Ik zou heel graag met mijn 3 kinderen (12, 9, 7) een paar maandjes naar Bali willen. Wie heeft er ervaring om dit op de goedkoopst mogelijke manier te doen?
Ben heel benieuwd…
Groeten Cleo
Ik zou heel graag met mijn 3 kinderen (12, 9, 7) een paar maandjes naar Bali willen. Wie heeft er ervaring om dit op de goedkoopst mogelijke manier te doen?
Ben heel benieuwd…
Groeten Cleo
Vliegtickets langvantevoren uitzoeken en reizen buiten de hoog- en mid-seizoen periodes teneinde aan zo goedkoop mogelijke tickets te komen.
Sociaal – cultureel visum (vantevoren) aanvragen / gebruiken voor verblijf op Bali. Kan dan voor 60 dagen en 4 x 30 dagen verlenging gebruikt worden, totaal ca. 6 maanden. Let op: werken mag niet met een dergelijk visum.
Huis huren buiten de toeristen-gebieden, kan soms erg goedkoop uitpakken. Liefst met een moestuin erbij, zodat u zelf groenten kunt (laten) verbouwen. Verwachtingen hiervoor niet te hoog leggen, “lokale huizen” zijn vaak erg “spartaans” uitgevoerd (Bijv. geen douche of bad maar een waterbak in een betegelde ruimte, geen spoel-toilet maar hurk-toilet, etc.).
Als alternatief voor een huis huren kunt u woning-ruil overwegen met iemand uit Bali die een tijd naar NL / Europa wil. Hiervoor zijn diverse websites te vinden.
Uw kinderen zelf lesgeven. Scheelt kosten van (relatief dure) inschrijving op een van de internationale scholen. Buitenlandse kinderen mogen niet naar een nationale school in Indonesie.
Groente, fruit en eventueel vlees (goedkoop) inkopen op een van de lokale markten.
Leven als een “local” en niet (teveel) recreeren / verblijven in / op de (dure) toeristen-plaatsen op Bali. Uw behoeftes aan “westerse produkten” tot een absoluut minimum beperken.
Voor uw transport-behoefte gebruik maken van “lokaal transport” (bemo of ojek). Iets duurder maar praktischer (en tevens gevaarlijker) is het huren van een motor / scooter.
Zorgen dat u goed verzekerd bent tegen ziektekosten en evt. repatriering. Nog beter: Zorgen dat u niet in een Indonesisch ziekenhuis terechtkomt (zie huren van motorfiets).
E.e.a. vormt m.i. een redelijke basis voor “goedkoop leven” op Bali. Weet echter niet of dit is wat u en uw kinderen van Bali zullen verwachten.