Mijn plan is om per motor ongeveer een jaar door India te rijden.
Wil graag een Royal Endfield aldaar kopen.
Heeft er iemand ervaring met het kopen van een vervoersmiddel in India, inkooptips en welke documenten je allemaal nodig hebt, registratie, verzekering etc.
In India kun je momenteel niet alleen Enfields kopen maar ook bv een Bajaj-Pulsar.
Voor mij in ieder geval nooit meer een Enfield!
Wat een K…T dinge…
Een Bajaj-Pulsar is niet alleen sneller, maar heeft veel betere remmen, is beter hanteerbaar, en niet minder belangrijk: hij is storings ongevoelig.
Ze zijn 2e hands te koop in Delhi voor ongeveer 30/40 duizend roepies.
Een redelijke Enfield is wat duurder.
Als je 2e hands koopt heb je geen documenten nodig, India hé…hahaha.
Ga je de weg op (veel geluk gewenst!) heb je een rijbewijs nodig, je nederlandse is genoeg, een verzekering (die bijna niets dekt) is goedkoop en kun je op verschillende plaatsen afsluiten, vraag hierna bij de verkoper.
In New-Delhi is een gedeelte wat uitsluitend gebaseert is op de verkoop van Motorfietsen.
Ga hier een dagje kijken en orienteer je op de prijzen, betaal nooit de vraagprijs! ding af…
Mocht je een Indier die betrouwbaar en goed Engels spreekt mee willen nemen, kan ik je wel iemand aanraden (P.M)
Het kopen van een Enfield berust alleen op het gevoel, niet op het rationele verstand.
Maar goed, veel mensen vinden een Enfield nou eenmaal een “ruige” machine.
Ik vindt ze iets minder ruig, was namelijk meer aan het sleutelen als aan het rijden.hahhaaa
Mocht je nog wat info willen, kun je natuurlijk reageren.
Vr.gr Kailash.
Kan je me vertellen in welk deel van Delhi ik het beste naar motors kan kijken?
Verder ben ik me ervan bewust dat the royal endfield storingsgevoelig is, ik zie mezelf echter als redelijk ervaren sleutelaar en aan zo’n ding kan ik alles zelf, en buiten dat wonen er in India 1 miljard royal endfield monteurs (lol) en ik heb tijd zat.
Hallo Arend, in New-Delhi is een straat/wijk met de naam Karol-Bagh, hier heb je een enorm aanbod van gebruikte motoren en onderdelen.
Het ligt in het Noord-Oosten van Delhi.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je op andere plaatsen in Delhi geen gebruikte enfield kan kopen.
In Pahar-Gangh, het gedeelte van Delhi bij het trein station, waar veel low-budget hotels zijn gelegen, worden ook vaak enfields aangeboden door touristen die of geld nodig hebben of vertrekken naar huis.
De kaartjes waarin enfields worden aangeboden hangen in iedere hostal!
Je hebt een 350 en 500cc Enfielt, de 500cc heeft 4 pk meer, maar de onderdelen van de 350 zijn gemakkelijker te krijgen in afgelegen gebieden.
In Karol-Bagh kun je onder meer naar Inder Motors, Madaan Motors, Guderial Motors, Mukesh Motors and Lucky, en Lalli Singh gaan.
Verder zijn er nog vele andere (dubieuze?) aanbieders.
DE met naam genoemde zijn betrouwbaar, waarbij vooral Inder Motors en Lalli Singh een behoorlijke reputatie hebben opgebouwd.
Onderdelen zijn verder belachelijk goedkoop, benzine is relatief gezien vrij duur, ongeveer de helft van in Nederland.
Mocht je nog wat willen weten, dan laat het maar horen…
De wijk bij het centraal station ken ik van vorig jaar nog wel en heb inderdaad een paar aanbiedingen voorbij zien komen.
Ik zat nog te twijfelen of ik nu voor een 350 of een 500 zou gaan, daarvoor zijn dit soort tips meer dan welkom.
Mijn ervaring is dat een zwaardere motor vaak zuiniger is, dan eentje die constant zijn max vermogen moet leveren.
Ik neem iig ruim de tijd om tot een goede koop te komen
Wij vertrekken over een week en hebben 2 350 Bullets gehuurd bij Mr. Singh op aanraden van een NL reisorganisatie die hun motoren ook daar in onderhoud hebben. Onze route is globaal Delhi, Haridwar, Mandi, Manali, Spiti Vallei, Leh, wellicht door naar Sgrinagar (hangt van veiligheid en lokale info af), Amritsar en wellicht nog een deel door Radjasthan., we hebben een maand, ik ben vele malen in India geweest (ook in het noorden) maar op de motor nog nooit, altijd OV. Heeft iemand nog een tip inzake onderdelen etc.
Vast bedankt en groet
Kees Terlouw
Vianen
Hoe is de reis verlopen? Nog problemen met de motor gehad?
Zelf ben ik van plan volgend jaar (2012) die kant op te gaan. Je bent in juli geweest, is dat de beste periode of kan het ook later?
Ik ben ook zeer geinteresseerd naar jullie ervaringen, want loop met het plan om volgend voorjaar (jan-feb) met een motor door India te gaan rijden. Oorspronkelijk ook met de bedoeling om de motor mee te nemen naar Europa, maar hoorde dat Pakistan momenteel dicht zit voor gemotoriseerde overland reizigers en vraag mij nu af of verschepen een optie is.
Ben eigenlijk nu ook wel benieuwd naar huren van een motor (Kees, waar hebben jullie dat gedaan en hoe beviel dat?) en over het mogelijk samen oprijden met anderen…
Ben benieuwd naar jullie reacties
P.S.: zijn de nieuwste modellen Enfield ook nog zo onbetrouwbaar…? Als ik het goed begrijp is er de laatste jaren veel verbeterd aan de motoren…
Oorspronkelijk ook met de bedoeling om de motor mee te nemen naar Europa, maar hoorde dat Pakistan momenteel dicht zit voor gemotoriseerde overland reizigers.
Waar heb je dat vandaan ? heb je hier een een bron van?
Vraag mij nu af of verschepen een optie is.
Dit is zeker een optie. Zelf wil ik over land terug wanneer dat kan, heb er dus niet bewust naar gekeken. Wat ik wel weet is dat mensen het beschreven hebben als vanwege de bureaucratie. Er was een advies dat vertelde om hiervoor een bedrijf in de arm te nemen –lalli singh oid- hierover zal je zelf research moeten doen.
Bureaucratie in Rusland is in vergelijking met India niet zo erg. Ik heb ze beiden persoonlijk ervaren. Heb al gelezen dat je sowiezo 6 verschillende documenten krijgt/ nodig hebt voor de aanschaf (sales receipt – registration booklet – insurance certificate – forms 29 & 30 – insurance transfer receipt + no objection certificate) Ik weet nog niets van het koop proces zelf.
Andere Interns in het bedrijf waar ik stage loop hebben hun visum verlengd bij het FRO ( foreign relations office) van ieder hoor ik hororverhalen. De mensen daar zijn er niet om je te helpen en daarnaast zijn ze ook nog incompetent. Overheids documenten moet je zelf op internet zoeken en printen – doen ze daar niet. Zelf ga ik dit ook nog doen…
P.S.: zijn de nieuwste modellen Enfield ook nog zo onbetrouwbaar…? Als ik het goed begrijp is er de laatste jaren veel verbeterd aan de motoren…
Wat de betrouwbaarheid van de enfield betreft denk ik dat er een hoop indianenverhalen de ronde doen, ik lees en hoor hier gemengde dingen over. Er zijn dingen veranderd maar in essentieis het motorblok nog steeds een dinosaurus. ( wat ook een voordeel is – je kan zelf alles doen)
Voor iets meer dan 1 Lakh koop je er hier een - een fonkelnieuwe clasic 500. 1 Lakh is richting de 2000 euro. 2e hand is veel goedkoper, van deze prijzen weet ik echter nog niets. Ravi - contact van wie ik momenteel mijn pulsar huur vertelde me dat 50.000 een normale prijs is voor een clasic 500. Voordeel van een nieuwere is wel dat ze lichter zijn ivm het gebruik van legeringen. Wat ik wel een aantal x gelezen heb is dat de nieuwe motoren ze een “break in” periode hebben van 500 mijl. ik denk dat dit de inrijd periode is.
Vanwege het idee om naar huis te rijden is het me aangeraden om: te leren om het ding te onderhouden & om hindi/ Urdu te leren.
Wat ik persoonlijk zou doen (wanneer ik WEL door Pakistan kan) is een motor met carburateur kopen, hier kan ik zelf wat aan sleutelen – wanneer de injectie / digitale ontsteking stuk gaat kan ik dat iig niet repareren & de persoon die normaal part-time geiten melkt al helemaal niet.
Verder lees ik overal advies om de slijtende onderdelen als reserve mee nemen. - wat exact slijtage punten zijn moet ik nog uitzoeken.
Wanneer je terug kan rijden – beleef je een unieke ervaring.
Wanneer je de motor houd, heb je het ultieme souvenier uit India !
THXKS Maxim voor je uitgebreide reactie, adviezen en de interessante link!
Als ik zo het verhaal over de ferries lees, zou mijn informatie over het niet door Pakistan overland kunnen, kloppen…
Ik heb de informatie van iemand die ik tegen kwam en die regelmatig en langere perioden in India woont en werkt en blijkbaar ook met Pakistan te maken heeft…
Any way, uiteindelijk weet je het pas zeker als je aan de grens staat en er niet in komt
Zover wil ik het niet laten komen, dus alternatieve tips zijn welkom!
Zoals het er nu naar uitziet begin ik eind van dit jaar in Zuid-India en ga ik met een klein groepje van Chennai naar Goa en daarna…?
Een van de eerste excursiepunten zullen de Enfield fabrieken zijn
Hallo allen
Op dit moment zijn 3 Nederlanders onderweg vanuit India naar Nederland, 2 op een Enfield en 1 op een Triumph. Ze zijn nu in Pakistan/Iran, wat helemaal geen probleem geeft. Het oorspronkelijke idee was om een enfield in India te kopen en daarmee terug te rijden maar dat is onmogelijk. Een gekochte enfield is niet op naam te krijgen en dus niet overland over de grens te krijgen. Wij hebben ze hier gekocht van mensen die ze verscheept hadden en ze hier aangepast en laten keuren door de RDW en toen terugverscheept naar India ! Wel omslachtig maar de enige manier voor ons om van daaruit terug te rijden. Er schijnen mogelijkheden in Nepal te zijn om ze daar te kopen en ze op naam te krijgen etc, je moet dan wel veel tijd hebben. Als je googelt vind je daar wel wat over. Wij hadden 3 maand voor de terugreis. Voor actueel reis (en motorpech) verslag : 2enfields1triumph.blogspot.com
Lijkt me wel een interessante reis. Niet iets waaraan ik mezelf zou wagen, dan doe ik liever eentje Oost Europa-Rusland-Mongolie-China
Maar goed ik dacht er over na, wat is de route die ze volgen? Lijkt me dat ze helemaal niet via Afghanistan erdoorheen willen, dus via de zuidelijke kant van India Pakistan binnen, en vervolgens direct door naar Iran. Maar je hebt er dan een ontzettend grote rijafstand in Iran voor de boeg voordat je er in Turkije aankomt.
Eenmaal in Turkije lijkt me de angst goed te zullen verdwijnen ivm met slechte politieke relaties, strenge islamwetten, en cultuurverschillen.
Maar laat vooral weten hoe het gaat met die gasten. Meer foto’s zouden leuk zijn, daar doen ze zo te zien nogal terughoudend over.
Op de blogsite (zie vorig bericht van ons) kun je ongeveer nagaan wat de route is en onder ‘view gallery’ (rechts) staan al honderden foto’s. Er is maar 1 grensovergang India- Pakistan en 1 van Pakistan naar Iran resp. bij Lahore en Taftan. Je moet je route daar op aanpassen. Verder mioet je zelf weten wat de routes zijn in India en Iran. Uiteraard is Iran groot maar je moet ook wat gaan bekijken in dat land en niet alleen er zo snel mogelijk doorheen rijden. Het oorspronkleijke plan was om zo snel mogelijk door Pakistan te rijden maar door motorpecht en het wachten op onderdelen is dit ca 2 weken geworden ipv 1 week. In India hoef je nergens bang voor te zijn. In Pakistan krijg je vanzelf een escorte, maar als je 's morgens vroeg weg rijdt dan is die er gewoon nog niet. Als je alleen rijdt is het soms ook wel fijn om in geval van pech iemand direct bij je te hebben. Maar alle mensen zijn heel vriendelijk en je moet je niet inlaten met drugs, zoals ik op een duitse site las van een stel. (zo dom om dat op internet te zetten met foto’s van jezelf en die gasten). Om door de oude sovjetstaten te gaan vergt ook veel papierwerk en deels heb je daar ook een gids tijdens je reis evenals in China. In China moet je een rijbewijs halen en een gids hebben ( 10.000 euro voor ca 2 weken per groep, dus vrij duur als je met zijn 3 en gaat). Er is een club die je aan een rijbewijs en gids kan helpen in Nederland.
Getypt door de vrouw van een van de motorrijders
Er staat op de site 2enfields1triumph.blogspot.com geen routekaart aangezien de 3 mannen niet precies wisten hoe ze zouden rijden. Maar als je de onderschriften van de fotopagina bekijkt dan is het duidelijk. Globaal reden ze van Mumbay naar Jaipur, Agra, Delhi, Manali (beginpunt indiase Himalaya), Leh (via Keylong), Srinagar (einde Himalaya), Amritsar. Toen Pakistan in: Lahore , een week oponthoud vanwege motorpech in Sadiq Abad, Quetta, Dalbadin, Iraanse grens. Een indiase Enfield Bullet van 2005 (op NL kenteken) heeft een zwakke plek rondom de olietoevoer (voor techn. details zie de site) en daarom hebben ze zich voor korte tijd opgesplitst, de andere 2 rijden alvast vooruit. Maar ze zijn allen in Iran. De Triumph is van 1956 en de andere Enfield van 2009, maar he oudje doet het nog goed. Foto’s staan gewoon op de blog rechts naast de tekst onder de foto van de Enfield onder ‘picasa fotostream’ en daaronder in blauw ‘view gallery’. Soms moet je even wachten voordat het er is. Dit werkt ook: http://picasaweb.google.com/114239241717814137457