Mopani of Satara Camp Kruger

Wij willen in augustus tijdens onze rondreis 2 nachten in het Krugerpark overnachten.
We Komen vanuit Balule nature reserve, willen van daaruit via olifants
( lunch) naar de eerste overnachtingsplek rijden.

We zaten eerst te denken aan Satara maar nu kwam ik een ander camp tegen die iets zuidelijker ligt ( mopani) maar wel een veel betere beoordeling op tripadvisor/ zoover ( een 9) qua bungalows/ camp e.d.

Heeft iemand ervaring met dit camp en kunnen we deze beter boeken ipv Satara? Of is dit over het algemeen een veel minder wildrijk gebied dan omg. satara?

Vanuit Mopani of Satara willen we doorrijden naar Lower Sabie ( een camp dat wat zuidelijker gelegen is, zodat we van daaruit qua afstand makkelijk naar Swaziland, Malkerns kunnen rijden)

Ben benieuwd of iemand advies kan geven over deze 2 camps…

ik wilde dit onderwerp wijzigen, dit ging helaas niet meer…:o
Het leek volgens google maps dat mopani veel zuidelijker lag. Dit bleek niet zo te zijn, zag ik net pas.

Heeft iemand ervaring met zowel skukuza als satara? Over beide zijn veel mensen op zoover/ tripadvisor niet echt positief.
Dacht dat er bij Satara geen restaurant is, bij Skukuza wel ( maar hier dus ook weer mensen ziek van het eten)
In augustus voor een braai 's avonds vast te koud, zelf koken kan natuurlijk wel, ook bij satara.

De laatste nacht in Kruger zijn we van plan om bij Lower Sabie te overnachten.

Hoi Jollyjuttie,

Mopani ligt veel noordelijker dan Satara, de afstand tot Lower Sabie is dan wel heel erg groot. Ik zou zeker via Orpen Gate het park inrijden en overnachten in Satara. Je zit dan ook in het gebied waar heel vaak leeuwen en luipaarden gespot worden, de S100 is namelijk heel dichtbij en de kans is groot dat je daar een aantal zoniet alle leden van de Big Five kan zien. In Satara is ook gewoon een restaurant. Wij hebben daar in oktober 2010 een aantal keer gelunched en dat was prima. Als je verwachtingen niet te hoog zijn zal het allemaal best meevallen kwa eten. Zelf braaien is natuurlijk het lekkerste/leukste en als je gewoon warme kleren aantrekt kan je denk ik prima braaien in augustus.

Je kan ook voor Skukuza kiezen maar dat is haast een dorp ipv een restcamp. Vrij massaal maar ook een goed Camp om game drives te maken. De weg van Skukuza naar Lower Sabie is heel erg wildrijk.

Succes ermee!

Daar kwam ik idd ook ( later) achter toen ik het bericht al gepost had, vandaar de 2e reactie.

Er was ons aangeraden om na Balule via Olifants naar Satara te gaan ( bv daar te lunchen) omdat je daar erg mooi uitzicht hebt…
Via Orpen Kruger inrijden is volgens jou dus mooier dan via Olifants?
Wat vinden anderen hiervan?

Denk dat we dan toch voor Satara gaan. Belangrijkste is dat he schoon is.
Met eten kunnen we dan nog kijken wat we doen…

De S100 schijnt ook een erg wildrijk gebied te zijn ( zandweg, dus beter niet met huurauto…maar hier gaan de game drives vast ook wel langs…gaan daar vast nog wel een ochtend of avond gamedrive maken)

Als van Skukuza naar Lower Sabie een erg wildrijk gebied is kunnen we natuurlijk vanaf Satara ipv de H10 de H4 rijden naar Lower Sabie.

Je bedoelt vanuit Balule Game Reserve neem ik aan? Als dat zo aangeraden is zal je waarschijnlijk via Phalaborwa Gate het Kruger ingaan en dan is inderdaad Olifants fantastisch gelegen. Wij hebben daar zelf 2 nachten geslapen en het uitzicht vanuit dat kamp is waanzinnig. We hebben vanuit ons huisje leeuwen, olifanten en nijlpaarden gespot. Alleen hebben wij zelf ten noorden van Olifants naar Letaba maar weinig wild gezien en ik heb van anderen dan ook vernomen dat het de laatste jaren geen wildrijk gebied is. En daar kom je dan wel doorheen als je via Phalaborwa Gate Kruger ingaat.

Ik zou zelf bij een volgende reis dan inderdaad via Orpen Gate naar Satara rijden en van daaruit naar Lower Sabie. Over het eten in Satara zou ik me niet al te veel zorgen maken. De onverharde S100 is prima met een huurauto te rijden hoor, het is een zandweg inderdaad maar je hebt geen 4x4 nodig ofzo.

Je zou inderdaad de H1-2 en daarna de H4-1 kunnen pakken zodat je via Skukuza rijdt, dit is alleen nog wel een stukje omrijden maar dat moet wel te doen zijn denk ik.

Ok bedankt…
We zullen het nog eens even bekijken…weet niet of ze dan via Phalaborwa gate bedoelen, denk het wel. Jammer idd dat daar dan weinig wild zit…

De S100 is idd vast prima te rijden maar als we toch al een game drive doen komen we ook wel over die weg… Wanneer het niet noodzakelijk is rijden we liever niet over de onverharde wegen omdat we dan niet verzekerd zijn…
( hoewel we dit meerdere keren naar bv een lodge toe niet kunnen voorkomen maar dan rijden we gewoon rustig).
Jullie hebben dus gewoon over de zandwegen in Kruger gereden met de huurauto?

Het is wel een mooi gebied om doorheen te rijden hoor en alles valt of staat natuurlijk ook met een beetje geluk. Wij hebben er weinig gezien maar toen we 's avonds terugkwamen in het kamp en het bord zagen met alle spots waren er wel wilde honden en een luipaard gespot. Als je die dan tegenkomt is je dag sowieso geslaagd natuurlijk. Maar in zijn algemeenheid kun je wel aannemen dat het gebied rond Satara - Orpen wildrijker is dan rond Olifants - Letaba.

Jullie zijn niet verzekerd als je over een onverharde weg rijdt? Weet je dat wel zeker? Bij wie hebben jullie de auto gehuurd dan? Wij hebben over heel wat onverharde wegen gereden en niet alleen in Kruger en waren gewoon verzekerd via Sunny Cars.

Wij hebben gehuurd via bookanddrive, bij europcar…
Maar ook bij Herz en veel andere bedrijven ben je niet verzekerd op onverharde wegen en hiervoor kun je je ook niet extra verzekeren…Had hierover een tijdje terug al een vraag gesteld…
Maar we rijden gewoon rustig… banden en ruiten zijn wel gewoon verzekerd
( op verharde weg dan)
Hadden jullie bij op de voorwaarden staan dat onverharde weg gewoon verzekerd was?

Heb even op de site van sunnycars gekeken en daar zag ik het volgende staan:
e) In de volgende gevallen wordt het eigen risico echter niet gerestitueerd:
• bij schade als gevolg van het niet in acht nemen van de algemene huurvoorwaarden van de lokale verhuurder
• bij schade door het rijden over onverharde en/of niet voor wegverkeer toegelaten wegen of terreinen
• bij schade aan het carter

Als ik dit zo lees waren jullie dus ook niet verzekerd op de onverharde wegen…maar goed, het merendeel van de mensen rijdt gewoon op onverharde wegen omdat het onvermijdelijk is…

De klasse die wij hebben gehuurd ( middenklasse, ford mondeo of soortgelijk) zal waarschijnlijk overeenkomen met de honda civic die zij op de site hebben. Deze is bij sunnycars minimaal 250 euro duurder ( en dan komen er waarschijnlijk nog kosten voor swaziland en evt volledig afkopen eigen risico bij…1 extra bestuurder en banden& ruiten was wel inbegrepen zag ik)

De klasses die daarboven staan zijn voor ons te klein omdat we 2 grote koffers van 20kg hebben, passen anders niet in de kofferbak.

Mijn ervaring is exact die van mr1980. Boven Satara is er vrij weinig wild. Beste is het gebied onder Skukuza. Zoals je het boven beschrijft ben je wel verzekert op onverharde wegen maar als je schade hebt moet je het eigen risico betalen. Ik zou me er niks van aantrekken. Mocht er iets kleins gebeuren, dan is dat natuurlijk altijd op een asfaltweg gebeurt. als je alleen op de verharde wegen blijft ben je wel heel beperkt met je routes.

Zo goed heb ik de algemene voorwaarden dan niet gelezen denk ik. Als ik dit geweten had dan had me dat er toch niet van weerhouden om op de onverharde wegen te rijden. Zo groot is dat risico nou ook weer niet en mocht er dan toch iets gebeuren dan is € 250,- nog te overzien. Zeker gezien de flinke afstanden die wij op onverharde wegen hebben gereden.

Hallo,

let op om met een gewone auto over een onverharde weg te rijden in KNP. De wegen zijn vaak als een ‘washboard’ waardoor de auto heel hard gaat trillen. Wij zijn een aantal jaren geleden met een Mercedes VITO over die wegen gegaan en ik vond het afschuwelijk. De auto heeft het gehaald, gelukkig.
Verder zijn wij ook al in Mopani geweest. Wij vonden dat een heel mooi kamp, niet te vergelijken met Skukuza. Daar zou ik niet zo graag willen slapen. Dit jaar gaan we naar Satara voor een aantal dagen. Benieuwd hoe het daar is. Letaba is ook mooi.
Geniet van jullie vakantie!

Niet te paranoia zijn over het eten. We zijn al vaak met kleine kinderen op vakantie in Zuid-Afrika geweest. We zijn nog nooit ziek geweest. In Spanje daarentegen hadden we elk jaar prijs!

Eten: eten in de meeste camps in Kruger Park is nu niet echt je van dat, maar wij zijn er eigenlijk nog nooit écht ziek van geworden. Zijn over het algemeen wel redelijk eenvoudige ‘Tree Restaurants’ met nagenoege allemaal dezelfde menukaart dus na 3 dagen Kruger Park kun je het menu wel zo’n beetje opdreunen :wink:
Verder niks mis mee, als je, zoals al eerder gezegd je verwachtingen niet al te hoog spant!

Skukuza is groot, massaal inderdaad maar heeft bijvoorbeeld wel restaurant Selati. Daar eet je op een oud, gerestaureerd treinstation en dit restaurant heeft een net even iets andere menukaart! Vind ik altijd weer een verademing in Kruger. Oftewel: het feit dat dit kamp iets groter is, heeft ook weer zo zijn voordelen.

En met een huurauto: lekker ook onverhard door Kruger sjezen, auto goed afspoelen / wassen voordat je hem weer inlevert en je eigen risico zoveel mogelijk afkopen.

O ja, en met ‘Balule’ wordt in dit verband ‘Balule camp’ in het Kruger Park bedoeld. Ligt dichtbij Olifants, redelijk basic maar wel heerlijk campje! Is nogal verwarrend hier in Afrika omdat veel namen op verschillende plekken terug komen :wink:

Geniet ervan!
Natascha | www.zazoetravel.com

Sorry, vergeet mijn tekst over Balule! Werd juist wel Balule Nature Reserve bedoeld. Nou begin ik zelf alle ‘Balules’ al door mekaar te halen… lol2

Mopani is een mooi en rustig gelegen kamp. Aan een grote dam waarin je vaak nijlpaarden en krokodillen kunt zien. Het is een van mijn favoriete camps in Kruger omdat het er zo rustig is.

Satara is veel groter, het grootste kamp in centraal Kruger. Ook veel wildrijker dan Mopani (mopani = een hardhouten boom die je veel rondom dit kamp ziet). Wanneer je in Satara overnacht dan zou ik zeker de S-100 route doen.

Skukuza is het grootste kamp en ligt in het zuiden. Veel wild maar ook dichtbegroeide natuur, meer ten oosten richting Lower Sabie wordt het weer wat opener.

Wanneer je in het Kruger gaat overnachten betaal je vooral voor de natuur en omgeving, daar ga je immers voor. Maar zowel in Mopani-Satara-Skukuza worden de kamers normaal schoongemaakt :slight_smile:

Groetjes van Balule Natuurreservaat: http://balulenaturereserve.blogspot.com/

Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com