Moeilijkheidsgraad gletsjerwandelingen

:chin: We gaan in februari/maart naar NZ, noord- en zuideiland met een kampeerauto. Hebben op een andere draad begrepen dat de wandeling naar de Foxgletsjer de mooiste is, en dat voor een helikoptervlucht de Franz Josef-gletsjer te prefereren valt. So far so good.
Maar nu de moeilijheidsgraad. We zijn 67 en 63 en hebben betrekkelijk weinig wandelervaring. 6 - 7 keer per jaar een dagtocht in Twente of de Voerstreek, 2 - 3 keer per zomer een Höhenwanderung in Zuid-Tirol (middelzwaar) of langs Waalwege (vrij vlak, je volgt de bevloeiingskanalen).
Wat kunnen we verwachten bij die gletsjers? Afstanden? Hoogteverschillen?
Ik probeer in wintermaanden conditie wat op peil te houden door trappenlopen, 300 meter hoogteverschil in een uur lukt aardig, ga dit nog wat opvoeren.
Wie heeft ervaring & advies?
Jan

Hallo Jan,

ik heb een wandeling gemaakt op de Franz Josef.
Wij werden in 4 groepen ingedeeld, waarbij groep 4 de langzaamste was. Daar hadden wij voor gekozen, omdat een vriend last had van zijn knie.
Uiteindelijk waren we de snelste groep, haha, maar daar werden er dus wel groepen gemaakt.
Ook kon je kiezen of je een hele of halve dag wil. Na wat ik gehoord had, was de halve dag niet echt de moeite, dus ik heb de hele dag gekozen.

Persoonlijk vond ik het niet zwaar en anderen bij mij in de groep ook niet. Moet daarbij zeggen dat we niemand boven de 40 in de groep hadden.
Was prima te doen, geen lange, steile klim oid.

Geen idee hoe de wandeling op de Gox glacier is.

In ieder geval heel veel plezier, er is genoeg om van te genieten!!

Bedankt voor je reactie. Interessant dat er groepen gemaakt worden. Maar jullie waren er misschien met een georganiseerde reis? Je gaat met een gids naar boven ? Weet je nog waar je je moet melden ?
Jan

Wij hebben de helicoptervlucht en wandeling op de fox gemaakt en deze was fantastisch. Er waren verschillende 50 plussers in onze groep en iedereen kon mee. De wandelingen zijn vrij kort wat afstand betreft, Je kunt ook besluiten om op de helicopterplaats te blijven en te genieten van het uitzicht. Je ziet dan niet het blauwe ijs van dichtbij. We zijn ook bij de franz josef gletsjer geweest maar vonden deze toch een stuk minder mooi.

Nee, niet georganiseerd. Ik reisde zelfstandig en ben gewoon naar hun kantoor gegaan en daar de trek geboekt. Dat kantoor zit geloof ik aan de doorgaande weg in het dorpje zelf.
Je gaat idd met een gids de gletsjer op.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, want heb alleen op de Franz Josef gelopen, maar vond het erg mooi, de full day hike!

Ik heb idd ook gehoord dat de heli hike ook erg de moeite waard is! Helaas was het bij ons te slecht weer, ook voor de dagen daarop.

De Heli hike stelt qua inspanning heel weinig voor, maar is wel een geweldige ervaring!

Wij zijn allebei 55+ en hebben de volle dag op Franz Josef gedaan. Hoewel we slechts redelijk fit zijn was het geen probleem voor ons. Een beetje spierpijn de volgende dag. Zeer de moeite waard en hoogst aanbevolen. Hebben ook Fox Glacier gedaan en vonden Franz Josef beter. Op de terug weg van Queenstown besloten we om een helikopter vl;ucht te nemen en ook dat was fantastisch en hoewel prijzig de moeite waard.
Wij vonden leuke foto’s van de volle dag op Franz Josef op de www.nzholidaycard.co.nz website. Dat geeft een goede indruk van wat je te wachten staat. De New Zealand holiday card kaart zelf is ook waardevol om te kopen en wij hebben een aantal mensen ontmoet die de kaart hadden en het veel gebruikte. Met name de kortingen zijn kennelijk prima plus je krijgt een communicatie pakket om goedkoop te bellen (mobiel en telefoon) en internet te gebruiken.

Wijzelf hebben de Fox Glacier bewandeld, naar het schijnt iets makkelijker dan Franz Jozef en met een beetje geluk heb je een prachtig zicht op Mount Cook.

Ook hier werden groepen ingedeeld en de begeleiders waren héél sympathiek en begrijpend! Ik vond het absoluut geen probleem om te doen, er waren ook enkele 50+'ers mee, en ook die hebben genoten van een prachtige walk!

Als het budget het toelaat, zou ik zeker ook de helicoptervlucht overwegen, heb daar machtige reacties van gehoord. Toch raad ik aan om het zeker ook eens te voet te gaan verkennen, onvergetelijk

Wij hebben ook de helihike op de Fox Glacier gedaan. Echt geweldig! Eerst het uitzicht vanuit de helikopter op de gletsjer en vervolgens 2,5 uur over het ijs op het midden gedeelte. Dit middengedeelte is een redelijk vlak stuk tussen 2 steilere in. De tocht was niet zwaar, ook wij hadden enkele 50+'ers in onze groep. De gids let ook goed op of iedereen het aan kan. Je krijgt crampons van de gids (een sort stalen pinnen voor onder je schoenen: met die dingen onder je schoenen kun je gewoon niet meer uitglijden. Echt een aanrader!