Mossman Gorge - Daintree - Cape Tribulation

In september ga ik met een camper naar Australie. We halen de camper op in Cairns en willen daarna eerst naar het noorden rijden om great barrier reef en Daintree en omgeving te verkennen.

We zitten maar 1 dag in Cairns en willen die dag rustig aan doen. Dus het great barrier reef willen we vanuit Port Douglas bezoeken (dagtrip).

Daarnaast willen we ook Daintree en omgeving bekijken. Maar ik weet niet zo goed hoeveel tijd ik hiervoor moet ‘reserveren’. We zouden graag de volgende dingen willen doen/zien:

• Wandeling langs Mossman River
  • Wandeling door Daintree (wellicht icm boottocht over de rivier)
  • Bezoeken Cape Tribulation

Voor het bezoek aan het GBR trek ik 1 volle dag uit. Maar hoeveel tijd heb je nodig om de hierboven genoemde dingen te doen? En hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt.

Groeten,

Maarten

Hi Maarten,

Hoe lang ga je naar down under? Want de regio die je noemt is supermooi, dus neem er ruim de tijd voor! Wij hebben 2 jaar geleden een tijd door Australië mogen reizen, en uiteindelijk een dag of 10 in en boven Cairns doorgebracht. En dat zou ook zo maar nog langer kunnen, want er is superveel te zien en te doen.

Cairns is een leuk plaatsje, maar het GBR kun je wellicht nog beter vanuit Port Douglas bezoeken. Hoe verder je uit de kust gaat, hoe helderder het water wordt, dus ik zou zeker adviseren naar het outer reef te gaan. Wij zijn zelf met QuickSilver cruises naar een van hun pontons gegaan. Vanaf daar kun je prachtig snorkelen en/of duiken. En als je daar niet zo’n fan van bent (zoals mijn vrouw), dan kun je de onderwaterwereld ook prachtig bewonderen vanuit een semi-submarine.
Verder ben ik zelf ook nog een dagdeel wezen snorkelen bij de Low Isles. Met de reefsprinter ben je er lekker snel, dus meer tijd om in het water te liggen.

In Daintree heb je verschillende (korte) wandelingen. Daar kun je best wat tijd mee vullen. De wouden zijn er prachtig, je hebt kan om de kasuaris te zien, mooie stranden, etc. Met Paddle Track Kayak Adventures hebben we een gave kajak tour gemaakt rondom Cape Tribulation, ook een aanrader!

Verder heb je aan 1 dag genoeg voor de Mossman Gorge, en zou ik Kuranda ook aanraden met een leuke treintrip door het regenwoud (en met de kabelbaan over het woud terug).

Hoi Ruud,

Bedankt voor je reactie. En voor je tip over het treintje/kabelbaan.

We hebben drie weken een camper om van Cairns naar Brisbane te komen. In totaal zijn we bijna 5 weken in Australie. We starten in Sydney, vliegen daarna naar Alice Springs om na een aantal dagen door te vliegen naar Cairns. Daar hebben we een nacht een hotel en de volgende dag halen we de camper op. In Cairns staat niets op het programma behalve een beetje relaxen.

Ik heb nu het volgende voor de eerste dagen bedacht.

Dag 1 Cairns –> Port Douglas (66km)
Dag 2 Port Douglas: Daintree NP + Mossman Gorge
Dag 3 Port Douglas: Great Barrier Reef*
Dag 4 Port Douglas –> Millaa Millaa (180km) via:
• Kuranda (Barron Falls)
• Mareeba wetlands (Lunch Jabiru Lodge)
Dag 5 Millaa Millaa –> Mission Beach (104km) via:
• Waterfall circuit

Groeten,

Maarten

Ik zou zelf wel een nacht of 2 in Daintree NP blijven. Er is daar genoeg te doen, en vanuit Port Douglas heen en weer rijden is beetje onnodig (en duur, want je moet met een pont over de Daintree River).

Ter info, wij hebben zelf een maand de tijd gehad voor het stuk Cairns-Brisbane, maar konden het dan ook redelijk rustig aan doen. Enkele highlights van dit deel van onze reis waren:

• Mission Beach (ook plek waar je veel kans op kasuaris hebt)
  • Whitsunday Islands (vanuit Airlie Beach, echt een topplek!)
  • Walvissen spotten in Hervey Bay (wij waren helaas net een paar dagen te laat, seizoen voorbij)
  • Fraser Island

Check ter inspiratie anders ook onze video op Ruim 4 maanden door Australië :slight_smile:

Mocht je geïnteresseerd zijn in de Aboriginal cultuur dan is het Tjapukai Aboriginal Cultural Park vlak bij Cairns zeker de moeite waard.

Bedankt voor de tips! Zijn er voldoende campings in de buurt van of in Daintree NP?

Misschien is het handiger om Karunda te bezoeken op de weg van Cairns naar Port Douglas. Is dat haalbaar?

Ja hoor, er zijn wel voldoende campings in Daintree NP. Wij hebben zelf hier gestaan: redelijk basic, maar wel prima http://www.lynchaven.com.au/caravans-camping/

Kuranda kan wel op weg van Cairns naar Port Douglas denk ik, maar dan moet je wel op tijd weg (dus de vraag is of dat haalbaar is met het ophalen van de camper erbij).

Dag Maarten,

Wij lijken wel een kopie te gaan doen van jullie reis :slight_smile: (wij ook totaal 5weken; sydney, alice springs dan drie weken met camper van Cairns naar Brisbane), maar dan een maand later. Wij vertrekken in oktober.
Wij zijn van plan om na Port Douglas een camping in de buurt van Cape Tribulation te nemen voor één nacht en dan de volgende dag weer naar het zuiden te rijden en naar Mareeba.

Is het ok als ik even meelift in je topic?

Dag Ruud,
Heb jij misschien voorbeelden van wandelingen in Daintree of aan Cape Tribulation? Ik vind zelf enkel maar heel zware dagtochten, maar niets van een paar uurtjes of zo?
Ik had Kuranda al geschrapt als zijnde een ‘tourist trap’ van souvenirmarktjes. Schat ik dat fout in dan?

heel erg bedankt,
groetjes,
Elke

Hi Elke,

Ik snap wat je bedoelt met tourist trap qua souvenir marktjes, daar zit wel wat in, maar de trein door het regenwoud en de skyrail terug is wel erg mooi hoor.
Rondom Kuranda kun je overigens ook nog wel leuke bushwalks maken.

In Daintree zijn verder voldoende korte walks te vinden hoor. Ik weet zo de namen niet meer precies, maar wij hebben daar zeker 3 of 4 korte walks gedaan. Moet je maar ff vragen bij het visitor center anders :slight_smile:

1 like

Hoi Elke,

Klinkt als een mooie reis ;-). Maar natuurlijk mag je mee liften. Heb jij je route al een beetje in kaart gebracht?

In Karunda wil ik eigenlijk alleen een mooie/korte wandeling doen om de waterval te bekijken. Als ik het goed begrijp kan je je met gemak 2 dagen vermaken in Daintree en Cape Tribulation. Jungle surfen (http://www.junglesurfingcanopytours.com/) lijkt me ook leuk. Iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Maarten

1 like

Uiteraard kun je vanuit Kuranda naar de waterval rijden of wandelen. Maar je weet dat de Skyrail onderweg een Barron Falls Station kent, waar je kunt uitstappen en vanwaar je vanaf diverse uitkijkpunten een fraai uitzicht op de waterval hebt?

Dan is dat misschien wel een leukere optie dan er zelf heen lopen. Je kunt dus zelf bepalen waar in/uit te stappen…? Ik dacht dat het een lange trip was.

Kijk hier voor meer info en mogelijkheden: http://www.skyrail.com.au/experience/trip-map/barron-falls

Wij zijn nog erg aan het puzzelen aan de route. Gaan jullie vooral de route langs de kust volgen of zijn jullie ook van plan een stuk binnenland mee te nemen?

groetjes, elke

Hoi Elke,

Een beetje off-topic, maar ons plan ziet er als volgt uit:
[ul]
[li]5 dagen Sydney
[/li][li]3 dagen Alice Springs (tour)
[/li][li]1 dag Cairs
[/li][li]20 dagen met de camper van Cairns naar Brisbane
[/li][li]3 dagen afsluiten in Melbourne.
[/li][/ul]

We vliegen tussen Sydney, Alice Springs, Cairns en Melbourne.

Wat betreft de route tussen Cairns en Brisbane ben ik nog aardig wat aan het puzzelen. Maar vooralsnog heb ik het volgende:

Cairns –> Port Douglas 3 nacht(en)
Port Douglas –> Daintree 2 nacht(en)
Daintree –> Mareeba 1 nacht(en)
Mareeba –> Mission Beach 1 nacht(en)
Mission Beach –> Townsville 2 nacht(en)
Townsville –> Arlie Beach 3 nacht(en)
Arlie –> Yeppoon 1 nacht(en)
Yeppoon –> 1770 1 nacht(en)
1770 –> Hervey Bay 2 nacht(en)
Hervey Bay –> Noosa 3 nacht(en)
Noosa –> Brisbane 1 nacht(en)

Maar vanaf Mission beach vind ik het erg lastig om een route te plannen waarin toch wat rust hebt, maar wel veel kunt zien. Afsluiten met een paar dagen strand lijkt me ook erg fijn.

Hoe zien jullie plannen eruit?

Groeten,

Maarten

Wij hebben

• 3 dagen Sydney
  • vlucht naar Ayers Rock en 3,5 dagen tour die eindigt in Alice Springs
  • 1 dag in Alice Springs en 's avonds vlucht naar Cairns
  • 1 dag Cairns (uitstap naar GBR)
  • 21 dagen met camper tussen Cairns en Brisbane (en van hier uit vertrekken we weer naar huis)

Voor de campertrip heb ik het nog niet helemaal duidelijk. Ik zit voorlopig op:
Cairns - Port Douglas (1 nacht)
Port Douglas - Mossman Gorge - Daintree - Cape Tribulation (1 nacht)
Cape Tribulation - Mareeba/Lake Tinaroo (1 nacht)
Mareeba/Lake Tinaroo - Undara Crater (1 nacht)
Undara Crater - Mission Beach (2 nachten)
Mission Beach - Townsville (1 of 2 nachten)
en dan krijg ik het moeilijk om keuzes te maken tussen de kust en iets meer het binnenland in (Charters Towers, Carnarvon NP,…)
We zijn wel overtuigd dat Fraser Island niet mag ontbreken en op het einde, net onder Brisbane, wil ik ook graag Lamington NP bezoeken.

Ach ja, die keuzes zijn luxeproblemen natuurlijk :biggrin:

groetjes, elke