merengebied of Carretera Austral?

Hallo,

Ben me aan het orrienteren op een mogelijke reis naar Zuid-Amerika voor in juni, juli of augustus. o.a. Chili.
2 bepaalde gebieden lijken me in Chili heel mooi: Puerto Varas/ Puerto Montt/ merengebied en Carretera Austral. Ok, het is persoonlijk natuurlijk, maar wat zijn jullie ervaringen in deze 2 gebieden? Is iemand in beide gebieden geweest? Wat zijn de verschillen? En is iemand er ook in ‘onze’ zomer geweest? Hoe beviel dat? Sneeuw of juist niet vanwege zeeklimaat?
(op internet lees ik soms dat het goed te doen is in de zomer, maar blijft onduidelijk of ze de zomer van het noorderlijk of zuidelijk halfrond bedoelen).
Ben benieuwd!

Ben me aan het orrienteren op een mogelijke reis naar Zuid-Amerika voor in juni, juli of augustus. o.a. Chili.
2 bepaalde gebieden lijken me in Chili heel mooi: Puerto Varas/ Puerto Montt/ merengebied en Carretera Austral. Ok, het is persoonlijk natuurlijk, maar wat zijn jullie ervaringen in deze 2 gebieden? Is iemand in beide gebieden geweest? Wat zijn de verschillen? En is iemand er ook in ‘onze’ zomer geweest? Hoe beviel dat? Sneeuw of juist niet vanwege zeeklimaat?

Het merengebied tussen de steden Temuco en Puerto Montt is gemakkelijker bereisbaar omdat de infrastructuur beter is, geasfalteerde wegen, betere en meer accomodatie, etc. Ook is het openbaar vervoer in dit gedeelte veel beter georganiseerd.

Het grootste gedeelte van de Carretera Austral (vanaf Puerto Montt naar het zuiden) is gravel, waarvoor je eigenlijk zowel in de zomer als in de winter een 4x4 nodig hebt. De natuur is “wilder” en het gebied is veel minder dichtbevolkt, dus je zult grotere afstanden moeten aflegeen met de auto en als je met het openbaar vervoer wil reizen moet je er rekening mee houden dat je niet alle dagen kan reizen, zeker in het laagseizoen.

(op internet lees ik soms dat het goed te doen is in de zomer, maar blijft onduidelijk of ze de zomer van het noorderlijk of zuidelijk halfrond bedoelen).
Ben benieuwd!

Zal ongetwijfeld de zuidelijke zomer bedoeld worden, december, januari en februari.

Mijn persoonlijke mening: als je in juni, juli en augustus wilt reizen door zuid-chili, dan zou ik me beperken tot het merengebied. Ook dan moet je er rekening mee houden dat het gedurende deze maanden veel regent en behoorlijk koud kan zijn. Het beste is gewoon om gedurende het hoogseizoen te reizen, dus in december, januari en februari.

Maar ook weer goeie ski-mogelijkheden in het Merengebied natuurlijk, zeker als je even “doorsteekt” naar het Argentijnse Bariloche (Cerro Catedral) of Villa la Angostura (Cerro Bayo). Maar zoals grietzen ook zegt, hou wel rekening met kou en regen/sneeuw.

Ok, beiden bedankt voor het meedenken!

de laatste tijd me aardig verdiept in onder andere het zuiden van Chili, tja, zoals de anderen het al aangeven, ‘onze’ zomer is daar de" winter. Het merengebied is nog tot daar aan toe, maar zuidelijker en dat ‘grindpad’ kan ik je nu al, ook al ben ik er nog niet geweest, ten zeerste ontraden. Tenzij je met een 4x4 sneeuwscooter op pad gaat en van gure winters houdt, wij niet dus…
:vak02:

De Carretera Austral is in de zomer overigens prima te doen te doen zonder 4x4 , maar het blijft een ‘piste’ zoals we dat hier (Frankrijk) noemen, dus hotsie knotsie, ook dat zullen we mee gaan maken. Nou zijn we wel wat gewend, onder andere afgelopen winter paar maanden en tich duizend km door marokko gecrosst, on en off the road…
Ja, beetje ‘piste’ ervaring is wel meegenomen denk ik…maar ja de uitdaging in deze is natuurlijk, ‘how low can you go’ :paranoid:
Bon, alvast een mooie reis reis gewenst!
Tim

Dat “grindpad” valt ook wel weer mee hoor. Ze hebben inmiddels (en dat was al eind 2010) aardig wat stukken geasfalteerd. Dat hotsiebosie vond ik erg meevallen.

Zoals al gezegd zou ik me ook tot het merengebied beperken als je in onze zomer gaat. Daar is zat te doen en zien!
Wij zijn eind 2010 o.a. de carretera austral geheel afgereisd tot Villa O’Higgins per openbaar vervoer. Was een schitterende route, maar als je de financien hebt is eigen vervoer wel flexibeler.

da’s goed om te horen

Bedankt voor alle antwoorden.
In de zuidelijke zomer ligt het merengebied dus vol met sneeuw.
Zit me net af te vragen: als er in de buurt van Satiago de Chile ook sneeuw ligt, is het dan de moeite waard om door te reizen naar het merengebied?
(merengebied en alles zuidwaarts lijkt me schitterend sowieso, maar dat wil ik graag ook zonder sneeuw zien, dus in een ander seizoen).
Vraag is eigenlijk: zijn er ook ski-mogelijkheden in de buurt van Santiago de Chile in de periode juni - sept.?

In de zuidelijke zomer ligt het merengebied dus vol met sneeuw.

Je zult wel noordelijke zomer bedoelen…
Nou, dat valt wel wat mee hoor. Hier in Pucón bijvoorbeeld, op 200 meter hoogte, valt vrijwel nooit sneeuw.

Uiteraard kun je vlakbij Santiago Skieen: Farellones, El Colorado, La Parva, Valle Nevado, Portillo, Lagunillas.

In het chileens merengebied kun je ook skieen op één van de vele vulkanen:
Lonquimay, Llaima, Villarrica, Choshuenco, Antillanca (Casablanca) en de Osorno.

Ahum, ja, ik bedoel de periode juni-sept. Ok, bedankt voor je antwoord!