Met de motor door China

Hallo,

In het najaar van 2010 wil ik samen met twee vrienden op de motor vertrekken richting de Himalaya. We zullen via Rusland, Kazachstan en Mongolie proberen om China in te komen met de drie motoren. Vervolgens hopen we via Tibet door te trekken naar Nepal, India, etc.

Heeft iemand tips of informatie over het reizen met eigen vervoer in China? Ik heb gelezen dat je je motor op de TSE (trans siberie express) kunt zetten en in Peking kunt uitstappen om vervolgens zelf door te rijden naar Tibet. Maar we lezen ook dat je verplicht bent om een gids te huren voor je reis door China.

Heeft iemand ervaring op dit gebied? Of ken je een Nederlander in China die we eventueel zouden kunnen benaderen?

1 like

1,in ieder geval heb je een gids-die de auto moet besturen, nodig-verplicht tegen €€€ via een staatsreisburo te regelen, als je per eigen auto wilt. Of hem op een truck/trailer laten plaatsen en zo vervoeren-als ie heel kostbaar is. Hoe ze de grens tussen auto en motor trekken weet ik niet-zal ook wel van de klasse/zwaarte van die motor afhangen.
2.vervoer per trein: de TransSib gaat naar Vladivostok. Naar Beijing heb je de transmongolian of de transmanchurian, vanaf Mockba, beide 1/week, en nog een andere trein vanaf UBN/Mongol. Als je wat verstuurt gaat dat als ‘‘onbegeleide bagage’’ en daarvoor heb je in de praktijk een agent nodig die alle papieren regelt-er zit een grens tussen! Het is simpeler-maar nog steeds zonder kenis van sjinees uitermate ingewikeld+tijdrovend-om het pas net over de grens in China te doen-gesteld dat dat kan en ze je zo toelaten.
De sjinees is nogal strikt+stipt in dat soort zaken-vooral als ze groot geld van witneuzen ruiken-dus ik vermoed dat je ook de nodige zaken hebt uit te leggen hoe je dan vanaf BJ verder denkt te gaan.
Ook vernmoed ik dat wat je hebt gelezen geleide reizen zijn waar een organisatie vor een groep moto-rijders alle ‘‘red tape’’ heeft geregeld.

Ik weet niet hoe het nu is maar vorig jaar was het een rampenplan dus even goed rondvragen bij de ambassade van china. China zou misschien nog een mogelijkheid zijn, maar in tibet is het zeker niet mogelijk.

totaal zinloos dit soort vragen aan de Chinese Embassy te stellen-oorverdovende stilte of nietszeggende onduidelijke antw.
Een gewone als expat in China werkende NLer zal het antw ook niet weten-probeer een forum als geledraak.nl-of en wereldwijd forum voor expats-bvb thebeijinger=meer kans dat er een mogelijk redelijk antw uit komt. dan eerst engels leren-als dat nodig is

o ja-en de Himalaya ligt vwb het Chinese deel in Tibet-daar gelden andere regels voor-ga er maar vanuit dat het daar totaal niet kan. Je mag daar zelfs niet op eigen houtje per bus rondreizen buiten Lhasa zonder controlerende gids.
Uitlopers van de HLY liggen in west-Yunnan-dat is het mest bereisde del van China voor bekpekers=meer kans.

laatste aanvulling en ultieme verklaring:(elders gevonden forum)
de regel blijkt dus dat elk motorvoertuig alleen mag rijden met een CHINEES kenteken. Vandaar dus soms die truck als oplossing.
Dat kenteken krijg je natuurlijk niet zo maar-tenminste is een permanent adres in China nodig. En een rijbewijs voor China-dus je moet aldaar examen doen-en dat is uiteraard geheel in het Chinees-want dat heeft natuurlijk iedereen gehad op school.
Deze regeling is nog vrij nieuw. Hij is vooral bedoeld voor de meeste expats die uit bvb taiwan of singapore komen. Het lijkt me goed mogelijk dat je ook nog een speciaal kenteken krijgt-at je beperkt tot district of prvincie van uitgifte.

Heey beste mororrijders.!

Ik ben ook van plan om met de motor die kant op te gaan en uit te komen in Australie. ben van plan om dit voorjaar te gaan. 2010 dus.
Ook ben ik gister een “groep” begonnen speciaal over motorreizen.
Heirbij wil ik jullie vragen om jezelf toe te voegen zodat we al deze info een beetje bij elkaar kunnen gooien.

ik hoor graag van julie

Gr. Stephen

Als jullie door mainland willen, vergeet het maar.

Voertuigen van buiten china mogen china niet binnen mits een 2e ( zwart ) kenteken, die is alleen te krijgen als je een adres binnen china hebt, of in BV hong kong woont en werkt in china, en een chinees rijbewijs hebt, met andere woorden voor alle expats / touristen is het een hel om dat voor elkaar te krijgen, of je moet net de juiste personen kennen die je het juiste rooie envelopje geeft.

Verder wil je ook echt niet in china rijden, Er is hier 1 mentaliteit en dat is ik, ik, en ik. iedereen wil de 1e zijn en voorang, respect en rijkunst kennen ze in china helaas niet.

Toch wens ik jullie een fijne rondreis,

:vak02:

Hallo Waztafel,

Ik ben van plan dezelfde route te volgen als jij en je vrienden, maar dan omgekeerd. China-Kazakhstan-Rusland dus, waarschijnlijk voorjaar 2011.

Houden jij en je vrienden een blog bij die ik zou kunnen volgen? Ik ben namelijk nog niet helemaal geinformeerd wat grenzen en customs betreft.

@ Speedy033: waar kan ik die groep vinden?

groeten

http://www.wereldwijzer.nl/groep/motorreizen

Er word nu nog niet echt gebruik van gemaakt maar ik hoop dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren.
Tanx voor je belangstelling iig:)

Gr. S

1 like

ik wil proberen met 3 vrienden een motoreis door het zuiden van China te maken. Wij zijn Belgen en met een Belgisch rijbewijs zou het moeten lukken. Misschien kunnen Nederlanders ook makkelijker een Belgisch paspoort halen dan een Chinees?
Belgie heeft namelijk een overeenkomst met China 1-428/1
We willen proberen in Shanghai of in Kanton (naargelang waar we vertrekken) een moto te kopen en door een Chinese vriend te laten inschrijven. Motorcycle, China motorcycle, motorcycle Manufacturers, China motorcycle catalog
Op het einde van de rit willen we de moto weer verkopen (in Shanghai of Kanton, naargelang waar we aankomen). Klinkt dit mogelijk? info iemand?

Volgens mij is het niet onmogelijk om met eigen motor door China te rijden, het vereist wel een degelijke voorbereiding. Rob en Dafne zijn daar ook geweest.

Ik heb er gepost dus hoop dat vele volgen.

wij willen een motor huren of kopen, maar dan met zijspan voor de stabiliteit. . Heb je er al ervaring mee en hoe bevalt het rijden daar?
Yvonne en Huub

Heb je zijspan ervaring? zo niet zou ik eerst een zijspan cursus volgen.

In Europa is zijspanrijden erg leuk maar zodra de wegen slecht zijn en vol met gaten dan wordt het erg zwaar, zijspannen zijn over het algemeen stugger afgeveerd terwijl je juist een langere veerweg zoals op een allroad zou willen.
Het valt ook niet mee om de zaak heel te houden, je ontkomt er eigenlijk niet aan af en toe een werkplaats opzoeken om weer eens te lassen.
In elk geval zou ik zelf landen die op stan eindigen niet met zijspan willen rijden, in mijn beleving is een niet al te zware allroad gewoon de beste keus.

1 like

Ja, wij hebben wel zijspanervaring maar alleen in Europa en met een oldtime motor en zijspan. Huub is wel erg handig met reparaties etc. Heb jij zelf ervaring in China? Zijn de wegen daar net zo slecht als in de ‘stan’ landen?

Van een bekende weet ik dat China alle soorten wegen kent, varierend van hele goede en drukke wegen in de drukbevolkte gebieden tot zandpaden in de minder bevolkte gebieden. Het hangt er vanaf waar je zit in China, als alleen tussen de hoofdsteden rijdt zou ik me meer zorgen maken over de rijstijl van de Chinezen dan om de wegen zelf.

Zelf heb ik geen ervaring met China

Informeer eens bij Motortrails? die organiseren motorreizen door China en Tibet.

1 like

Dit is al een enkele jaartjes geleden, maar ik ben benieuwd of de plannen om naar / door China te rijden op de eigen motor uiteindelijk ook zijn uitgevoerd? Wat zijn de ervaringen? Ik wil graag (zo veel mogelijk) overland naar Australie…

Als ik je een hint kan geven er is een reisbureau in Nederland die alle in en outs betreffende al jouw vragen weet te beantwoorden en dat is VNC die zaten in Utrecht en zijn nu naar Arnhem verhuist. Zij hebben destijds ook die autorally die halverwege failliet ging met old-timers tot een goed einde weten te brengen en zijn als enige in staat jal jullie vrageb en de eventueel benodigde papieren te bezorgen.dit weet ik uit ervaring alles wat voor ons nu en in verleden is georganiseerd is eigenlijk vlekkeloos verlopen en dat was vaak bepaalden sinecure.Doe je het op eigen gelegenheid dan loop je het risico je motor zoalsanderen die we deze zomeren Mongolië spraken bij de grens te moeten achterlaten of soms nog erger kwijt te raken

1 like

Bedankt voor de tip, die zal ik zeker onthouden (eh noteren).
Afgelopen jaar ook weer in de stans geweest, het lijkt wel een verslaving.
Kwam Topicstarter trouwens nog tegen in tadjikistan, altans zijn vrouw in de volgauto.

Ik overweeg om volgend nog eens naar Kyrgistan te gaan en dan als backpacker en misschien Tadjikistan erbij.
Met motor erheen of op transport heeft zeker mijn voorkeur maar is ook heel duur, en kost veel dagen en ik wil nu juist een beetje sparen voor een grote reis later.
China staat zeker op de planning, maar zit ook te denken aan Nepal en iets met Enfield motoren.