Ja… hoe zal ik dit berichtje eens beginnen.
Ik vind het moeilijk iets te vertellen over mijn toekomstige reis. Dit komt omdat ik eigenlijk nog helemaal niet een écht duidelijk plan heb. Al bijna 2 jaar heb ik de droom om na mijn middelbare school op reis te gaan.
Het begon met een leuk plan die eigenlijk geen enkele vaste vorm had.
Maar nu, bijna 2 jaar nadat dit plan voor het eerst in me op kwam, heb ik zojuist te horen gekregen dat ik over ben naar 6VWO.
Dit betekent dat mijn eindexamen en daarbij ook mijn plan om op reis te gaan, steeds dichterbij komen.
Eerst was het plan om door ongeveer alle landen in Zuid-Oost Azië en Oceanië te gaan reizen.
Nepal, India, Bangladesh, Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam, Indonesië, Australië en als laatst Nieuw-Zeeland.
Nadat ik dit ‘geweldige’ plan met een paar mensen had gedeeld, kwam ik tot de conclusie dat dit helemaal niet mogelijk is in de tijd dat ik weg wil. In november 2016 word ik 18jaar en het plan is na mijn 18e verjaardag voor ongeveer 7 maanden weg te gaan.
Hoe ik ooit in mijn hoofd had al deze landen langs te gaan in 7 maanden? Joost mag het weten!
De afgelopen twee jaar is mijn reisplan dan ook wel sterk aangepast.
Toen ik een aantal maanden geleden een geweldig reisverhaal hoorde via een collega, dacht ik: dit ga ik ook doen!
Deze collega is voor 2 jaar weggeweest en heeft ongeveer alle prachtige plekken op aarde gezien.
Deze reis begon in Amsterdam waar hij de trein richting Moskou nam om vervolgens de Trans-Siberië Express richting Beijing te nemen. Waar zijn reis verder allemaal heen ging, heb ik hem nog niet kunnen vragen maar het hele idee o met de trein te reizen (ipv met het vliegtuig) sprak me ontzettend aan.
Het plan wat ik toen had was als volgt: met de trein naar Beijing en vanaf daar vliegen naar Kathmandu. In Nepal wil ik ontzettend graag een trekkerstocht maken van een aantal weken. Waarna ik vanaf Kathmandu de trein naar Varanassi wil nemen. Vanaf Varanassi reis ik door naar Agra, Delhi, Jaipur en Jodhpur. Vanaf Jodhpur vlieg ik naar Mumbai om vervolgens langs Goa en Pune te gaan. Wat de reis mij daarna gaat brengen… ik heb geen idee. Zo ver zijn mijn plannen nog niet.
Het idee om door Thailand en Bangladesh te gaan reizen heb ik uit mijn hoofd gezet, daar heb ik gewoonweg niet genoeg tijd voor.
Wel weet ik dat ik naast India en Nepal heel graag naar Indonesië wil. Mijn zus is 2 jaar geleden voor ongeveer 6 weken naar Indonesië en door alle prachtige verhalen waar zij mee thuis kwam, weet ik zeker dat ik zelf ook naar Indonesië wil.
Verder houd ik heel erg van surfen. Dit is ook de voornaamste reden waarom ik graag naar Australië OF Nieuw-Zeeland wil. Natuurlijk hebben deze twee landen nog veel meer te bieden dan enkel en alleen goede golfen. Maar wat deze twee landen nou van elkaar onderscheid… Dat weet ik nog niet zo goed. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me nog niet goed genoeg heb ik ingelezen in deze twee landen om te weten wat ze te bieden hebben. Zou iemand met reiservaring mij dit kunnen vertellen?
Daarnaast hoor ik vaak dat Laos, Vietnam en Cambodja drie prachtige landen zijn. Maar ook hier weet ik eigenlijk niet zo goed de verschillen en/of overeenkomsten tussen deze landen.
Ik heb me al aangemeld voor vele nieuwsbrieven en ik heb al veel reisgidsen/reisboeken gekocht om mij goed in te lezen voor mijn reis. Maar over de 5 hierboven staande landen, heb ik nog maar weinig gelezen. Gewoonweg omdat ik bij het begin wil beginnen, namelijk Nepal en India. De rest komt later wel, denk ik.
Iemand nog verdere tips? Ik hoor het graag!
Ten slotte wil ik nog even zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met dit soort forums/blogs. Ik heb dan ook geen idee wie dit bericht allemaal te zien krijgt. Maar hier zal ik snel genoeg achter komen!