Met de camperbus naar Marokko!

dieselprijs is ongeveer 0.70€
ni vergeten zuidelijker vanaf TanTan (westelijke sahara ) is de diesel
zonder taks dus ongeveer 0.45€ de liter

Zonder tax dus? Geldt dat ook voor die 70ct. Tegen de tijd dat we in marokko zijn is dat ook weer veranderd. Het was geen serieuze vraag wat de diesel daar nu op dit moment kost. Tanken moeten we toch.

noordelijk marokko 70 cent
westelijke sahara, dat moet je op de kaart eens bekijken begint onder Tarfaya en alles wat daar ten zuiden van is (op horizontale as) is de westelijke sahara
daar is het 45cent
westelijke sahara is eigentlijk bezet gebied
om het snel uit te leggen, vroeger was de westelijke sahara van Spanje, maar toen de Spanjaarden daar zijn weggegaan heeft Marokko dat gebied ingenomen (bezet) en heeft een groot gedeelte van de oorspronkelijke bewoners ( de Sahraoui) weggejaagt en die leven nu in vluchtelingekampen tegen de Algerijnse grens, om dus marokanen naar de westelijke sahara te lokken om er zich te vestigen heft marokko geen taksen in dit gebied,
natuurlijk dat de Sahraoui’s daar niet mee akkoord zijn en zijn er dus verzetstrijders : de Polisario
het zit veeeel ingewikkelder in mekaar dan dat, maar dan heb je een idee
maar normaal kan je in TanTan al gesmokkelde taxvrij diesel kopen in achterbuurtjes en anders is het een paar kilometer onder Tarfaya (na de tweede wadi) is er het eerste officiele taksvrije pompstation

1 like

oeps dikke fout van mij, het is een paar kilometer onder “El ouatia” en niet onder Tarfaya
juist na de oued ez zehar
sorry

Kijk dat noem ik nog eens goede insight information. Ik ben zelf antropoloog maar wist weinig van de situatie in de westelijke sahara en dat hele bevolkingsgroepen daar in vluchtelingenkampen wonen. Ik weet dan ook niet of ik me prettig zou voelen daar aan de taxvrije diesel mee te doen wat in feite is ingevoerd om deze bevolkingsgroep te vervangen door marokkaanse. Daarmee doet het mij wat Burmees aan qua praktijken maar de antropoloog en journalist in mij vind het ook weer een erg interessant gebied daardoor. Is het mogelijk als buitenstaander in contact te komen met mensen uit de vluchtelingkampen? Of is het uitkijken geblazen als tourist?
Even persoonlijk mailen kan ook. Alle info is welkom. la.gavita@gmail.com In ieder geval heel erg bedankt voor je informatie. De stijgende dieselprijzen ontvluchten was maar een grapje van onze kant. Eerlijk gezegd betaal ik liever 70 ct dan 45 cent aan een of andere vuile oorlog! Om diezelfde reden zie je mij ook nooit tanken bij Total. Niet omdat ze duur zijn maar vanwege de praktijken in Birma waar ik dan weer meer vanaf weet dan de situatie in de westelijke sahara.

Gaby

Wij gaan in oktober met de camperbus naar Marokko. Onze 15- jarige dochters pikken we op in Tanger (zij vliegen daar naar toe) en zij reizen een weekje met ons mee. Bus is wat klein om met z’n vieren in te slapen, dus we zetten er wsch 's nachts een tentje bij. Ik vraag me af of we dan noodgedwongen op campings terecht komen? Zijn er mensen met wildkampeerervaringen in Marokko? Met een tentje erbij ook nog veilig (gevoel?). gr. Nicolette

wildkamperen , geen enkel probleem in marokko
ben al 7 x geweest en grotendeels wildkamperen
niks onveilig
gewoon zien dat je niet te dicht tegen een stad staat of dorpke,
kwestie om geen zageventen en zagekinderen te hebben
en als je bezoek krijgt , heb je een babbel aan je been,
neem zo een werptentje is snel te plaatsen
grond is meestal keien dus liefst nog bache onder de tent leggen
kwestie om geen gaten in luchtmatras te maken
's nachts kunnen de temperaturen wel wat zakken dus goede slaapzak en dekentje voorzien
en ja , 's nachts alles binnenzetten natuurlijk en er zijn een paar regelkes om niet te veel op te vallen:
niet constant met deuren auto slaan , en in de donker niet met de zaklantaarns naar boven schijnen
dat licht kan men soms op kilometers zien
maar voor de rest “no problem”

Wij hebben een zeer oude mercedes camper bus dus geen kwestie van tentjes opzetten. Wat zijn zageventen en zagekinderen? Nog nooit van gehoord!

"

dat van die tentjes was een respons aan “Nicolett” die een vraag had gesteld

zageventen, zagekinderen als je dat niet kent zal je het ginder wel leren
marokanen zijn doorgaans heel lieve en gedienstige mensen
maar !!! hun specialiteit is ook je de oren van je kop komen zagen
om te krijgen , ze vragen cadeau, ze vragen dirham (geld) ,
de kinderen vragen stylo (balpen) , bonbon (snoep) ,
als je naar hun luistert zou je alles moeten geven
of komen af met allerlei prularia om te verkopen
in het begin is dat misschien leuk, maar na een tijdje begint het wel op je zenuwen te werken ,
en als je één iemand bv een balpen geeft staan er binnen de kortste keren twintig rondom jou
ook altijd als je stopt deuren en ramen dicht, kinderen zijn er ginder heeeel snel en als je niet oplet ben je spullen kwijt , laat bijvoorbeeld ook je zonnebril ofzo niet op je dashbord liggen, langs de éne kant leiden ze je af terwijl er langs de andere kant éne met spullen gaat lopen ,
als je last hebt van zagekinderen roep er ginder een oudere volwassene bij die hebben autoriteit en zullen ze wegjagen

Leuk woord zagekind, denk Belgisch. Kan me er in elk geval goed iets bij voorstellen.
Zo te horen gaat dat helemaal goed komen met ons tentje bij de camper! Bedankt voor je reactie!

gr.,
Nicolette

idd denk dat ik het woord zagekind en zageventen niet kende omdat het een Belgische uitdrukking is. Ik dacht wel dat er inderdaad mee bedoeld werd wat er werd omschreven. Ik ken Marokko en weet dus ook dat er wel eens om spullen en cadeau’s gevraagd wordt. De schrijver lijkt dit als zeer storend te ervaren maar dat zie ik niet zo. Het is niet meer dan begrijpelijk gezien je zeker in een camper of als reizende westerling uberhaupt als welvarend wordt gezien. Je kan je immers vakantie veroorloven, gewoon een tijd niets doen en enkel geld uitgeven. Dat bestaat voor de meeste marokkaanse kinderen niet.
Overigens zijn ze niet heel moeilijk weer weg te krijgen mits je gewoon weet hoe je nee moet zeggen op hun manier. Oplossen met humor werkt heel goed, dat hoor ik ook van andere marokkogangers.

Wat wildcamperen betreft zou ik me toch als twee vrouwen onveiliger voelen denk ik maar we zien het wel.

kleine correctie : heb nooit geschreven “zeer storend”
wel dat het in het begin leuk is en het na een tijdje op je zenuwen begint te werken, vooral als het repititief is op een dag
vooral ik vul ieder leeg gaatje in men 4x4 met spullen om uit te delen
balpens (met 100en) , kleding ,…
en als je dan na een week uitgedeeld bent begrijpen ze niet altijd dat je alles al hebt weggegeven
kledij geef ik enkel weg in niet toeristische delen waar er op de piste amper één voertuig per week langskomt

Daarom stond er ook ‘lijkt dit als zeer storend te ervaren’. Zo kwam dit op mij over. Excuses als ik het mis heb.