In maart/april 2011 willen wij 3 weken gaan backpacken door Mexico en Guetemala. Hebben jullie tips/suggesties voor een goede route? Waar moeten we echt naartoe of wat is niet zo interessant?
We zitten te denken aan de volgende route:
Cancun
Merida
Palenque
San Cristobal
Panajachel
Antigua
Flores
Cancun
Dus we beginnen en eindigen in Cancun omdat dit qua vliegtickets het voordeligst is.
Hoi cindy.
ik heb deze reis ongeveer ook gemaakt, alleen zijn we niet naar Panajachel gegaan maar naar San Pedro la Laguna, een kleiner (leuker) dorpje aan het atitlan meer, beter geschikt voor backpackers.
Tussen antigua en Flores ligt de plek Semuc Champey, een must-see als je van wilde natuur en een avontuurlijke dag houd. het probleem is alleen dat het best wel buitenaf ligt, en het kan je dus 2 dagen van je reis kosten.
Ik neem aan dat je vanuit Flores Tikal wil bezoeken, ook dit is een plek die niet te missen is.
Probeer niet in de steden Campeche en Chetumal te blijven hangen, hier is niet zoveel te doen tenzij je van oude kerkjes (campeche) en vieze straten (chetumal) houd.
als laatste wil ik je nog Tulum aanraden, een caribisch stadje met haar eigen maya vindplaats en een heerlijke sfeer.
Met 3 weken zul je een redelijk tempo hoog moeten houden, maar je zult 3 fantastische weken hebben.
Het is een beetje moeilijk je goeie tips te geven voor Mexico en Guatemala omdat je maar weinig tijd hebt. Ik weet niet precies wat je wilt zien allemaal en hoe je wilt reizen maar met de nachtbus reizen is wel erg vermoeiend maar zo kan je zo wel het meeste uit je vakantie halen en daarna uitrusten als je weer op je werk bent.
Ik raad je ook aan om naar Tulum te gaan. Is werkelijk prachtig. San Christobal en Anigua zijn super toeristisch maar zeer mooi.
Ik ben het enigszins eens met Panachajel en San Pedro de laguna maar je kan ook kiezen voor een van de andere plaatsjes daar dichtbij. Je wilt waarschijnlijk vanuit San Cristobal de las casas de grens over en dan kan je op die rit richting antigua misschien een ander leuk dorpje bezoeken.
Vanuit Anitgua richting flores kom je door Rio Dulce. Is relax en mooi misschien interessant voor een tussen stop maar is niet een must-see of je moet een dagje nemen om het eilandje Livingston te bezoeken. Heen en terug van Rio Dulce in 1 dag.
Mexico en Guatemala zijn heel erg mooi en hebben veel mooie plekjes maar je hebt niet zo veel tijd om alles te zien want daarvoor kan je maanden uittrekken. Vergeet niet te denken over de zeer lange afstanden die je moet afleggen. Ik deed in 2 weken Mexico city, San Cristobel de Las casas, Mexico city en ze noemde mij speedy Gonzales. En jij wil Mexico en Guatemala bereizen.
Als je van plan bent door Belize te reizen. Doe dat snel of je bent snel door je geld want dat is duur.