komende zomer ben ik een aantal weken in Rusland, Mongolie en China (transmongolie express). Graag wil ik tegen normale tarieven af en toe met mijn gsm naar huis kunnen bellen. Nu zag ik dat gewoon via mijn Vodafone abonnement een gesprekje van 5 minuten tientallen euro’s kan gaan kosten. Daar zit niemand op te wachten.
Nu heb ik gelezen over b.v. het bestellen van een sim kaart uit Estland, waarna het bellen veel goedkoper kan. Heeft iemand hier ervaringen mee en zo ja, hoe heb je dit geregeld?
Andere opties / alternatieven om goedkoper te kunnen bellen via mijn gsm zijn uiteraard van harte welkom.
SMS is via bovengenoemde plaatselijk tarief.
Bellen kan kaart snel leeg zijn.
Ontvangen SMS is gratis en na 1 bericht is jou tijdelijk nr bekend.
Laat ze nooit bellen want dat is ook duur voor jou vrienden.
Verder zijn er Tablet PC te koop vanaf €98,- met Wifi en vele modems zijn open verbindingen in de dorpen en kleinere steden, dus mail en gebruik deze trage gratis.
In de grote steden is er alleen in saaie grijze buitenwijken nog open Wifi te vinden.
Maar zelden naast metro, tram of buslijn.
Dus gratis contact is mogelijk via Wifi als je weet waar je dit kunt vinden.
Niet om het één of ander, maar in Moskou zul je die Free wifi echt niet alleen maar in de grijze buitenwijken vinden. Ga naar het centrum, huppel naar een Sushi bar en je vindt genoeg bordjes met “Free wifi”.
Ik ben van plan om deze zomer naar Kazan te vertrekken omdat dat de hoofdstad is van de streek. Graag had ik vernomen hoe je daar goedkoop kan verblijven en indien je in Rusland ook gemakkelijk locale en kort tijdige jobs kan vinden?
Bij voorbaat dank voor uw reactie,
Ik weet hoe duur het Café op Nevski was in Sint Petersburg.
Ook wil ik geen mensen die meelezen en in de buiten wijken zit je vaak sneller dan tussen toeristen die hetzelfde doen via beperkte netwerk verbinding.
Dus die Big Mac en zo… traag internet en als het druk ik vragen ze of je nog iets meer koopt of de tafel vrij maakte dus hoezo onbeperkt vrij internet?
Als ik voor 1 kop koffie 1 uur bleef zitten missen zij omzet omdat de tafels vol waren dus vooral in de drukke zomer maanden is gratis internet een klanten lokker en je zit na afloop vol met eten!
Toen ik in Moscow was en ook in andere Russische steden heb ik gewoon van de internet faciliteiten in het Hostel of hotel gebruik gemaakt, vaak wel traag waardoor een skype verbinding soms erg moeizaam is.
Ik heb daarom een groot deel van de communicatie geregeld via email, lijkt me gewoon het beste.
Zonder beeld gaat Skype beter want de kabels in de straat kunnen dat niet goed aan.
Ook niet als je de enige zou zijn maar alleen gesprekken lukt wel.
Mail is altijd goed gezien het tijdsverschil en je kunt het nog rustig nalezen.
Maar houd rekening met het mee kunnen luisteren en lezen van deze gratis verbindingen bij Hotels en zo.
Russen zijn zeer goede Hackers en InterNJET dus hou het geheim…
TIP om gratis te internetten:
Elk jaar gaan wij onze mama bezoeken (Perm): Ik koop daar een internet USB modem voor 750 roebel, simkaart inclusief en meestal hangt daar een promotie van 1 tot 2 maanden gratis internetten aan vast! Dit jaar was het 1 maand gratis bij aankoop van een Beeline modem en 2 maanden gratis bij MTS.
Eén dag vóór de terugreis laat ik gewoon de simkaart blokkeren (anders begint het te betalen abonnement lopen nà de gratische periode)…