Moki Dugway, Utah

Wij willen vanuit Monument Valley een tocht maken naar Natural bridges NM en dan via de Moki Dugway, route 261.

Wie heeft dat gedaan? en wat zijn de ervaringen?

Alvast bedankt!!!

Wij hebben het nog niet gedaan maar de Moki Dugway staat voor dit jaar op de planning (op 26 september ) met de camper wel te verstaan.

1 like

We zullen je verslag bijhouden en zijn benieuwd!

Ik dacht dat die weg niet te doen was voor campers…

Ik ken mensen die Moki Dugway met een 30’ RV hebben gedaan, op en neer nog wel. Wij niet, we hebben gewoon een auto. Ik ben de tel kwijt maar we zijn al zeker 5 keer over die Moki Dugway gereden. Kan ik iedereen aanraden. Werkelijk schitterend en vooral 's morgens. Van de top van de MD kan je nog een onverharde weg naar Muley Point rijden (ca 5 miles van 261) en voordat je aan de klim begint heb je nog Valley of the Gods, ook onverhard en ik zou hier een SUV willen aanraden. En vergeet Gooseneck SP niet.
De Moki Dugway is 3 miles unpaved maar de switchbacks zijn verhard. Gewoon langzaam rijden (lage versnelling gebruiken, ook naar beneden) en genieten.
Yeehaw

1 like

Vraagje: als je een automaat rijdt, hoe rij je dan in een lage versnelling?

Dat is verschillend. Ik heb zelf een automaat en kan die als een volledige automaat gebruiken maar ook de handle naar links zetten en dan met de hand schakelen. (en bv beter op de motor remmen) Het gemakkelijkst is als je de handle kan terugzetten bv van D (drive) terug naar 3, 2 en 1 (1 is dan de laagste versnelling, vergelijk de eerste versnelling met een handgeschakelde bak). Helaas worden verschillende symbolen gebruikt. Je kan bij de meeste auto’s ook in het dashboard zien in welke verscnelling de auto staat.
Het beste is om even het instructieboekje te raadplegen. Dit boekje is soms moeilijk te vinden in huurauto’s. Soms ligt het onder het reservewiel. Even vragen bij het verhuurbedrijf. En voordat je het verhuurbedrijf verlaat goed kijken of er al beschadigingen aan de auto zijn en dit melden.
Yeehaw

Kan dit onder het rijden of moet je daar voor stil staan?

Dit kan onder het rijden. Maar niet met een te hoog toerental zoals je ook niet een handbak in de eerste versnelling zet bij 100 km/h. Als je maar onder het rijden nooit naar R (reverse) of P (parking) gaat. Er is op het internet genoeg te vinden over het rijden met een automaat. Als de auto in P staat moet je in de meeste auto’s je voet (rechtervoet) op het rempedaal laten rusten voor de handle in R of D te zetten. Met je linkervoet doe je niets maar dan ook helemaal niets (en ik zal het niet hebben over de ervaren automaat rijders…)
Er zijn er trouwens genoeg die nooit de lagere versnellingen gebruiken. Vooral bergaf is dat echter niet verstandig. We halen wel eens grappen uit in de USA. Dan is er een lange afdaling en zie je al die auto’s met de remlichten aan bergaf. Is dus niet nodig, gewoon wat terugschakelen en de remmen niet onnodig belasten.
Ook even wennen is dat de meeste auto’s in de USA geen handrem hebben maar een voetrem. Deze zit links onder het stuur tegen de wielkast Gewoon intrappen en om te ontkoppelen trap je de rem iets verder door en laat hem dan los. Als je een luxe uitvoering meekrijgt zit er soms een elektrische handrem op.

1 like

Dank je wel voor de duidelijke uitleg.
We hebben vaak genoeg in een automaat gereden in de VS maar eigenlijk nooit echt hellingen hoeven rijden. De laatste keren alleen in Florida geweest en ik geloof dat de hoogste “berg” daar maar 7m. hoog is.
We snappen het nu en zullen met een gerust hart die Moki Dugway gaan rijden.
Nogmaals bedankt!!!