Wij, mijn man en ik, gaan binnenkort 4 weken op reis door Indonesie!
Heerlijk een stukje Sumatra, door Java en nog wat super dingen doen op Bali, Lombok incl. op zoek naar de schildpadden op en rond Gili.
Natuurllijk willen we graag in contact blijven met onze Nederlandse achterblijvers.
Nu is zo’n reis behoorlijk prijzig en proberen we te besparen waar we kunnen om dat weerte gebruiken voor de echt leuke en mooie dingen.
Nu is mobiel bellen met een Ned. simkaart super duur en gebeld worden ook, laat staan internetten.
Ik heb de volgende vraag:
kan elke mobiele prepaid sim kaart in een Ned. toestel>
wat is dan een goede, betrouwbare optie voor het hele genoemde reisgebied?
wat kost zo’n kaart en hoeveel beltegoed kan er op
en ook belangrijk (daar kan ik niets over vinden!): als je bijv. 20.000 IDR op je kaart hebt staan, hoe lang kun je daar dan mee bellen binnen in Indonesie of gebeld worden vanuit Nederland? (zij hebben veelal zakelijke abonnementen, dus kunnen mij prima bellen:wereld:).
is internet op een prepaid kaart mogelijk
of:
zijn er veel wifipunten in Indonsie voor internetten met mijn Iphone?
Veel vragen, maar we hebben nog even de tijd, dus ook wat ‘verlate’ reacties zijn welkom!
Sms’en binnen Indonesië kost met telkomsel 150 rp, naar NL 700 rp. Bellen binnen Indonesië kost ongeveer 600 rp per minuut, geen idee hoeveel het kost om naar NL te bellen. Ik Skype liever.
Er is wifi op veel plekken in Indonesië, maar dat is niet altijd gratis. In Aceh/Noord-Sumatra zou ik rekenen op ongeveer 10.000 rp per uur. Als je veel online gaat, kun je beter een SIM kopen waarmee je via 3G online kan. Deze kost 100.000 rp voor een maand.
Je beltegoed is in principe 1 maand geldig, maar zodra je je foon opwaardeert verleng je de geldigheid.
Er zijn verschillende aanbieders voor sim kaarten. De beste zijn 1) telomsel en 2) XL. deze hebben het beste ontvangst.
Een sim kaart kost ongeveer 25.000 IDR, afhankelijk van wat voor nummer je wilt. Soms kosten ze duurder maar dan krijg je gelijk een tegoed op je sim kaart.
Er zijn verschillende nummers die je per aanbieder kan gebruiken om naar het buitenland te bellen. Voor Telkomsel is dat 01017.
dus 0101731 plus het nummer zonder nul. De kosten bedragen minder dan 10 euro cent per min.
Opwaarderen van de sim kaart kan overal. Overal zijn kleine telefoon shops.
Wat leuk om drie goede, bruikbare recties te krijgen op mijn vraag over de opties om mobiel te kunnen bellen in Indonesie!
Super.
Ik heb nog een andere vraag: we maken onze reis door de Gordel van Smaragd (althans, een deel ervan:wereld:) met privé chauffeur en gids, deels met een groep van De Jong Intratours en deels op eigen houtje.
Maar wat zijn nu een beetje normale fooien voor kofferdragers, chauffeur, gids etc.
En wat geef je boven op je restaurantrekening?
De Indonesiër geeft, voor zover mijn waarnemingen, nooit fooien maar laat klein muntgeld liggen. In onze maatschappij is fooien geven algemeen ingeburgerd ondanks dat alles inclusief bediening en btw is.
Ik geef aan een chauffeur/gids per dag sowieso een maaltijd, als hij rookt een pakje sigaretten en aan het eind van de dag Rp30.000 (€2,50).
In een restaurant zijn de prijzen ook inclusief maar ik rond het te betalen bedrag altijd af naar boven bijvoorbeeld Rp95.000 wordt Rp100.000, overdrijf nooit. :chin:
Hallo, dank voor de info.
Nu hebben wij dat deel van de reis dat we met privé auto, chauffeur en gids doen al vanuit hier geboekt en zitten de maaltijden, overnachtingen e.d. van deze twee reisgenoten al in de reissom inbegrepen.
Maar de andere tips zijn meer dan welkom.
Leuk zo’n reisforum!
Gr.
Heb wel wat moeite met het idee pakjes sigaretten uit te delen :mad:, vind roken niet echt een prettige en voor de wereld en de roker zelf is het ook niet echt heel gezond. Maar goed, vliegen >>> wat we daar veelvuldig doen is ook niet echt goed voor het milieu dus we zullen zien wat het allemaal wrdt!
In Indonesië rookt bijna iedereen en wat jij er van vindt zal hun een worst wezen. Gelukkig zijn er in de, duurdere, hotels en restaurants tegenwoordig ook “no smoking” plekken. Helaas hebben de Indonesiërs daar geen boodschap aan.
Als je echt een milieu freak bent kun je beter niet naar Indonesië gaan, het is op sommige plaatsen één grote vuilnisbelt en als je vliegen ook al afkeurt kun je misschien beter per kano gaan? lol2
Zet je meters op nul en geniet van het land dat steeds verder naar de afgrond gaat voor wat betreft de natuur. Bewaar de films en foto’s zorgvuldig voor het nageslacht. :vak01:
Indonesie is een heel mooi land. Op touristische plekken komen ook meer eco projecten tot stand. Een voorbeeld is op Gili Trawangan de Gili Eco trust, http://www.giliecotrust.com. Deze organisatie heeft eco projecten onder en boven water.
Dat er op andere touristische plaatsen het soms een vuilnisbelt is is niet alleen aan de indonesiers te danken. Menig tourist gooit hun afval ook gewoon overal neer, gooit ook toilet papier in de toilet, gooit hun siragetten peuken in de ocean en laten het licht en airco aan als zij niet in hun accommodatie zijn.
In indo rookt wel iedereen, dat komt ook dat de sigareten hier heel goedkoop zijn, 10.000 IDR voor een pakje, zo´n 80 euro cent. Ook wordt er overal gerookt en ook op plaatsen waarvan westerers denken dat dat niet normaal is, ziekenhuizen, governments buildings, bus, trein etc…
Fooien, daar doen ze in indonesie niet aan. Op sommige touristische plekken zit de fooi al in de prijs berekend, sevice tax…
Ja, afdwalen, maar dat heft ook zo zijn charmes.
En ik ben geen milieufreak,m maar denk dat we met ons allen veel kunnen doen om de wereld wat plezieriger, leefbaarder en vooral houdbaarder te maken voor iedereen! Ben niet tegen veel dingen, maar meer vóór oplossingen van zaken die de nodige ellende kunnen veroorzaken.
Maar goed: terug naar mobiel bellen en fooien: wt betreft het eerste, dat is me na de eerste reacties wel duidelijk: daar een simkaart kopen. En de fooien? Niet echt duidelijk: de Indonesiers doen er zelf niet aan maar van ons als toerist wordt het wel verwacht? En wat en waar zit er nou wel iets in de prijs?
Maar goed: we geven sowieso iets als we gewoon goed tevreden zijn over een geleverde prestatie.
Altijd weer in voor nieuwe input!
Gr.
Bestel een Nederlands nummer bij http://www.wereldnummers.nl en zet m door naar je prepaid Indonesische mobiel. Zit geen abonnement aan vast dus kan gewoon voor 4 weken. Inkomende gesprekken kosten dan 6 cent per minuut, maar je geeft natuurlijk niet aan iedereen je nummer (en 6 cent is wel te overzien). Thuisblijvers kunnen je dan gewoon lokaal bereiken. En als je naar huis wilt bellen laat je gewoon overgaan en hangt op, spreek af dat ze dan op je Nederlandse nummer moeten bellen.
Dan koop je toch gewoon zelf een SIM-kaart in Indonesie? Prijs 3-5 euro, meer als je onbeperkt internet wilt. Te koop op iedere straathoek, net als het beltegoed/pulsa.
Bij aankoop van de kaart krijg je uitgebreide informatie over goedkoop bellen naar NL. Ik heb daar tijdens de vakantie geen behoefte aan, ik heb het foldertje met de info dan ook niet meegenomen.