Moet ik mijn blonde haren verven?

Ik vertrek a.s. September naar Guatemala , daar blijf ik tien weken in een gastgezin en dan reis ik naar peru, bolivia, argentinië en chili. Ik ben 18 jaar, en een typisch hollands meisje: blond haar, bleke huid en blauwe ogen. Iemand raadde mij aan om mijn haren donkerder te verven, ivm veiligheid. Wordt dit meer aangeraden? Het is niet zo dat ik wit-blond haar heb. Het is nu zo’n peper en zout kleur, maar in de zon wordt het wel lichter.

Hoi Floor,

Nouja, ik ken Guatemala niet in verband met veiligheid, maar kan me voorstellen dat het vergelijkbaar is daar met hoe ze hier in Peru naar gringa´s kijken, en het is echt niet zo dat ze je alleen als gringa herkennen als je blond haar hebt! Ik heb zelf bruin haar, groene ogen, en wordt net zo veel nagestaard etc.
En in Argentinie en Chili hebben bovendien een veel meer Europese invloed dan Bolivia en Peru, dus daar val je vanwege dat aspect sowieso minder op.

Maar zoals met alles, als je je er zelf beter/veiliger door gaat voelen, dan is dat ook een goede reden.

Veel plezier,

Elise

Onze ervaring met onze gasten in Lima is dat je als jong blond meisje extra opvalt door het blonde haar en ook wel nageroepen wordt als “Barbie”. Het wordt wel als hinderlijk ervaren, zeker als je alleen bent, maar dat hangt erg van je instelling af. Met veiligheid heeft het niet veel te maken, meer met een onprettige en onbeleefde aandacht en opdringerigheid. Dus als je daarmee zou kunnen leven: niet verven. Anders, een tintje donkerder kan geen kwaad

Hey Floor,

Ik heb in november 2007 door Guatemala gereisd en heb net als jij blond haar en blauwe ogen.
Ik heb er zelf geen enkel probleem mee ervaren. De veiligheid zit 'm volgens mij niet echt daarin. Je bent hoe dan ook een toerist natuurlijk.
In Antigua moet je wel serieus opletten. Een prachtige stad maar 's avonds niet veilig als je als toeriste alleen rondhuppelt. Liever met minimaal 2 en dan nòg zou ik een vervoermiddel kiezen om me 's avonds bijvoorbeeld van het centrum terug naar m’n hotel/ hostel te laten vervoeren (ook al loop je er maar 10 minuten op bijvoorbeeld). Overdag heb ik geen problemen ervaren.
Maar ach, er zijn zo veel steden waar je 's nachts liever niet in je eentje rondloopt, óók in Nederland. Gewoon wat ‘gezonde voorzichtigheid’ lijkt me voldoende… kortom; ìk zou er m’n haren niet voor verven!

Heel veel plezier!

Groetjes,
Priscilla

Ow…
Haha! Ik zie zojuist dat je AL LANG bent geweest! Haha!!

Nou, hopelijk is alles goed gegaan?

Enkele blonde meiden die ik ben tegengekomen hebben dit simpel opgelost door op bepaalde plaatsen gewoon een petje te dragen.