Noorwegen is een land waar het bijna overal boeit. Er worden vaak hoogtepunten genoemd, die soms steeds dezelfde zijn. Maar in Noorwegen is veel meer interessants. Noem eens wat. Brand los.
Leuk topic!
De wat minder bekende gebieden zijn vaak o zo mooi maar worden vaak overgeslagen.
Op zich is dat prettig. Kijk naar gebieden als Trollstigen en Geiranger die worden overlopen door toeristen.
Het voordeel van Noorwegen (in mijn ogen) is dat er voor al deze plekken een hele mooie niet toeristische gelijkwaardige plek is.
Mijn favoriete onbekende plekjes in Noorwegen zijn o.a:
- Høvringen / Smuksjøseter - Wordt in de winter veel bezocht, in de zomer niet. Vanaf Høvringen loopt er een prachtige tolweg naar Smuksjøseter waar je kunt overnachten (hotel of tent of eigen camper). Je zit hier op 1130 meter boven de zeespiegel. Van hieruit kun je prachtige wandelingen maken door het Rondane Nationaal park.
- Lesja - Een kleine plaats tussen Dombås en Bjorli gelegen aan de E136. Vanuit deze plek kun je via de tolwegen Dalsidavegen en Slårdalsvegen de bergen aan zowel de noord als zuidkant van Lesja bezoeken en beleven.
- Sowieso in de hele gemeente Lesja zijn er genoeg pareltjes te vinden. Bijvoorbeeld de tolweg door het Lora dal die je aan de toegangspoort van het Reinheimen Nationaal Park brengt.
- Het Bergsjøgebied dat ten noorden van ål ligt.
- Het Hjorundfjord.
Op donderdag 20 maart 2014 om 19.30 uur wordt een diapresentatie gehouden van het skulpturlandschap tussen Namsos en Andenes met rijksweg 17 als rode draad. Ruim 33 kunstenaars uit de gehele wereld hebben daar sculpturen geplaatst met als opzet de raakvlakken tussen cultuur en natuur te benadrukken. Die diapresentatie wordt gehouden in het Elanderhus in het Scandinavisch Dorp, Oude Badweg 1, 9766 TJ Eelderwolde, dicht bij Eelde - Paterswolde. Deze gaat uit van de Vereniging Nederland - Noorwegen, afdeling noord. De presentatoren zijn Margreet Bontekoe en Roel Heinstra. Informatie over rijksweg 17 is te vinden via google.
Ik heb eens een hele mooie route gevolgd met de lijnbus, die van Trondheim naar Arnes (rondje boven de a) en eventueel verder met steeds wisselende heuvel- en berglandschappen en vergezichten. Arnes ligt op de landtong Fosen. Je kunt dan ook doorgaan naar Namsos, waar aansluiting gevonden kan worden op de sculpturentocht.
Niet ver van Namsos ligt Rörvik. Leuke plek. Hurtigruten aanlegplaats.
Op de landtong Fosen ligt een paaldorp Rakvag (rondjes boven de a’s) bij Rissa en Hasselvika. Heel schilderachtig. Er schijnen nogal wat kunstenaars te zitten. Er is ook een museum.
Leksvik, ook op Fosen, is ook een leuke plek om te verblijven. Er is een camping aan de Trondheimfjord naast een hotel of pension.
Ook op Fosen ligt Osen, niet ver van Arnes. Met camping. Ook leuk.
Sandnessjoen, net onder de poolcirkel, vind ik een gezellige kustplaats. Hurtigruten aanlegplaats.
Hattfjelldal, dicht bij Trofors, vind ik ook leuk om te zijn. Camping.
Dan tussen Trondheim en de Zweedse grens ligt Meraker (rondje boven de a).Ik wil wijzen op camping Brenna. Heel gemoedelijk.
De beste en mooiste plekjes in Noorwegen vind je eigenlijk alleen maar buiten het hoogseizoen. Gewoon in juni, liefst vanaf begin juni. Langs de wegen ligt nog veel sneeuw en de grote hoeveelheden toeristen zijn er nog niet. Dan is zelfs het “massale” Geiranger niet al te druk en zijn de campings vrij leeg.
Noorwegen wordt nu eenmaal door meer en meer mensen ontdekt… ![]()
Er zijn genoeg beste en mooie plekjes die ook in het hoogseizoen leuk zijn met niet veel toeristen.
Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens Theiz.
Zelfs in het hoogseizoen vind je in Noorwegen nog heel veel plekjes waar alleen maar Noren komen ( en dan nog zijn de Noren op 1 hand te tellen). Die plekjes zijn vaak wel erg mooi.
Zoals mijn post hierboven bijvoorbeeld. Daar staan plaatsen in die absoluut niet overlopen worden door toeristen, en zo kan ik er nog wel een aantal noemen.
Als ik in het hoogseizoen in Noorwegen ben, dan zie ik alleen Nederlanders en andere toeristen tussen Oslo en Lillehammer, daarna kom ik geen toeristen meer tegen omdat ik voor de binnenwegen + tolwegen kies. Op die plekken voel je je echt nog alleen in het machtige Noorwegen.
Je moet er alleen wel wat voor over hebben. Dat wil zeggen rijden over private tolwegen die vaak doodlopen.
De plek waar je dan uitkomt is vaak nog mooier dan de welbekende toeristische gebieden zoals bijvoorbeeld Geiranger.
Ik zeg ook niet dat er in juli geen mooie plekjes te vinden zijn maar de combinatie van rust, jaargetijde en duur van de dagen maakt voor mij juni de ideale maand voor Noorwegen. Enige nadeel is dat er soms nog wel eens een wandeling/weg gesloten is vanwege de sneeuw die er nog ligt.
Natuurlijk is het mogelijk veel doodlopende tolwegen in te rijden (ik heb zelf een erg gedetailleerde kaart en rijd het liefste over zo smal mogelijke wegen) maar voor de beginnende noorwegenganger zijn gebieden zoals de Trollstiggen en Geiranger nu eenmaal echt prachtige plaatsen.
Neem weg 51 vanaf Fagernes naar het noorden of weg 55 vanaf Lom naar het zuiden. Ondanks dat dat toch “drukke” wegen zijn zijn ze fantastisch om te rijden.
In dit verband zou ik willen verwijzen naar mijn topic Hattfjelldal, ingebracht op 06-09-2012. Dit vind ik een leuke plek met camping enz. Ik was er in een maand juli. Prachtig warm zonnig weer. Het ligt bij Trofors, niet ver van de poolcirkel. Ik kon gemakkelijk een hut huren op de camping. Toen ik later aan een Noors echtpaar, die op vakantie was met de Hurtigruten, vertelde, dat ik in Hattfjelldal ben geweest, reageerden zij heel verbaasd. Zelfs voor veel Noren is die plek onbekend. Hetzelfde als een Japanse toerist tegen een Nederlandse toerist zou zeggen, dat hij in Jipsingboermussel is geweest.
Ga je vanuit Hamar, en dan ben je nog ten zuiden van Lillehammer, niet richting Lillehammer, maar richting Elverum, Rena, Koppang, Tynset, Tolga, Röros, Stören, komen op die route veel toeristen? Wel een mooie route, ook met de trein. Men komt dan door het Österdal en het woeste Gauldal.
En dan ook voornamelijk Noorse toeristen uit de regio. In de buurt van Rakvag (rondjes boven de a’s) kwam ik een Noorse toerist tegen uit Namsos. Dat was in het hoogseizoen (juli).