Met de motor van India naar NL

Zoals velen hier op het forum gaan ook wij gewoon doen wat we allebei afzonderlijk al jaren wilden: de motor oppakken en gaan. Ver weg.

Wie zijn wij: Marika en Mirjam (M&M), 2 (sinds kort) vriendinnen met dezelfde motor, een BMW 1150 GS: Ons plan: De motoren verschepen naar India en van daaruit terug rijden (zie:M&M (Mirjam en Marika) van Calcutta naar NL! - Reizen & Evenementen - BMW GS Club Nederland).

Het grootste dilemma zijn onze motoren. Hoe krijgen we ze daar en wat te doen bij schade. Vooral voor het verschepen kunnen we tips gebruiken! Dus aarzel niet om ons te voorzien van info, maakt niet uit waarover (wat onze reis aangaat)

Binnenkort gaan we een blog opstarten, het wordt steeds echter!

Met motoren ben je niet afhankelijk van RORO lijkt mij, die kunnen toch gewoon samen in een zeecontainer? Even googelen, er zijn zat reders die een container naar India kunnen verschepen.

Ik lees elders dat jullie deze route in gedachten hebben

Onze globale route: Calcutta/Bombay–>Varanasi–>Kathmandu–>China: Basecamp Mt Everest–>Lhasa–>door zuidelijk Tibet, aan de grens van Nepal/India naar Kashi–>Kirchizistan–>Tjazikistan–>Uzbekistan–>Turkmenistan–> met de boot naar Bakhu (Azerbaijan)–>Georgië–>Turkije–> Istanbul–>EU –>naar huis.

Ik denk dat het regelen van alle formaliteiten zoals Visa en vergunningen wel eens een grotere uitdaging kan worden dan het rijden van de rit zelf. Met uitzondering van Kasjmir dan waarschijnlijk, mensen worden daar gewoon ziek van de hoogte.

Als jullie doorzetten ga ik het zeker volgen, maar volgens mij is deze rit met een beperkt budget (zoals je elders aangeeft) vrijwel onmogelijk …

BTW Er zijn bikers die in India een Royal Endfield kopen en dan daar mee gaan toeren. http://www.royalenfield.com/home/index.aspx

Een uitdaging wordt het zeker. China, blijkt idd heel erg lastig, waarschijnlijk onmogelijk. Het alternatief is via pakistan en India.

Voor het verschepen zijn er idd genoeg mogelijkheden. We proberen wat creatief te zijn door te kijken of er toevallig nog plek is in een container van een verhuisbedrijf of in/exportfirma. je weet het maar nooit.

Uit ervaring weet ik, dat je het bidget kunt beperken door te vragen. Veel mensen hebben iets liggen of een dienst aan te bieden, die voor hen weinig voorsteld en voor ons een enorme hulp kan zijn. Zo hebben we viahet motor forum al 2 geweldige heren, die ons technisch het 1 en ander gaan bijbrengen. Super toch!

We komen er wel. Misschien niet via China, maar naar huis gaan we.

Dank voor je tips!

Ja China is heel lastig, Turkmenistan trouwens ook. Let ook even op de post van DieselBiker in het Rusland forum, die is bezig met een visum voor Turkmenistan.

Er zijn mensen die via Iran naar India hebben gereden, of dat nu nog steeds een optie is … Voor een auto heb je dan een Carnet de Passage nodig, voor een motor heb ik dat nooit onderzocht.

In ieder geval wens ik jullie een super trip!

1 like

Ja, de tijden veranderen. Ik ben in 1964 op een oude JAWA 250 naar Iran gereisd. In Teheran begaf de motor het. Heb daar werk gezocht en ben er 6 jaar gebleven. Daarna met een oude VW stationwagon van NL naar Calcutta en terug. MIjn laatste reis in die richting - in de jaren '90 - was van NL naar Isphahan en terug in een camper-truck.
Maar tijden veranderen: ik heb toen nooit problemen gehad met terroristen, fanatici en ander gespuis. Ik denk niet dat ik het nu zou herhalen.
Dit jaar ga ik met de Transmongolia naar Beijing en verder overland naar Hanoi, Saigon, Cambodia en Thailand, alles per bus en trein. Ik heb dat twee jaar geleden ook gedaan vanuit Hanoi naar BKK en het was fantastich.

En ja, ik heb altijd bij de ANWB een carnet “gekocht”.