Wij hebben een vraagje, wij zijn van plan om in februari 2015 4 weken naar Costa Rica, Panama en Nicaragua te gaan. Deze reis willen we met een huurauto maken. We weten alleen niet zo goed hoe we het allemaal geregeld moeten krijgen.
We moeten namelijk een aantal keren de grenzen over steken en ik heb al begrepen dat je het best niet met een huurauto de grens over kan gaan. Mijn vraag is of het überhaupt wel mogelijk is om dit allemaal te realiseren… Dat zou namelijk betekenen dat we minimaal 5 keer een nieuwe auto moeten huren aangezien we waarschijnlijk een retour ticket willen kopen op San José of Panama City… We zullen dus een ronde maken via de ene kant omhoog en via de andere kant weer omlaag.
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft toevallig iemand zo’n zelfde soort reis ooit gemaakt? Hopelijk kan iemand ons helpen.
Het is nog sterker. Je mag met een huurwagen niet de grens over.
Er zijn verhuurmaatschappijen die de auto aan de grens omwisselen.
Je levert aan de ene kant de auto in en aan de andere kant staat er weer
een auto klaar. Je gaat te voet de grens over. Scheelt ook heel veel tijd dan met een auto.
Oké dat dat helemaal niet mocht wist ik niet. Fijn om te weten. Ik had wel gelezen dat je een huur auto over de grens op kon halen inderdaad.
Alleen heb ik zelf al best veel gezocht maar ik kom er niet echt goed uit hoe ik dat geregeld moet krijgen.
Ik krijg namelijk die bedrijven niet gevonden. Of wel maar dan zie ik het zelf niet goed staan. Krijg telkens maar 1 land in beeld.
Weet jij of iemand misschien bedrijven waar dit geregeld kan worden? Wil het namelijk al in Nederland allemaal goed regelen maar op een of andere manier kom ik er gewoon niet uit.
Je kunt een paar verschillende dingen doen. Stel je wilt de panamerican highway grensgebieden nemen. Dan kun je een verhuurbedrijf in de buurt kiezen en verzoeken om opgehaald te worden. Voor Panama kom je dan denk ik gauw uit in David, dat ligt een goede 50km van de grens. Maar ik zou het niet zo moeilijk maken.
Mijn voorstel; huur een auto bij een vliegveld of stad met de standaard locatie om de auto op te halen, neem de bus om de grens over te gaan. Het regelen van ophaal en aflever locatie bij de grens is 1 ding, maar je betaalt er ook extra voor. Je zou ook kunnen vliegen, maar voor de korte afstanden en eigenlijk absurde vliegprijzen is dat niet zo zinvol.
Overigens; 4 weken voor 3 landen lijkt veel tijd en de afstanden zijn niet zo gek groot, maar de wegen zijn niet van het kaliber autobahn. Als je op Panama city zou vliegen dan ligt deze stad al behoorlijk uit de richting als je door wilt gaan naar het noorden. Eigenlijk zou ik overwegen Panama ook achterwege te laten, je kunt een tour naar Bocas del Toro maken als dat het doel in Panama was want je zult anders veel in de auto zitten. Neem je 2 weken voor ieder land, dan kun je een mooie tocht maken en veel op je gemak doen en bekijken. Je zou dan op San Jose kunnen vliegen, door Costa Rica touren, eventueel met een uitstap bocas del toro. De auto inleveren in San Jose of Liberia, de bus nemen naar Managua, daar een auto huren en Nicaragua bezichtigen.
Zoals Rumba al zegt is het eigenlijk zonde van je tijd om eerst door Panama te crossen, een hoop gedoe aan de grens met huurauto’s, behoorlijke kosten voor de drop on/off kosten van de auto, dan naar Costa Rica en dan weer een hoop gedoe aan de grens met Nicaragua. Je moet belasting betalen met het overschrijden van de grens, dat moet betaald worden bij een bank, enz…
Kortom, het is veel makkelijker naar Costa Rica te reizen, hier een auto te huren en zonodig uitstapjes per bus te maken over de grens naar Bocas del Toro en naar Nicaragua.
In Costa Rica is zo veel te zien en te beleven dat ook in 4 weken je nog niet alles gezien hebt. Doe het rustig aan, ga op de bonnefooi, blijf een dag of 3 of 4 op dezelfde plek en verken van uit die plek de omgeving. Onderweg in de hotels kom je allemaal andere reisgenoten tegen, allemaal met leuke ervaringen en verhalen. Wees flexibel en pas je reisroute zonodig onderweg gewoon aan. Er is vrijwel altijd overal plek in de hotels.
Op dit forum, helaaml bovenaan, staan allemaal “stickies” waar veel informatie is te vinden.
Of kijk eens op de websites van lokale Nederlandse reisorganisaties. Daar vind je ook veel informatie.
Leuke site is ook: http://www.costaricavirtualguide.com/index.html