Ik heb een dringende vraag over het mobiele bellen vanuit ZA naar Nederland en in ZA zelf. Voor 2 maanden ga ik vrijwilligerswerk doen en ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor het bellen en sms’en. Ik neem een mobiel (smartphone verstandig? ) mee maar wil hier alleen maar mee sms’en en soms bellen naar nederland en ZA zelf en dan zo goedkoop mogelijk.
Wie heeft hier ervaringen mee? Ik hoor het heel graag.
Alvast bedankt!
Hoi MDVK, zie deze thread voor meer info daarover.
Ik zou zeggen koop in ZA een sim-kaart, heb je al vanaf 10 cent. Koop wat beltegoed en daarmee kun je echt goedkoop bellen en smsen!
Klopt inderdaad Hanneke. Je hoeft ook nog niet eens een simkaart te kopen. Je kunt ook een beltegoedkaart kopen (WorldCall) en vervolgens met publieke telefoons bellen. Nog goedkoper.
Bedenk me net dat je dan zelf niet bereikbaar bent. Dus toch een simkaart kopen idd
Wil je ook beriekbaar zijn, koop dan een sim kaart van Vodacom, de grootste provider in ZA, ze zijn gratis.
Probleem is dat de kaart RICA geregistreerd moet worden en daarvoor heb je een verblijfadres nodig!
Vind je iemand die dat voor je wil regelen, dan kan je er beltegoed op zetten in vaste bedragen, bv. 55 of 110 ZAR. Beltegoed kun je bij de Vodacom shop, een supermarkt (kassa of balie) of benzinestation kopen, heel gemakkelijk.
Wil je weten wat je tegoed is, kun je dat via *111# opvragen.
Nog een tip: je kunt ook SMS tegoed kopen en heb je een smartfone, kan je beltegoed kopen en dit omzetten in data, dan ben je goedkoop online!
Veel plezier in ZA!
Margreet van Belle
Afrikaya Tours
www.afrikayatours.com
Sorry MArgreet, jouw info over Rica is niet juist. Buitenlanders hoeven geen verblijfadres te hebben, ze moeten alleen hun paspoort tonen.
Vodacom kan wel de grootste zijn, maar MTN ook en vaak veel beter.
Bij elke supermarket kan je een sim en beltegoed (airtime ) kopen. Maar ook in de aankomsthal (aan de rechte kant) op Johannesburg airport zijn 2 shops, 1 van MTN en 1 van Vodacom.
groet uit een zonnig, warm Zuid Afrika
Annemieke
Laat je bellen door het thuisfront met een vast nummer naar jouw Z.A. Simkaart, die je het gemakkelijkst koopt bij de Vodacomwinkel in de aankomsthal van Jo’burg of Kaapstad. Het vaste nummer in Ned. moet bellen met de Belknaller (Google) . Zuid-Afrika is 0900-0142, nummer mobiel, sluit af met een hekje. (kost 13 cent per min.) Zuid-Afrika 0900-1529, vast nummer (b.v. van een hotel of hostel) in Z.A., sluit af met een hekje. (kost 4 cent per min.) Dit is de goedkoopste manier om te bellen met Nederland. (voor jou: gratis, voor het thuisfront:niet veel!).
In België bestaat er iets gelijkaardigs: de Belkraker. Op hun website belkraker.be vind je alle uitleg. Heel interessant als men regelmatig naar het buitenland moet bellen.
Wij laten ons ook opbellen via de Belkraker en bellen zèlf naar het thuisfront met de World Call kaart: vanuit een telefooncel, van een vast nummer in ZA of van op de gsm, die men tenslotte altijd bij de hand heeft.
@Annemieke: toen wij onze simkaart voor RICA lieten registreren, volstond een paspoort niet! Misschien zijn de wetten ondertussen veranderd. Men kan echter blijkbaar eender welk adres opgeven, bv hotel van de 1ste overnachting. Zorg dus dat je dit indien nodig bij de hand hebt.
Beste Annemieke,
Helaas liggen RICA en hoe die wet wordt uitgevoerd door medewerkers (die niet altijd echt MEEwerken) niet op dezelfde lijn.
Wij hebben inmiddels voor onze ZA klanten een stapeltje sim kaarten geregistreerd, die wij voor de duur van een groepsreis uitlenen cq meeleveren in de reismap bij self drives. Dat hebben wij natuurlijk niet gedaan omdat het zo gemakkelijk is om een sim te bemachtigen als buitenlander…
Ik spreek hier vanuit jaren praktijkervaring met een goedlopend ZA reisbureau…
Dus beste ZA-gangers, vertrouw er niet op dat je PROBLEEMLOOS een sim kunt registreren met je paspoort! Zeker niet als je toevallig een vlucht hebt geboekt, die aankomt als de telecom shops op de luchthaven al dicht zijn.
Margreet van Belle
www.afrikayatours.com
Ach, ik heb ook die ervaring Margreet, maar ZA gangers op de Luchthavens echt geen problemen, daar weten ze echt wat ze moeten doen hoor.
En de lokale supermarket, is dat niet soms het geval. Maar ja dat is Afrika toch?
Trouwens gewoon doorzetten met dit en je krijgt het gewoon, zo werk dat ook nog eens hier, vraag altijd om de manager…
groet uit een heerlijk warm en Zonnig Zuid Afrika, Annemieke
Ik heb gewoon een simkaart van Vodacom gekocht en RICA geregistreerd bij Pick&Pay. Daarna ingesteld dat ik in het buitenland ben en alsik 1 x per 7 mnd een sms-je naar mijn nl nummer stuur blijft de kaart bruikbaar. Wel je beltegoed aanpassen hoewel je ditook in NL kunt doen.
Hoef je nooit meer in de toekomst een andere sim te kopen.
Ik weet dat er wel mooi oplossingen voor zijn die ook nog eens pre paid zijn want als je er maar 2 maanden bent, raad ik je aan een pre paid oplossing te kiezen.
Je kunt een mailtje sturen naar: info@economyphone of bellen met 020-6208712 dan krijg je alle informatie daarover.
groetjes,
Ik had in Zuid-Afrika een prepaidSIM van MTN en was daar heel tevreden over. Bellen en smsen naar NL is zo veel goedkoper, en het is ook binnen ZA handig om een Zuid-Afrikaans nummer te hebben.
Ik zou hoe dan ook voor een prepaid gaan, en gewoon een simpele telefoon kopen, geen smartphone gebruiken.