem omkoopt en dan heeft hij zijn paspoort binnen 4 weken. mijn vriend heeft bij het hoofdkantoor van immigratie geld gegeven aan een bewakingsmannetje, die iemand belde en een week later kon hij al komen voor pasfoto’s, nog 2 weken later had hij zijn paspoort. ze regelen alles snel voor je. het kostte in totaal (hij moest ook een nieuw geboortebewijs hebben) 200cedi.

Ja he dat is bijna de enige optie om toch maar extra te betalen aan de bewaking, Bedankt in ieder geval voor je reactie!

En zo houdt je de corruptie lekker in stand.

Door dit fenomeen is een paspoort voor de gemiddelde Ghanees dus inderdaad onbereikbaar. Een paspoort is al duur, 50 cedi op dit moment. Wanneer de ‘rijke’ mensen aan de bewaking al 200 geven om er effe snel tussendoor te gaan waarom zou iemand bij immigratie nog iets uitvoeren?
Ze verdienen 3 keer zoveel door 10 keer minder te doen.

Ik heb zelf in 2007 mijn eerste residence permit moeten aanvragen, ik ben blij dat die eerste keer gewoon heb gewacht, en nog meer heb gewacht en nog een beetje… etc. uiteindelijk krijg je hem én leer je de mensen op het kantoor kennen. Sindsdien krijg ik mijn residence dus binnen de normale procedure; ze kennen me, ze weten dat ik niets extra betaal.

Ik heb daarna ook mijn Ghanese paspoort aangevraagd, ontving ik binnen een maand… koste me 50 cedi.

Precies de reden waarom ik deze vraag op het forum zet, Hij wacht maar en wacht maar midden in de nacht bij de Ghanese ambassade, degene die betalen worden er door gesluisd tot dat je de hele dag wacht en ze zeggen ga naar maar huis we laten niemand meer door. Ik heb ook gezegd tegen hem als je betaald houd je alleen maar de corruptie in stand, nu wacht hij nog steeds midden in de nacht voor zijn paspoort, beetje dubbel dus.