Hallo,
Ik heb een vraagje wat betreft Taman Negara
Kun je bij een 2 of 3 daagse trip vanuit Kuala Lumpur naar TN beter het grootste deel van je bagage achter laten in je hotel en het hoogstnodige in een rugzak meenemen? Je legt een deel van het trajekt af in een longtailboot. Dan lijkt het mij niet handig om je grote reiskoffer mee te zeulen. Of wordt dit toch gedaan? Wij willen graag van TN naar Cameron of omgekeerd maar het zal een bagageprobleem worden denk ik. Daarom is mijn vraag of we beter terugkeren naar Kuala Lumpur na TN en daarna pas CH doen met al onze bagage om door te reizen naar Perhentians.
Dank bij voorbaat.
Hallo Maleisietrotter,
Je kan gerust alle bagage meenemen naar de longtailboot. Dat zijn ze wel gewend. Houdt er wel rekening mee dat het een beetje nat en vies kan worden. En dat het niet 2 koffers pp zijn.
Je kan er ook voor kiezen niet per longtailboot maar per bus naar de TN te reizen, al neemt dat wel veel van het avontuur weg.
Je kunt na de TN verder reizen naar de Cameron Highlands vaak gaat het via Jerantut. Ik zou je wel aanraden dit ‘georganiseerd te regelen’ bij een organisatie, zoals bijvoorbeels NKS (zit in Jerantut). Zij kunnen vrijwel alle vervoer en tour regelen en zijn naar mijn ervaring erg betrouwbaar!
Je kan ook vanuit CH naar Perhantian reizen, met bagage en al!
Al zijn rugzakken wel makkelijker uiteraard.
Groet,
Bas
Hey Bas,
Dat is al een geruststelling. En nee, 1 koffer of reiszak pp is al meer dan genoeg. We nemen onze flippers en maskers zelf mee omdat we veel snorkelen dus die passen niet in een rugzak.
We waren wel zinnens de tochten georganiseerd te doen.
Verder zullen we alles wel op ons af laten komen en ter plaatse zien wat bussen e.d betreft. We kunnen ons er nu nog geen voorstellng van maken vermits we nog nooit Maleisië bereisd hebben.
Bedankt Bas.
Je kunt ook nog een kijkje nemen op mijn site vol verhalen en foto’s
http://vogelzand.reismee.nl
Krijg je alvast een indruk. Als je echt blanco wilt gaan, kijk dan niet ![]()
Maak je niet druk. NKS is een groot reisbureau in Jerantut die alle trips van Jerantut naar Taman Negara, naar Cameron, naar Perhentians, enz, regelen. Ze zijn erg vriendelijk en het is er goed georganiseerd (en niet geheel onbelangrijk, niet duur!).
Ga gewoon met de lokale bus van Kuala Lumpur naar Jerantut en loop daar langs NKS en boek je tocht naar Taman Negara. Dan kun je kiezen of gelijk door naar Perhentians en op de terugweg via Cameron terug naar KL bv.
Hallo Maleisietrotter,
Wij zijn in september naar TN geweest. We hebben alles zelf georganiseerd en dat beviel juist erg goed! Vanaf ons hotel in KL zijn we met de bus en longtail naar TN gegaan. Daar bleken alle hotels vol ivm suikerfeest, maar geluk bij een ongeluk, Hotel Persona had nog een plaatsje. Als ik je 1 absolute aanrader mag geven is het dat hotel! Het ligt even van het “centrum” maar ze brengen je op elk gewenst moment met de auto (nog geen 5 min rijden) naar de rivier waar je de oversteek naar het woud kunt maken. En, het Mutiara hotel wordt al erg afgeraden op forums, nou ik kan je vertellen dat ik nog nooit zo’n slecht hotel heb gezien! De wc’s in het restaurant zijn zo smerig! Ok, het is Maleisie en geen Nederland, service in het restaurant was ook ver ver onder de maat. Maargoed, Persona was echt top! wij hebben daar 4 dagen geslapen incl eten (ontbijt en diner) voor nog geen 100 euro.
Op de terugreis hebben wij zelf een busticket geboekt naar Cameron Highlands. Rit viel wat tegen, 6 uur schommelen en hobbelen dus je moet niet wagenziek zijn, maar het uitzicht was super onderweg!
Kortom, mijn tip, alles zelf regelen. bevalt het, blijf je langer, bevalt het niet, gillend naar de volgende locatie, geen verplichtingen. heerlijk! Het wandelen in TN hebben wij ook op geheel eigen houtje gedaan, alles staat duidelijk aangegeven. tip"bukit teresik" een hoge berg, uitzicht is fantastisch!!
Hallo mvs,
Mag ik je dan nog een vraagje stellen,
In welk hotel in KL heb je gelogeerd? Pikt de bus naar TN je daar op of is dat een openbare bus? Toch ook best een lange trip, met alle bagage dan nog… In KL zitten ook veel reisburootjes, soms zelfs in het hotel waar je logeert zoals NKS in het Mandarin hotel. Is het dan geen goed idee om daar al je trip te regelen? Dan kom je niet voor verrassingen te staan als je in TN toekomt?
Dank je
Hallo Maleisietrotter,
Wij zaten in het crowne plaza mutiara in KL, een ontzettend mooi hotel! je wordt heerlijk in de watten gelegd,goede bedden,heerlijk ontbijt en centrale ligging. De bussen die naar TN vertrekken, maken allemaal een stop bij dit hotel. Je kunt in de bus een kaartje kopen.
Wij hebben zelf onze bagage gewoon meegenomen. die longtailboten zijn gewend om veel bagage mee te nemen, complete hutkoffers gaan aan boord (verbazingswekkend!) en als je daarna doorreist naar CH scheelt je het een hele hoop tijd. de bussen vertrekken vaak heel vroeg in de ochtend, dus als je eerst terug moet voor je bagage naar KL zou het je mss een dag kosten. van TN naar CH met de bus is ongeveer 6 uur in een minibus.
Ik adviseer sowieso een backpackrugzak. Van stad naar stad rijden meestal minibusjes,met 2 grote koffers is zo’n busje al vol en er moet voor 9 personen bagage in. Dus met 2 kledingsetjes minder en 1 tube wasmiddel kom je een heel eind!
Deels 2 van mn reactie mbt de bureautjes…
Die bureautjes hebben 2 nadelen, a) ze zijn vaak duurder (al zeggen ze van niet) ze vragen allemaal commissie, en b) zijn ze te vertrouwen? Ik heb voor mijn reis een lijst met hotels gemaakt die mij aanspraken en die meegenomen. Als je dan geen zin hebt in lang zoeken met je huis (rugzak) op je rug, kun je ook via agoda.com of bookings.com of pasionasia.com een hotel boeken de dag voordat je verder reist. vaak veel goedkoper nog dan in de hotels zelf!! We hebben bij Century Pines in CH een nacht verlengd, en receptioniste adviseerde weer via agoda te doen, scheelde omgerekend ruim 25 euro, voor 1 nacht. dat is de moeite waard om naar een computer te lopen (3 weken x 25 euro…). Dus op deze manier (die lijst) heb je je voorbereid en weet je waar je moet zijn, een fijn idee in geval van vermoeide momenten. En ik vertrouw dit soort sites meer dan sommige wazige bureautjes, maargoed dat zijn dan mss ook deels vooroordelen…
En verder? vooral genieten!!!