Klinkt als een mooie reis!
Jullie hebben niet superveel tijd en je moet dus redelijk doorreizen, maar het is allemaal net te doen. Al zou ik persoonlijk meer tijd voor Myanmar uitgetrokken hebben, het is zo’n mooi en fascinerend land!
Van Mandalay met de boot naar Yangoon is volgens mij niet mogelijk. Ik heb zelf in Mandalay de boot naar Bagan genomen, en dat was een heerlijke er relaxe trip. Deze duurt een uurtje of 10. Als je naar de Mingun tempel in de buurt van Mandaly wilt, moet je ook met de boot reizen. Ook dit is een mooie trip, en de tempel is absoluut een bezoek waard! Bij deze mijn reisverslag: IkReis - Mandalay en omstreken.
Wat ik je af wilt raden, is om de trein te nemen van Rangoon naar Mandalay. Bussen zijn traag en het comfort is laag, maar de trein is nog veel en veel erger! Je wordt een hele nacht letterljk heen en weer geschud, en de trein maakt zoveel herrie dat je niet eens fatsoendelijk kan praten of een muziekje kan luisteren!
Dit schreef ik over de rit op mijn website:
Nadat we zaterdag eerst de omgeving van het Kandawgyimeer in Rangoon hebben verkend (heerlijk rustig in vergelijking met de rest van de stad), hebben we de nachttrein naar Mandalay genomen. Alleen liep het een en ander een beetje anders dan we ons hadden voorgesteld… We wilden bedden reserveren voor de prive-trein, maar om de een of andere reden werden dat stoelen in een trein van de overheid. Ruime stoelen, dat wel, maar van slapen kwam desalnietemin niet heel veel, aangezien de trein een hels kabaal maakte. Schreeuwen dus om elkaar te kunnen verstaan en lekker naar een muziekje luisteren was al helemaal niet te doen. Bovendien trilde de trein als een gek, in een vleigtuig zou het ‘fasten your seatbelts’ teken niet uit zijn gegaan bij turbulentie van dat niveau. En omdat het donker was, was er buiten ook al niet veel te beleven. En dan is een reis van 15 uur errug lang!!! En als je daarbij dan ook nog eens een keer reisziek wordt… (Ik heb gelukkig steeds het toilket weten te halen :-)) Ik was blij toen we er waren. O ja, het uitzicht vanuit de trein de volgende onchtend adembenemend, veel tempels, dorpjes die langzaam ontwaakten, dieren die bij ons alleen voorkomen in de bio-industrie liepen vrij rond enz.
De rest van de dag heb ik niet veel gedaan, behalve geslapen en mijn maag wat rust gegund.
Als ik het goed heb, heb je 5 weken over voor Cambodja en Vietnam. Naar welke Vietnamese plaats vliegen jullie? Het is mogelijk om in het zuiden van Vietnam een tourtje te boeken door de Mekong Delta, welke je dan meteen de grens met Cambodja overzet. Je komt dan langs verschillende dorpen, langs drijvende markten, je ziet hoe een visfabriek werk en hoe wierrook wordt gemaakt en hoe de mensen in het zuiden leven. Ik heb die route in omgekeerde volgorde gedaan: IkReis - Mekong Delta Vietnam: homestay en drijvende markten
De trein in Vietnam heb ik helaas alleen tussen Hanoi en Sapa genomen, de route van HCMC naar Hanoi heb ik per bus afgelegd. Ik vond de slaaptrein in Vietnam qua comfort echt een aanrader!
Met de vertaling kan ik je niet helpen…