Moesson in zuid-india?

Hallo

Mijn vriendin en ik willen in juli en augustus deelnemen aan een vrijwilligersproject, wij hebben een aantal voorkeurslanden, maar de “moesson” schrikt ons af (zo’n project is nl. duur en we willen dit niet in het water zien vallen).

Kan er iemand info/ervaring geven over het weer in juli-augustus in India, in de zuidelijke provincies?
Het zou ons enorm veel vooruit helpen! Mijn excuses als deze vraag reeds meerdere keren gesteld werd, maar ik zou graag courante info krijgen van jullie!

alvast bedankt!

vriendelijke groeten

Hallo,

Met de westkust zou ik oppassen. Alhoewel ik er niet geweest ben heb ik van meerdere mensen gehoord dat het er echt heel erg hard kan regenen. Mumbai vorig jaar; een meter regen in 1 dag tijd.

Tamil Nadu blijft het langs gespaard. Daar ben ik vorig jaar augustus geweest, vanuit Chennai eerst naar het zuiden, toen door het binnenland naar het noorden, met Mumbai als eindpunt (begin september). Heb bijna geen regen gezien. Wel gevraagd aan de locals hoe het er normaal was; was net op tijd! Een weekje eerder regende het er hard & lang!!

Het is natuurlijk nooit exact te voorspellen, maar zoals ik al zei; de westkust zou ik proberen te mijden. Ergens rond Chennai aan te raden. De ideale reistijd voor Chennai is o.a. ook in juli (volgens de lonely planet), terwijl dat voor de rest van zuid India juist niet is.

Gert Jan

Momenteel ben ik Kerala (zuid-west kust). Nu is het er droog.
Van lokale mensen heb ik gehoord dat het in de moessonperiode heel erg veel regent en dat vooral de laag gelegen gebieden helemaal blank staan.

Verder is het jaarlijks zo dat de moesson op verschillende plekken het leven behoorlijk kan ontregelen. Vorig jaar stont er een meter water in Mumbai en zijn er in Gujarat mensen verdronken omdat de trein in meer dan 2 meter diep water terecht kwam omdat de spoorlijn was ondergelopen.

Hoe het weer is hangt verder erg van het gebied af en de tijd. Wel is de moesson erg voorspelbaar dus check bijvoorbeeld wikipedia voor meer info over de moesson.

Algemeen advies: als de moesson op zijn ergst is moet je er niet zijn!

Ik heb goede ervaringen in het zuiden in juli. Af en toe regendagen maar niet al te heftig. Alleen het is niet te voorspellen. IK ken ook verhalen van mensen die gewoon vastzaten door de moesson. Geloof dus de moesson-literatuur in dit opzicht als je op zeker wilt spelen. Inderdaad de moesson is redelijk voorspelbaar!. EEn variatie van een paar weken moet je rekenen is mijn ervaring
groetjes
Sofie

bedankt voor de uitgebreide info, ik ben blij dat ik en duidelijk beeld heb en ik denk ook niet dit risico te nemen om volledig uit te regenen. Maar india komt zeker op mn verlangslijstje voor de toekomst!

hoi mensen !! wel ik vertrek op 1 febr nr india, welke temperatuur kan ongeveer verwachten? alvast bedankt

Ik was in juli in Kerela (Cochin) en heb weinig regen gezien, op 1 maand tijd zo’n 3 dagen regen schat ik (niet aaneen). Maar voor hetzelfde geld valt het er met bakken uit de hele maand lang. Is echt onvoorspelbaar.

Kerela in februari is heel gunstig, dan is het echt heerlijk weer daar, meer zoals een goeie warme Nederlandse zomer! Tussen de 25 en 30 graden.

West kust zoals Goa is lekker warm (30 graden).
News Delhi kan rond die tijd soms nog wel fris wezen.
Het hangt er dus nogal vanaf waar je heen gaat.
Afgelopen jaar ben ik van januari t’m maart van Goa door de Zuid en dan weer omhoog naar Orissa getrokken. Langs de kusten nooit minder dan 30 graden gehad. Alleen in de bergen soms bewolkt, tot koud aangezien ik enkel een korte broek bij me had.