wij gaan eind september voor zo’n drie weken naar Bali en gaat de iPhone4 en iPad natuurlijk mee. Nu hebben ze in het hotel wel wifi maar niet altijd ook op de kamer. Nu vraag ik mij af welke mogelijkheden er zijn om mobiel te internetten. Ik weet dat het kan, ook op Bali dus, maar mogelijk wil iemand zijn persoonlijke ervaringen delen qua provider, verschillende (pre-paid) mogelijkheden, kwaliteit en uiteraard de tarieven. Ook tips zijn welkom.
Bij voorbaat mijn dank.
Als het straks op Bali gelukt is dan deel ik uiteraard ook mijn ervaringen.
Ik Heb vorig jaar een aantal keer een dommel van een Balinese vriend geleend, en dat was traaaaaag! Ook kon ik vaak geen verbinding maken, of viel de verbinding ineens weg…
Om die reden had geen internet in de kamer maar op het terras bij de buren mijn voorkeur. Wifi is veel en veel sneller, en in de meeste steden op Bali gratis voorhanden.
Hallo Jenny, bedankt voor je reactie. Ik weet dat je op heel veel plekken in de buurt van Kuta van wifi gebruik kunt maken. Toch blijf ik benieuwd naar ervaringen mbt mobiel internetten specifiek voor iPhone4 en iPad. Ik heb wat ervaringen gelezen van Australiërs van een paar maanden terug maar hoop nog wat van recentere ervaringen mee te krijgen.
Mobiel Internet, op je I-phone of I-Pad, is retesnel, zeker in het zuiden van Bali. Snelheden tot 7 Mb/s zijn geen uitzondering meer. Ligt er natuurlijk wel aan welke provider je gebruikt maar in ieder geval Telkom en IndoSat leveren het snelle HSDPA signaal, Esia en “3” leveren verbinding via CDMA.
De kosten zijn erg laag, natuurlijk om e.e.a. bereikbaar te maken voor de doorsnee Indonesier. Recentelijk is middels een wereldwijd onderzoek bekend geworden dat India het goedkoopste land ter wereld is om mobiel te bellen en te Internetten, en dat Indonesie op de 2e plaats van dat lijstje staat.
Het lijkt er op dat simpati m@x wel wat zou kunnen zijn maar begrijp nog niet hoe e.e.a. te activeren is (sms sturen met tekst ‘3G’ naar 3636 ??).
Waar zou ik het beste zo’n kaartje kunnen kopen? Laatst heb ik 'n ‘gewoon’ simkaartje gekocht bij de Discovery mall maar daar schijn je veel meer te betalen dan op ‘straat’. Maar waar op ‘straat’ moet je dan zijn en welke trefwoorden kan ik gebruiken om sneller/beter begrepen te worden
Ik denk dat je beter af bent met een SIM-kaartje voor het “3”-netwerk. Er zijn diverse handphone-shops waar ze die verkopen. Of, koop zo’n ding in de “3”-hoofdwinkel in Denpasar (Jl. Teuku Umar No 37, Simpang Enam). Met de taxi vanuit Kuta, mits op de goede tijd gereden, kost dat ritje iets van Rp. 50.000,-. “3” biedt momenteel werkelijk het snelste netwerk voor mobiel Internet. Combineer je ritje dan met een bezoek aan de RIMO Computer Mall (Jl. Diponegoro, Denpasar) om goedkoop wat computer gadgets of accessoires te kopen.
@heijdemann
Ik zit nog maar net op dit forum en na wat rondkijken is mij dat ook al opgevallen, dus… @mp2036
Perfect, bedankt voor je zeer bruikbare tips en het is sowieso super dat je zo mee wilt denken.
Ik ga de eerste dagen de mogelijkheden van telkomsel (simpati) uitproberen en combineer een dagje Denpasar met het bezoeken van de ‘3’-shop en de RIMO mall. Als je zin en tijd hebt kletsen we, als bedankje, dan nog even verder onder het genot van een hapje en drankje, je hebt vast nog meer leuke/handige tips voor mijn vrouw en mij
Wij gaan meestal met onze I-phone naar de Starbucks en dan genietend van een lekker Frappuchino doen we even onze dingetjes en daarna gaan we weer verder… Het internet is betrouwbaar en redelijk snel.
Ja het is inderdaad vrij eenvoudig om in de omgeving van Kuta plekken te vinden waar je draadloos kunt internetten. Ik wil echter graag eens experimenteren met pre-paid internet en biedt dat hoogstwaarschijnlijk ook internet op de hotelkamer (daar is geen of slecht wifi-bereik).
Enne omdat ik vast niet de enige ben en ook niet de eerst ben ik benieuwd naar persoonlijke ervaringen hiermee.
Ik ga er vast met de goede tips straks uitkomen maar wil niet het wiel opnieuw uitvinden;-)
Koop gewoon een XL broadband sim kosten 10.000 rupiah usb modem kost 350.000. Hiermee had ik overal op Bali snel internet. Daarnaast had ik een XL prepaid sim voor mn Blackberry, XL is de enige die prepaid BB aanbiedt ook hiermee overal internet.
Bedankt voor je tip, ik had dat ook overwogen maar heb al zoiets ('n mifi). De gebruik ik nu ook in Kuta met een simpati kaartje.
Je kunt dan een sms met de tekst 3G sturen naar 3636 en dan een aantal mb van je beltegoed gebruiken dmv een sms FLASH ON 10K (voor 10 MB). Ik kan dan zowel met m’n mifi als met een iPhone 3GS internetten. Perfect dus. Bedankt voor alle tips!