Mobil bellen in Indonesia

Volgens Telkomsel is de tarief van mobil bellen in Indonesia de goedkoopste van Azie.(Bron Deutschr Bank).
De prijs van 0,015 Us $ per minuut wordt gehanteerd door alle providers.
Door onderlinge concurentie leidt het tot verbetering in network en customer services.

Op dit moment heeft Telkomsel een klanten bestand van 67,2 miljoen , bijna 50% van de markt.
In Januari 2009 is de groei getaxeerd op 20-30 miljoen aansluitingen waarvan 50% buiten Java.

De markt van mobiel bellen is echt aantrekkelijk voor bijvoorbeeld Nokia , in het verleden hebben ze hun nieuwste modellen eerst (als promeur) in Indonesia geintroduceert .
Bron : Antara (een beetje aangepast)

1 like

kun je als toerist makkelijk een simkaart kopen voor als je in indonesie bent ?

Makkelijk .
Je moet wel je ID geven.
Dat kan je bijvoorbeeld omzeilen door een Indonesische kennis laten doen als je jou eigen ID/Paspoort niet wil laten zien .

Ik ben zelf gaptek(gagap-teknik= onhandig) , dus laat ik de man en vrouw van zo’ n winkel/stalletje voor mij regelen .
Moest 1 maand geleden mijn beltegoed opwaarderen , ben naar zo’ n stalletje gegaan , heb voor 20.000 opgewaardeerd , en betaald 22.000 rp.
De 2000 rp is de " arbeidsloon" van de stalletje houder .
Ze zijn **oooveral **te vinden , langs de wegen , malls , pasars etc .
Ik heb mijn toestel aan zo’ n man gegeven , ergens een stalletje bij jalan jaksa jakarta . Wacht ik in de auto , 5 minuten later , sudah selesai pak .
Hoef ik niks te doen , alleen 2000 rp extra te betalen.
In Bandung heb ik vorig jaar mijn eigen ID gegevens gebruikt.
Na een paar maanden is jou SIM kaart ongeldig .

Ik heb **Simpati **genomen , kan ik met thuisfront bellen (vast-mobiel voor 950 rupiah per minuut naar amsterdam ).
SMS-en kan ook , maar dat doe ik niet omdatik onhandig ben.

1 like