72 uur visum Beijing en Shanghai

In april was mijn route Amsterdam-Kopenhagen(tussenstop)-Beijing (72u) -Hongkong heenweg en Kagoshima-Shanghai (72u)- Wenen (tussenstop)-Amsterdam terugweg.
In Amsterdam, Kopenhagen, Kagoshima deden ze moeilijk. Ze kende de regel niet en moesten deze opzoeken. In Beijing en Shanghai was er niks aan de hand en had je aparte douane voor 72/144u. Wel kijken ze daar alles goed na; paspoort, reispapieren enz. Op het begin van de reis onzekerheid, omdat de rest van de landen er niks over weten, maar als je in China zelf bent, spreekt alles voor zich.

Toch ook even een vraagje aan de (ervarings)deskundigen hier: zou het problemen kunnen opleveren als je een retourticket Shanghai zou hebben en daarnaast losse tickets voor een andere bestemming tussendoor. Kan je dan gewoon twee keer zo’n 71/144-uurs visum krijgen?

Zoals elders al aangegeven speelde ik met het idee om mijn volgende Japan-trip te combineren met bezoeken aan de autosalons van Seoul op de heenweg en Shanghai op de terugweg. Dat blijkt echter qua tickets toch een lastig en kostbaar verhaal. Dus alternatief idee: Eerst naar Shanghai om de F1-race daar mee te pikken, dan twee weekjes Japan, en dan weer terug voor de Shanghai Motor Show. Nu heb ik nog niet echt gezocht naar vliegtickets voor deze route, maar dit zou toch iets makkelijker moeten zijn. Ofwel alles ineens met transfers/stopovers in Shanghai, ofwel een retourticket Shanghai en dan losse tickets met (lowcost) airlines naar Japan. Maar dan moet ik uiteraard wel twee keer China in mogen…