Bellen/sms'en/mobile internet

Nu vraag ik me het volgende af, kan je in Thailand/indonesië/Laos/Cambodja/Vietnam uberhaupt wel een Iphone meenemen? Kan je die daar gebruiken voor mobile internet? Bestaan er daar zovan die abonnementen? Misschien een domme vraag maar heb er totaal geen idee van.

En stel dat je van Thailand doorreist naar bijv. Indonesië, moet je dan telkens van gsm-operator veranderen of hoe werkt dat?

Alvast bedankt! :slight_smile:

Het goedkoopste is inderdaad om in ieder land voor een paar euro een nieuwe SIM aan te schaffen. Met een prepaid kaart kun je ter plekke voor weinig bellen en SMSen.

Je kan kiezen voor een SIM met data erbij, maar zeker in de toeristische gebieden is op veel plekken (in restaurants, hostels) ook WiFi beschikbaar. Omdat ik zelf niet zo nodig 24/7 online hoef te zijn op reis, kies ik meestal voor Wifi.

Een iPhone is prima te gebruiken in Azie. Wees wel voorzichtig voor verlies of diefstal, maar dat moet in NL ook :wink:

Hallo K,

Is zeker geen domme vraag.

En Jenny heeft je eigenlijk al het antwoord gegeven; in al de landen die noemt kan je met wifi al heel ver komen.

misschien zit je met het telefoneren ook nog met een vraag.
Dan wordt het even anders.

Ik bel , afgelopen januari, voor 7 cent naar Nederland per minuut vanuit Viet Nam, SMS 1 cent.
Maar kan met mijn Vietnamese SIM niet bellen in in Cambodja en heb dus een Cambodjaanse SIM gekocht en dus ook een nieuw telefoonnummer.

Is voor mij geen probleem, maar wanneer je wat langer wilt reizen, is het wel handig om 1 x een sim te kopen en wat bel tegoed om zo je nummer te behouden?
Ik zou echt niet weten of er een aanbieder is die dit kan aanbieden?

Misschien iemand die dit weet?

gr.
Ton.

WiFi is idd een godgeschenk. Maar ik ben vooral van plan om in hostels te verblijven… Ik vermoed dat daar geen WiFi zal zijn…? Of wel? Waar is er dan bijv. wel WiFi?

Ik weet het niet, mijn reispartner zei dat zij nooit echt een gsm heeft gebruikt in Thailand omdat je daar zoveel internetcafeetjes hebt. Ik heb ook geen zin om telkens een andere simkaart te kopen, gezien ik in Cambodja waarschijnlijk maar een 2tal weken ga zijn.

Maar als er in de openbare gebouwen, sommige hostels, café’s, … WiFi is, dan kan ik gewoon mijn Iphone meebrengen en de WiFi daar inschakelen.

Veel hostels hebben wifi. Al zijn dat meestal niet de goedkoopste hostels van minder dan 5 euro per kamer :wink:

Op sites als hostelworld, booking.com en tripadvisor kun je vaak vinden of een hostel wifi heeft.

O ja, in onder andere Indonesië, Thailand en Maleisië (en vast ook in de andere landen in ZO Azië) is het aantal internetcafes de afgelopen jaren heel sterk afgenomen omdat op steeds meer plekken wifi is.

Vond je in 2006 in een bepaalde straat in zuid Bali nog zeker 6 internetcafes, in 2012 was er misschien nog eentje open…