72 uur visum Beijing en Shanghai

Hoi,

Heeft er iemand ervaring of heeft informatie over 72uur visum in Beijing en/of Shanghai? Misschien in op het vliegveld in China iets gezien over het 72uur visum.

Voor toeristen is er een 72-uurs visa-vrij-transit voor Beijing,Shanghai en Guangzhou mits een visum voor het volgende, derde land, en vliegtickets kunnen worden overlegd. Ook alleen mogelijk bij aankomst en vertrek vanaf dezelfde luchthaven (Beijing Capital International Airport) (Shanghai Hongqiao International Airport of Pudong International Airport) en (Guangzhou Baiyun International Airport)

Eind vorig jaar heb ik er een artikel over geschreven, misschien dat je daar iets aan hebt?

1 like

Dit heeft de Chinese ambassade in Nederland erover te zeggen:

From September 1st , foreign nationals of 45 countries including The Netherlands can apply for the 72-hour transit visa exemption in ChengDu ShuangLiu Airport. The Netherlands’ nationals with valid international traveling documents, the third country’s (region’s) visa (if necessary)and air ticket for a connecting flight with confirmed date of flight and seat for a third country (region) traveling within 72 hours from ShuangLiu Airport can stay in ChengDu city for 72 hours without a Chinese Visa.
http://nl.china-embassy.org/eng/ls/t1072960.htm
中华人民共和国驻荷兰王国大使馆

Eigenlijk wat Froja Fm Express zegt dus.

Neem wel een bewijs mee van je aansluitende vlucht anders kan de luchtvaartmaatschappij je op Schiphol/Brussel weigeren omdat ze niet bekend zijn met deze 72-uur regel.

Aankomst Bejing,enkele binnenlandse vluchten,vertrek Chengdu :hiervoor zeker visum nodig? Kan je niet verschillende 72u visa aan elkaar breien?

Klopt, die 72-uurs visa’s vereisen dat je vanaf hetzelfde vliegveld vertrekt als waar je aangekomen bent, en dat dan naar een andere buitenlandse bestemming als waar je vandaan kwam. Uitzondering hierop is Shanghai, alwaar je wel mag switchen tussen Pudong en Honqqiao.

Wat je hooguit zou kunnen doen is naar nog een bestemming buiten China vliegen, en dan op zowel de heen- als terugweg proberen een stopover in China te maken. Dit had ik zelf eerder dit jaar nog in gedachten: eerst naar Harbin, dan door naar Seoul, en dan via Shanghai weer terug. Het werd uiteindelijk echter toch gewoon weer een tripje naar Japan :ninja:

1 like

Een hotel boeken en achteraf annuleren is makkelijk,maar een voor een vlucht weet ik niet hoe dat zou moeten.
We reizen met 5 ,voor elk een visum is 800 euro… Ik zoek een manier om dit te vermijden.

En zelfde luchthaven vertrekken en aankomst,dit gaat dan over de stad waar je voor 72 een visum krijgt maar niet over het land ?
We komen aan in peking en doen 4 binnenlandse vluchten waarbij we dus bv aankomen in Kunming en ook weer vertrekken vanuit dezelfde luchthaven in Kunming, kan je dan een visum voor 72 u kunming krijgen,en zo gans de reis aaneen breien, of bedoel je aankomst en vertrek IN CHINA moet vanuit dezelfde luchthaven?

Onze vlucht is niet rechtstreeks,als je nu van je terugvlucht enkel het eerste deel toont ,bv tot in Frankfurt?

Met zo’n 72-uurs visum mag je überhaupt de stad/provincie (dit verschilt per stad) niet uit, ook niet over land. Binnenlandse vluchten zijn sowieso uitgesloten.

Ik zag trouwens wel dat je sinds 30 januari nu zonder visum wel tot 144 uur in Shanghai en de aangrenzende provincies Jiangsu (Nanjing) en Zhejiang (Hangzhuo) mag verblijven. De verplichting om daarna na een andere buitenlandse bestemming te vliegen als waar je vandaan kwam blijft echter wel bestaan.

Waar je dan wellicht wel gebruik van kan maken: Hong Kong geldt in dat opzicht ook als “buitenland”. Je zou dus eerst naar Shanghai kunnen vliegen, daar 5 nachten blijven, dan naar Hong Kong, en dan via een andere Chinese stad weer terug. Maar je zal hoe dan ook even China uit moeten om van die regelingen gebruik te kunnen maken. En uiteraard zal het een aardige puzzel worden om hier geschikte (en aangenaam geprijsde) vluchten voor te vinden.

Ik zal het visum maar kopen…toch bedankt!
Tibet is een probleem,Shangri La toch niet hoop ik?

Shangri-La is in de provincie Yunnan en dus niet in Tibet, in Yunnan kan je gewoon reizen. Je zou dan ook op Lijiang kunnen vliegen dat is een paar uur met de bus van Shangri-la vandaan.

ik heb de vluchten al:aankomst bejing (3d),vliegen nr guillin (4 d karstgebergte en rijstvelden),dan vliegen nr kunming en aansluitend nr lijang (5 d met sh-L ),dan nr chegdu (2d) en van daaruit nr huis-18 drukke dagen met 4 binnenl.vluchten ,wel altijd 's morgens vroeg om niet té veel tijd te verliezen en voor de prijs.

Het traject Kunming - Lijiang had je ook makkelijk met de trein kunnen doen, een nachttrein van Kunming vertrekt rondt 21:00 - 22:00 uur en dan kom je 's ochtends 09:00 a 10:00 aan in Lijiang (Dali kan je dan ook bezoeken).

Ja,had ik persoonlijk willen doen maar we zijn met 5 he. Geen enkele trein in China vind ik spijtig.

En dit is de goedkoopste vlucht van alle 4 (rest 140 PP),kost 45€ per persoon alle taxen incl en duurt van 07.05 u tot 08.05u .Dali hebben we lang voor getwijfeld maar ons schema is nu al zeer druk.

We hebben aankomst Peking en vertrek Chengdu gekozen omdat dit qua prijs en vluchturen best was:we komen aan 's morgens vroeg in Peking en vertrekken om 01.30 's nachts Chengdu ,dit om maximum eruit te halen qua tijd.

Alle vluchten en verblijven hebben we geboekt,maar alle activiteiten nog niet.Ik ga ervan uit dat dit makkelijk is?
Grote taxi tegenhouden,prentje tonen wat je wilt (bv foto hemeltempel),
dagprijs vragen ,en klaar.Is dit daar zo makkelijk als ik me voorstel?

Je kunt beter in elke stad van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid weer een andere taxi nemen in plaats van een taxi voor de hele dag. Taxi’s in China rijden op een taximeter en ik weet niet of je wel met hen een prijs voor een hele dag kunt afspreken. Denk er bovendien om om dat de meeste taxichauffeurs geen Engels kunnen spreken. En het dus moeilijk zal zijn met hen een afspraak voor een hele dag te maken. Een reisgids met daarin een plaatje of de naam en adres in het Chinees (in Chinese tekens) werkt over het algemeen goed om duidelijk te maken waar je heen wilt gaan. Mijn ervaring is verder, dat het vaak best lastig is een taxi te krijgen omdat deze vaak al bezet zijn, dit ondanks dat er veel taxi’s rijden. Het is wellicht handiger om via je hotel / hostel te proberen een auto voor de hele dag te regelen dan wel een citytrip te regelen.

Beijing is erg makkelijk met de metro te bereizen en veel van de bezienswaardigheden liggen vlak aan een metrohalte.
Daarbij zijn jullie met z’n vijven en zijn de taxi’s in Beijing gemaakt voor max. 4 personen. :slight_smile:

Ja, hier zijn de taxi’s ook voor max 4 personen.

Wat ik vaak hoor van Beijing is dat er bijna non-stop file is, het makkelijkste lijkt mij dan ook ondergronds te gaan en de metro te nemen.

Ja, veel file! Metro is echt veel sneller.

Goedenavond,

Ik heb ook een vraag over het visum. Wij willen vliegen van Amsterdam naar Seoul naar Hong Kong naar Shanghai naar Amsterdam.
Komen wij voor het visum in aanmerking? Ik twijfel hierover… Ja we gaan naar een 3e bestemming, maar dat is wel het land waar we oorspronkelijk vandaan komen.

Iemand die weet hoe dit zit?

Alvast bedankt!

Groeten Elise

Hongkong - China - Nederland, dit zijn volgens mij 3 verschillende landen. Maar dit zal de luchtvaartmaatschappij of de ambassade je beter kunnen vertelen.

Hong Kong - Shanghai - Amsterdam zou gewoon moeten kunnen. Kijk wel even met welke maatschappij je vliegt want ik weet dat sommige maatschappijen je niet aan boord laten als je geen visum hebt.