Militaire parade bezoeken in mei

Beste leden,

In de meivakantie (4-9 mei) zou ik graag een bezoek willen brengen aan Moskou. Ik zou graag op 9 mei de parade willen bijwonen.
Ik kan echter met moeite info online vinden over bijvoorbeeld een mogelijke parade route. Verder vroeg ik mij af of iemand weleens de parade heeft bijgewoond en de ervaringen zou willen delen :slight_smile: Ik ben namelijk benieuwd in hoeverre het voor toeschouwers toegestaan is om de parade bij te wonen. Mag dit op straat of dient dat van een grotere afstand gedaan te worden?

Ik ben op zoek naar een goedkope overnachtingsplaats. Dit mag ook een hostel zijn natuurlijk. Kan iemand mij misschien enkele verblijfplaatsen aanbevelen rondom het Rode Plein?

Bij voorbaat dank en groetjes,

Het is niet mogelijk om de 9 mei parade te bezoeken, dit is namelijk alleen voor speciale en genodigde gasten. De parade gaat ook alleen over het Rode Plein, dus vanaf de straat is niets te zien. Op andere plaatsen in Moskou zijn er wel andere parades, je zult je sowieso niet vervelen.

Rond het Rode Plein acht ik de kans niet groot dat je ergens goedkoop kan overnachten. :wink: Met de metro is een kleine moeite en niet duur, dus ik zou iets breder kijken dan alleen rondom het Rode Plein.

Ben ik het niet mee eens. Op het Rode Plein is leuker natuurlijk, maar kaartjes daarvoor krijgen is me maar 1 keer gelukt. Dat regel je niet even een paar dagen ervoor. En aanwezigheid in RU is gewenst.

MAAR! Dat wil niet zeggen dat er rond het rode plein niets te zien is.

Er gaat nogal wat materieel over het rode plein en die kunnen daar natuurlijk niet blijven. Aan de rivierkant verlaten ze het rode plein om langs de muren langzaam naar hun kazernes verspreid rond Moskou terug te keren. Je zult zien dat de Moskovieten met drommen langs de weg staan om een glimp op te vangen. De wegen zijn voor het overige verkeer afgezet.
Ga dus gewoon naar het Kremlin en volg de crowd. Zelf ben ik hier een 2-tal keer gaan staan: Bing Maps - Directions, trip planning, traffic cameras & more daar waar ulitsa Mokhovaya een bocht maakt is een kleine kuip. De gebouwen daar hebben trappen waar je goed op kunt zitten. En doordat het een kuip is, is het een ’ natuurlijk’ amfitheater waardoor je veel langer dan normaal de colonnes voorbij kunt zien komen. Leuke ook is dat de voertuigen daar een bocht moeten maken. Niet elke chauffeur is even bedreven hierin en de kans op kleine ongelukjes (rupsbanden die de weg kapot maken, of ze eraf rijden, of ze rijden tegen elkaar aan…er gebeurd altijd wat) is aanwezig. Verder zie van daar ook alle vliegtuigen boven het Kremlin vliegen. Mooie plaatjes vanaf dit punt.

Vertrek niet te laat, de metro rond het plein is gesloten, en zoals gezegd gaan er drommen naartoe, dus snel lopen kun je ook vergeten. En voor een goed plekje moet je iets vroeger zijn. Neem een paraplu tegen de zon of regen mee.

Kaartjes krijgen? Doe mij die link, ik ben in Moskou. :teeth: Echt nooit van gehoord dat dat kan.

:wink: De laatste jaren gaan velen niet op de uitnodiging in om op het rode plein als propaganda materiaal te dienen. Zodoende zijn er kaartjes over. Maar als je niet al dicht bij die kaartjes zit, is het waarschijnlijk onmogelijk om er aan te komen.

@don santos en…bezocht?