Voorafgaand aan een rondreis door Mexico wil ik graag bijkomen van de vlucht en een kleinere stad bezoeken.
Mexico City om te beginnen of mee te eindigen. Hoeveel dagen heb ik minimaal nodig om de stad, inclusief musea, straatleven en Teotihuacan goed te verkennen?
Is Merida een goed alternatief voor Cancun wanneer ik geen strand- en waterliefhebber ben? Zo ja, hoeveel dagen verdient Merida?
Goeie vraag… Merida is compleet anders dan Cancun of mex city. Het is een relatief kleine stad, een stuk rustiger, met mooie koloniale gebouwen en een relaxed centraal plein/park waar je kunt rondhangen om lekker bij te komen. Nadeel is dat, voor zover ik weet, er geen vluchten vanuit europa zijn die landen in Merida. Wel kun je eventueel overstappen op een binnenlandse vlucht naar merida via mex city of cancun, maar ik vrees dat je dan in de stad van aankomst door de immigratie moet en daarna je hele baggage etc weer moet inchecken voor een binnenlandse vlucht.
Cancun is echt een strand-stad: de meeste hotels liggen in de zona hotelleria, een min of meer kunstmatig aangelegd stuk strand met voornamelijk hotels, bars, clubs, discos en dergelijke. Daarnaast heb je het ‘oude’ cancun dan een stukje relaxter is en waarschijnlijk prettiger is om in te verblijven als je niet voor het strand of de zee gaat.
Mexico city is een enorm grote stad, maar het centrum waar je als tourist komt is relatief compact, met genoeg relaxte hotels even buiten alle drukte (maar toch op loopafstand van bijv de centrale kathedraal). Gezien de internationale airports ofwel in cancun ofwel in mex city uitkomen, zou ik kiezen voor het laatste als je de meeste rust wilt. Ondanks het formaat van mex city is het in de praktijk zo dat de je grote drukte gemakkelijker kunt vermijden dan in cancun. Theothiuacan kun je doen als een dagtrip vanuit mexico stad - zowel georganiseerd als op eigen gelegenheid een bus nemen. Dat laatste is wel even wat gedoe - eerst naar het busstation en daar het juiste loket met kaartjes die kant op vinden, maar eenmaal onderweg is het goed te doen. Als je een wat rustiger plek zoekt met mooie sights zou ik je overigens Tula aanraden - prima per bus te bereiken, mooie plek, en relatief weinig toeristen (meer lokaal dan westers).
Ben,
Dank voor je reactie. Ik zie dat ik mijn bericht niet goed had ingeleid, maar je geeft wel uitstekend antwoord op mijn vragen.
Die vragen waren bedoelt voor een groter plan door Midden-Amerika tussen Mexico City en Panama City. Cancun kom ik denk ik wel door voor een kort bezoek. Ik schat zo in dat Merida echt een plaats is waar ik me thuis zal voelen.
Ik ben aangenaam verrast wanneer je Mex. City aanprijst wanneer het om rust gaat. Dus daar hoef ik niet over in te zitten.
Tula heb ik moeten opzoeken. Het valt me op dat wikivoyage erg weinig informatie heeft. En Thorntree relatief weinig recente ervaringen. Wikipedia geeft op zich wel ruim achtergrondinformatie. Ik had niet verwacht ten noorden van Mexico City uit te komen, maar ben er inmiddels achter dat ik Guanajuato ook nog in de plannen wil opnemen.
Ik zal meer research doen, want het plan is nog pril.
Wij zijn ook vanaf Panama City tot Cancun gegaan over land. Merida is zeker de moeite waard. Wij sliepen met uitzicht op het plein. Geen idee hoe het hostel heten maar als je een prive kamer neemt zou ik die kiezen aan de straatkant…leuk balkon met zitje om alles goed te bekijken haha.
Merida is zelf wel leuk om te zien. Wij waren er 3 dagen en dat is ook voldoende. Nu moet ik wel zeggen dat toen wij er waren het heeeel erg heet was. Zelfs na maanden warm weer was dit amper uit te houden. Maar mooie gebouwen en opzich veel te zien. Alhoewel wij het ook wel een beetje te toeristisch vonden. Ga wel een beetje in de ochtend op pad als je echt specifiek iets wil zien. Middags komen er bussen toeristen! ( althans toen wij er waren). Wel heel veel leuke tentjes voor een hapje en drankje.
Tja en Cancun… Niet mijn ding maar we toch even verbleven omdat we vandaar naar Canada vlogen. Vond er verder niet veel spannends aan. Uiteraard wel een heerlijk strand!
Tula is geen plaats waar veel buitenlandse touristen komen. Het is wel de moeite waard, maar staat niet echt in het gemiddelde reisplan voor een bezoek aan mexico. Het is een prima plek om te bezoeken als je er niet vies van bent zelf wat te regelen qua bussen en dergelijke, ik geloof niet dat er veel excursies van reisbureaus etc een stop maken.
Merida is echt een leuke stad voor een paar dagen, relatief rustig maar genoeg te zien. Het centrum is behoorlijk compact, als je 2 of 3 straten van het centrale plein af verblijft loop je er alsnog in 5-10 minuten heen, wat dat betreft heb je het voor het kiezen. Als je gaat voor het uitgaansleven is merida echter geen goede keuze: er zijn genoeg restaurants, barretjes en dergelijke, maar rond een uur of 11 is het voor het grootste deel wel een beetje afgelopen daar.
Dat geldt evengoed voor mex city als je niet in het centrum zit, maar het voordeel daar is dat er altijd wel iets te doen is en je betaalbaar een taxi terug naar je verblijfplaats kunt nemen. Kijk even wat de recentie tarieven voor taxi’s zijn - als je gaat onderhandelen over de prijs ben je meestal een stuk duurder uit dan gewoon de gangbare prijs voor een gegeven afstand betalen zonder te morren (taximeters doen ze niet echt aan).