Mijn voornemen 2014 - uitdaging t.v.v. goed doel

Als idealistische tiener had ik steeds ideeën om gelijk welk zogenaamd ‘goed doel’ te ondersteunen - nooit heb ik trouwens tot op heden zelf een actie op poten gezet. Overal werd mij verteld dat die arme Afrikaantjes geld, grondstoffen en … nodig hadden, ze waren er niet gelukkig…

Intussen ben ik op weg naar mijn 22e verjaardag en heb ik reeds (lees: nog maar) één reis richting het Afrikaanse continent (Marokko) achter de rug, een reis (met zogenaamd duurzaam karakter) waarbij ik het stads-, woestijn- en ruige bergleven ontdekte per 4x4 en/of dromedaris. Ik heb daar toen met de eigen ogen inderdaad kunnen zien dat de standaardmens het daar in geen geval ‘breed’ heeft. Of men daarom minder gelukkig is, op dat Afrikaanse continent, betwijfel ik enorm sterk. Ik durf onze Belgische zelfmoordcijfers echt niet op te zoeken… Ik heb zo’n gevoel dat (grote delen van) Afrika momenteel inderdaad een ontwikkelingsachterstand heeft (met dank aan onze uitbuiterij ‘van enkele jaren geleden’), maar het (subjectief!) gelukspercentage schat ik zeker niet minder groot dan ons als Westerling. Zij zijn nu eenmaal tevreden met wat voor ons ‘iets klein’ lijkt.

Als Westerling/Westerse organisatie ons bemoeien in de huidige Afrikaanse ontwikkeling, zijn dingen die mij aan het denken zetten. Er zullen ongetwijfeld organisaties zijn die het op duurzame manieren aannemen, maar 'k weet zo niet. Ik ben zeer blij dat ik tijdens mijn opvoeding blauwe plekken (van het vallen) heb gehad, dat zijn dingen waaruit ik leerde. Als zo’n Westerse organisatie die ‘blauwe plekken’ dan gaat helpen vermijden, weet ik niet of dat Afrikaanse continent ooit de potentiële valkuilen gaat leren kennen…

Waar ik dus naartoe wil;
Als idealistisch persoon zit ik dus inderdaad al jaren met dat ‘goede doel’ in mijn hoofd. Met het aanbreken van het nieuwe jaar heb ik zoiets van: “verdorie, dit jaar wil ik echt iets doen voor een goed doel”. Als avontuurlijk persoon had ik me dan ook graag uitgedaagd om mezelf een bepaald bedrag voor te schotelen, dat ik voor 01-01-2015 bereiken wil. Als avontuurlijke idealist zijn het onbekende en (het liefst onmogelijke) uitdagingen dingen die mij fascineren. Met goed doel bedoel ik dan dingen zoals ‘Make A Wish’, een kankerfonds, … Dat zie ik nog wel.

Klein detail, ik ben zo iemand die vaak wel de juiste werkwijze in zich heeft om de uitdagingen te volbrengen, maar het motiveren is niet altijd even gemakkelijk. Graag zoek ik via deze dan ook iemand die een dergelijk iets ziet zitten, iemand die met ideeën kan komen, eigenlijk gewoon iemand die over een dergelijk onderwerp kan meepraten - dat gaat me al veel vooruit helpen. Mocht een van deze personen dan ook nog eens bereid zijn samen de uitdaging aan te gaan, fijn.
Mensen die zo’n dingen totaal niet zien zitten of die graag wel over een dergelijk onderwerp meepraten (al dan niet op een kritische manier), ook welgekomen uiteraard!