Met de boot van Bari naar Durres

Wij zijn ons aan het oriënteren om op vakantie te gaan naar Albanië. Heeft er iemand ervaring met de boottocht? Als ik ga googelen kom ik alleen op zeer negatieve ervaringen uit: van stinkboot tot flinke vertraging.

Stom stom, we gaan via Ancona naar Durres en niet vanuit Bari.

Ik heb geen ervaringen met deze boten, maar ik heb nog nooit slechte verhalen gehoord over stinkboten of flinke vertragingen.

Wij zijn in juli 2014 met de boot van Bari naar Dürres gegaan. De boot zat helemaal vol, maar aangezien het fraai weer was gingen er veel mensen aan dek een luchtje scheppen, wij ook zo af en toe. Dus dat viel allemaal wel mee, genoeg zitruimte enzo. Het restaurant gaat tijdens de overtocht maar 2 keer een uurtje open. Verwacht geen haute cuisine, maar het is goed te doen als je trek hebt, en niet te duur. Het alternatief is zelf eten meenemen, dat doen veel mensen, een of twee grote pizzza’s voor het hele gezin. De overtocht zelf duurt een uur of 8, maar onze afvaart had nog eens 3,5 uur vertraging. Dan wordt het wel een hele zit hoor. Wat ik daarvan het lastigste vond, was dat ik tijdens de voorbereiding van de reis had gelezen dat het Albanese verkeer nogal angstwekkend kan zijn, en al helemaal in het donker. Dus wij kwamen pas om 23 uur aan. Het ontschepen gaat echt enorm chaotisch, Italianen proberen altijd voor te dringen, dat zit in hun genen. Maar ik heb de instelling: bij mij dring je NIET voor, ook niet als je Italiaan bent, dus dat gaf nog wel een duw- en trekwerk. Totaal geen discipline, die lui. Ze storten zich al duwend en masse in die nauwe gangetjes en trappetjes, en de crew staat er bij en kijkt ernaar, dat was eigenlijk het vervelendste moment van de hele reis.