Met spoed naar China

Beste lezer,

Omdat mijn oma ernstig ziek is wil ik ZSM (liefst morgen) vertrekken naar China. Máár ik moet een visum aanvragen en dat kan pas maandag, zelfs een spoed visum aanvraag gaat dat 2 werkdagen, dat betekent dat ik het z’n vroegst woensdag pas kan vertrekken.

Ken iemand een sneller manier om naar China te gaan? Ik ben bang dat ik geen afscheid meer kan nemen van mijn oma! Ik kan max 1 week in China blijven vanwege het werk.

Alvast bedankt voor het meedenken!

mvg,
Jin

Het ligt eraan waar je moet zijn, voor veel grote steden kan je tegenwoordig een 72-uursvisum krijgen, of in geval van Shanghai zelfs 144 uur. Gewoon bij aankomst, dus hoef je niet vooraf te regelen. Je mag daarmee echter de stad in kwestie niet uit.

Voorwaarde daarbij is echter ook dat je daarna doorvliegt naar een andere bestemming dan waar je vandaan komt, dus geen retourtje Schiphol - China. Maar bijvoorbeeld Hong Kong telt wel als derde bestemming.

Meer info hier: Visumvrij verblijf en visum bij aankomst in China

Ik heb hier zelf overigens nog geen ervaring mee, maar ga binnenkort op deze manier vanuit Japan wel een uitstapje naar Shanghai maken, met in mijn geval Macau als de extra bestemming.

Hopelijk kan je hier iets mee of heeft iemand wellicht nog een betere oplossing.

Hoi @WizardOfOss,

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb direct op de site gekeken en kan nergens vinden welke landen meetellen als “derde bestemming” voor deze visum vrije regel. Weet jij toevallig of Duitsland of België meetellen?

Ik zou denken van wel, tenzij China de hele Schengen-zone als één “land” zou zien. Het idee achter dat beperkte visum is uiteraard een stopover, maar op papier zou een vlucht Nederland - China - Duitsland naar mijn idee wel aan de gestelde eisen voldoen.

Ik heb echter even een berichtje naar de beheerder van het China-forum gestuurd, hopelijk kan hij snel met meer zekerheid een reactie geven.

Dit heb ik gevonden:

Foreign nationals with valid international traveling documents and air ticket for a connecting flight with confirmed date of flight and seat for a third country (region) traveling within 72 hours.

Ik moet eigenlijk dus één ticket hebben van AMS-HKG bijvoorbeeld en de overstap plaats moet dan Changsha zijn…ik heb geen 1 website gevonden waar ik Changsha als overstapplaats kan kiezen. Maakt mij niet uit waar ik heen reis als ik maar in Changsha “moet” overstappen. Ik moet mijn oma echt nog 1 keer zien.

Ideeën?

Ik ben bang dat dat niet lukt. Dit is de lijst met steden die ik van de website van de ambassade heb gehaald:

"irrespective of the passport type, citizens of the following 51 countries who transit in Beijing via Beijing Capital International Airport, Shanghai via Shanghai Hongqiao and Pudong International Airport, Guangzhou via Baiyun International Airport, Chengdu via Shuangliu International Airport, Chongqing via Jiangbei International Airport, Xi’an via Xianyang International Airport , Dalian via Zhoushuizi International Airport , Shenyang via Taoxian International Airport within 72 hours are exempted from visas for China…

Changsha hoort wel bij dat lijstje gelukkig. Het kan wel als ik een ticket kan vinden met Changsha als overstap plaats maar dat is me nog niet gelukt.

Lees dit:

Changsha, the capital of central China’s Hunan Province, has offered 72-hour visa-free entry policy for international passengers since Jan, 2016.

Changsha is the 17th city in the Chinese mainland to embrace the policy, following Beijing, Shanghai, Guangzhou, Chengdu, Chongqing, Shenyang, Xi’an, Dalian, Guilin, Kunming, Hangzhou, Wuhan, Xiamen, Tianjin, Harbin and Nanjing.

The policy covers travelers from 51 countries and regions, including the USA, Canada, UK, France, Germany, Italy, Australia, Japan, South Korean and Singapore. They can apply for a transit without visa at the Nanjing Lukou International Airport, providing they have third country visas and onward tickets to leave for a third country or region within 72 hours.

One of the most popular tourist destinations in Hunan is Zhangjiajie, known for its beautiful natural landscape and magic karst caves. Visitors could appreciate the magic work done by the nature in Mount Tianzi, Yuanjiajie and Baofeng Lake, where are the most beautiful parts of Zhangjiajie Scenic Area.

Ik heb er geen ervaring mee en kan zelf ook niet meer dan googelen. Misschien kun je het in Hongkong sneller regelen:

Je zou ze kunnen mailen. Maar alles hangt natuurlijk ook af van de beschikbaarheid van tickets. Heb even gekeken Hongkong Shangsha op maandag was 550 euro. En je moet natuurlijk ook snel naar Hongkong. Als ik kijk zou dat vandaag kunnen. Voor je dit soort dure en niet helemaal zekere oplossingen kiest zou ik wel zorgen dat je zekerheid hebt vwb het visum in hongkong…

En nogmaals dit is niet gebaseerd op ervaring en kennis, maar op alternatieven bedenken en googelen. Heel veel succes met je traject…

Bedankt voor je reactie! Ik kan zelf ook niet meer dan googlen want het Visum centrum in Den Haag is gesloten in het weekend, handig allemaal…

Ik ga verder met mijn zoektocht. Anders ga ik maandag ochtend direct een Spoed visum aanvragen.

Ok, gelukkig dat het kan. Dan is de informatie op de site van de ambassade incompleet. Ik weet niet hoe het in jouw (spoed) geval is maar normaal willen ze ook een lijst met (geboekte) hotels etc. Kijk maar even op de visum nl site. je moet nogal wat invullen. Als het met een transitvisum kan dan geldt mijn verhaal natuurlijk niet. Dan moet je wel een vlucht kunnen boeken met Shangsha als stopover. Succces