Met de boot of met de auto naar de TN ?

Nog 2 weken en dan gaan we naar het mooie Maleisie.
We bezoeken (uiteraard) ook de Taman Negara.
Echter twijfelen we nog of we met de boot naar de TN reizen of dat we met de auto er naar toe rijden.
Dit komt ook omdat mijn vriendin reuma heeft en dus de vraag is hoe oncomfortabel deze bootjes zijn waar je zo’n 3 uur in zit en of dat opweegt tegen wat je onderweg ziet aan natuurschoon e.d.
En de vraag is hoeveel bagage kun je meenemen op het bootje. Ik heb diverse verhalen gelezen waarbij de een zegt dat je een tas met kleding moet pakken om mee te nemen en de ander zegt dat je gerust je koffer mee het bootje in kan nemen.

Wie heeft er hiermee ervaring en kan ons adivseren ?

Ik vond het bootje echt heel leuk, en toch wel een belangrijk onderdeel van mijn reis naar TM. Je zit niet krap, maar het is wel zo dat je vrij laag zit en je voeten dus maar een heel klein stukje lager zitten dan je kont. Je zit dus met je knieen omhoog, of je kan in overleg met degene voor je je benen strekken. Ik kan niet oordelen of dit een fijne houding is voor iemand met reuma, al kan ik me wel voorstellen dat iemand misschien voor extra comfort een opblaasbaar kussentje mee wilt nemen. Je wordt hoe dan ook geholpen de boot in en uit te stappen, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Ik reis zelf altijd met een rugzak, en weet niet zeker of grote koffers welkom zijn. Er is hoe dan ook niet voldoende plaats voor harde koffers voor alle inzittenden van de boot. Ik weet niet wat je route is, maar als je vanuit KL naar TN gaat, en ook weer terug gaat naar KL, dan zou ik gewoon een deel van mijn bagage opslaan in mijn hotel.

Wij zijn vorig jaar ook met de boot gegaan, en dat is inderdaad een leuk tochtje. Afhankelijk van welke tour je boekt, ga je daarna ook nog boottripjes maken, dus echt een ‘must see’ is het niet.

Ik vond de houding in de bootjes niet echt comfortabel, je krijgt na die paar uur echt een houten kont (en wij hadden onderweg ook nog eens de pech een uur stil te moeten liggen, omdat onze boot een andere boot met een kapotte motor ging helpen).

Een rugzak lijkt me handiger; je hebt immers voor die paar dagen niet zo veel nodig. Maar als je je koffer meeneemt kan dat ook, ze verzinnen er altijd wel iets op om in het bootje te krijgen :slight_smile: