(origineel bericht op be-more.nl)
Moord in de collectezak
Ter voorbereiding op mijn Wentworthmissie heb ik uiteraard gecollecteerd. En dankzij de goede gaven van velen is er nu een bedrag van ongeveer 500 euro binnen dat naar het Victim Friendly Centre kan. Geweldig! Dank jullie wel!
Dat ik dat hier vertel, heeft overigens ook nog een andere reden. Op mijn leesreis naar Wentworth kwam ik namelijk toevallig een verhaal tegen dat alles met collectezakken en collecteschalen te maken heeft.
Het verhaal is van december van het afgelopen jaar. Het vertelt hoe de gezamenlijke kerken met de nieuwe hoofdcommissaris van politie de handen ineen geslagen hebben en een actie opgezet hebben tegen de drugsoverlast.
In de drukke decembermaand hebben de kerken hun leden er op geattendeerd dat ze anoniem verdachten van dealen en geweld kunnen melden. In de collectezak.
Het enige dat deze kerkleden moesten doen was een standaard aangifteformulier invullen en in een zelfde envelop doen als anders het kerkgeld. En vervolgens dus in de collectezak stoppen.
De tellers van de collecte hebben de enveloppen met tips doorgespeeld aan de politie. Die was er erg blij mee.
Ik blijf me verbazen over de wondere wereld van Wentworth.