Met camper Vancouver-Yukon-Vancouver

Hallo,
Wij willen volgend jaar juli een rondreis maken met een camper. We denken nu aan 28 reisdagen (exclusief vliegreis) om van Vancouver naar Yukon en terug naar Vancouver met een camper te reizen. Het is dan ook de bedoeling om dit via de weg te rijden en niet in combinatie met de cruise. Op internet kun je weinig ervaringen vinden van mensen die dit voorheen hebben gedaan. Is dit echt een te ambitieus plan?

Als je met minimaal 2 bestuurders rijdt en een goede conditie hebt, hoeft geen afstand te lang te zijn. Even extreem: Amerikanen wisselen desnoods rijdend en stoppen alleen voor tanken. Truckers crossen 's nachts ook het hele land door en je wil niet weten hoeveel Canadezen rijden om enkel een vistripje… In voor- en naseizoen hebben verhuurders wegbreng-specials zodat je relatief voordelig one-way kunt reizen. (Dat kunnen splinternieuwe campers zijn waaraan van alles los rammelt!)

Ik zou goed letten op de verhuurvoorwaarden en geconcentreerd rijden. Omdat je vertrekt vanuit Vancouver: Onze 10+m meter camper bleek afgelopen jaar maar deels verzekerd en dat kan aardig in de papieren lopen.

Van mijn 3 trips in die regio spreekt mij de combinatie camper en cruise het meest aan. Zolang ik maar minimaal één highlight per dag heb, vind ik de afstand ondergeschikt. Maak er gewoon jouw reis van en trek je niet teveel aan van wat anderen wel/niet eerder hebben gedaan. Als je die vrijheid hebt, dan fijn benutten.

De trip is zeker goed te doen alleen,…waar in The Yukon had je in gedachten? Ter illustratie: The Yukon is ca 11x de oppervlakte van Nederland dus scheelt het nogal of je in het noorden of zuiden wilt rondkijken.
Zelf woon ik inmiddels bijna 1 jaar in Whitehorse en heb ondertussen alle wegen in deze regio wel 1 of meerdere malen gereden.
Mocht je meer willen weten, laat het maar weten.

Rob

Hallo Jan,
Bedankt voor je reactie en je tip betreffende de camper. We zullen er zeker rekening mee houden.

Hallo Rob,
We hebben zelf de omgeving rondom Whitehorse in gedachten met o.a. de treinreis naar Skagway en misschien ook nog Kluane NP Park als we nog tijd over hebben. We willen vanuit Vancouver richting Banf en Jasper park richting Whitehorse rijden en dan terug via de , 37, 16 en 97.

Lol, is globaal dezelfde route die ik heb gereden de allereerste keer dat ik in Canada was. Heenweg Alaska Highway (start in Dawson Creek) en die wordt vanaf Pink Mountain steeds fraaier (Tetsa River Valley + PP campground), Muncho Lake, Rancheria…In Whitehorse kan ik je nog aanraden om een middag de Tahkini Hotsprings te doen evt icm het Wildlife Preserve. Koffie bij Bean North (ligt allemaal binnen 2 km van elkaar).
In plaats van Kluane NP (wat zeker fraai is) zou je ook kunnen overwegen naar Dawson City te gaan en dit bezoek te combineren met een stukje Dempster Highway (tot aan Tombstone NP is ca 80 km).
De treinreis naar Skagway is ernstig indrukwekkend :slight_smile:

De terugreis via de Cassiar Hwy (No 37) is zeker de moeite waard (veel kans op wildlife) en aan het eind hiervan een uitstapje Stewart & Hyder. Hou wel in gedachten dat de Cassiar Hwy, als het heel slecht weer is, gesloten kan zijn. Overkwam mij dus. Moest bij Dease Lake omdraaien ivm de vele wash outs. Betekende een omweg van 1,000 km om weer in Vancouver te komen…

Wellicht nog een tip: koop ‘The Milepost’. Onmisbaar bij het plannen van een trip in NW-Canada.

Succes met plannen.

Rob

Hallo, bedankt yukon. We hebben er nu het volle vertrouwen in om het op deze manier te gaan doen. De milepost hebben we inderdaad ook al in huis. We zijn nog aan het leren hoe we deze het beste kunnen gebruiken. Het is ook erg handig om deze straks onderweg te gebruiken.