Met de auto naar Guatamala

Ik hoop dat iemand hier meer van weet, want de meeste mensen in Costa Rica hebben werkelijk geen idee.
Voor zover hoop ik redelijk compleet te zijn met de volgende tramelant wat ik bij elkaar heb kunnen puzzelen.

In Costa Rica;
Naar het nationale register voor een bewijs van eigendom; x bedrag?
RTV
Marchamo / derecho de circulacion.

Aan de grens van Nicaragua:
$4 desinfectie auto
$12 visa belasting
$14 verzekering voor een maand
$ x derecho de circulacion?
$1 toeristen belasting aan de gemeente

Aan de grens van Honduras
4 kopietjes paspoort, nog iets?
$7 permiso de entrada y salida temporal de vehiculo

Aan de grens van Guatamala
$7 desinfectie auto
$20 auto import
$5 toeristen belasting aan de gemeente

En hetzelfde weer terug.

Overal kan ik nog een x bedrag optellen voor corruptie en vage wissel koersen. Ik ben er niet mee bekend of ik Lempira (Honduras) en Quetzal (Guatemala) in Costa Rica kan krijgen. Weet iemand dat? Verder is elke ervaring met grensovergangen meer dan welkom :slight_smile:

Je vergeet nog dat je toestemming moet hebben om Costa Rica te verlaten met je auto.
Dit kun je pas 14 dagen voor vertrek gaan halen. Liefst later want het heeft een bepaalde
geldigheid. Kosten zijn 7000 colones.
Ook moet je per persoon nog US$ 5 betalen bij de bank Agrobanco om de grens te mogen passeren.
Er is zo´n bank 3 blokken van het nationaal archief vandaan. ( Zapote San José )

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ohja de nieuwe vertrektax voor landreizen!
Die toestemming van 7000 colones, is dat bij de registro?

De toestemming om het land te verlaten met je eigen auto kun je bij het registro verkrijgen.
Je moet bij je hebben je eigendomsbewijs.
Ik weet alleen van de grenzen van Nicaragua en Panama, omdat ik die
persoonlijk meerdere malen heb gepasseerd.
Reken op 1,5 tot 2 uur vertraging bij de grens.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Super! Ik heb het vermoeden dat de grens van Nicaragua zo’n beetje de vervelendste van alle is.

Heel vervelend. Je moet aleen voor de auto al naar 3 loketten aan de Nicaraguaanse kant.
Aan de Costa Ricaanse kant is er gelukkig maar 1 loket.
En dan moet je nog zelf door de douane. En dan maar hopen dat er net geen bussen zijn.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Vanwege al deze trammelant zal bijna niemand met eigen auto zulke trips maken…