Hallo!
Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op een self-drive in Chili.
Indien mogelijk en financieel aantrekkelijk willen we in maart 2015, 3 weken gaan reizen.
- Vlucht Amsterdam-Santiago de Chile
- Vlucht Santiago de Chile-Calama > San Pedro de Atacama
- Excursies waaronder: 3-daagse jeeptour San Pedro de Atacama-Uyuni-San Pedro de Atacama, El Tatio-geysers, maanvallei en Laguna Miscanti.
- Vlucht San Pedro de Atacama > Calama > Santiago de Chile
- Vlucht Santiago de Chile-Puerto Montt
Selfdrive (15 dagen):
- Puerto Montt
- Perez Rosales NP (auto)
- Merengebied
- Caleta Gonzalo
- Park Pumalin
- Risopatron meer
- Carretera Austral
- Coyhaique
- Lago General Carrera
- Ruta 40
- El Calafate
- Perito Moreno Gletsjer
- Torres del Paine NP
- Punta Arenas
- Vlucht Punta Arenas - Santiago de Chile
- Vlucht Santiago de Chile-Amsterdam
Wij zijn eerder in San Pedro de Atacama geweest en de excursies ter plekke zijn op elke straathoek te regelen.
Maar wij vragen ons af, of het veilig is om met zijn 2-en te reizen per auto door gebied wat we daarna willen bezoeken. Heeft iemand daar recentelijke ervaringen mee? Er wordt op internet gewaarschuwd om in gezelschap te reizen in afgelegen gebieden, dus vandaar onze twijfels. Hebben jullie hierin tips?
Een groepsreis (het auto-gedeelte) zouden wij anders ook fijn vinden, maar dan wel deze route. We willen dit het liefste vooraf in Nederland regelen (het hoeft niet perse een Nederlandse maatschappij te zijn). En niet te duur als het enigzins kan. Als iemand een betrouwbare organisatie/website kent, horen wij het graag.
Hopelijk heeft er iemand ervaringen en tips om uit te wisselen!
Groetjes,
Judith
Als je een goeie en betrouwbare auto hebt, liefst vierwielaangedreven, dan zou de carretera austral geen problemen moeten opleveren.
Als ik je vragen mag:
Voor wat voor soort problemen wordt er precies gewaarschuwd op het Internet?
Hallo Grietzen,
Dank voor je reactie!
Ik vatte veiligheid vooral op in de vorm van criminaliteit.
Bijvoorbeeld bedreiging/overval wanneer je met zijn 2-en in een afgelegen gebied rijdt.
Weet jij in hoeverre dat momenteel veel voorkomt in Chili?
Ken jij een verhuurmaatschappij van goede auto’s in Puerto Montt met drop-off in Punta Arenas?
Ken jij een betrouwbare vliegmaatschappij waar wij vanuit Nederland goedkope tickets voor nationale vluchten in Chili kunnen boeken?
Kun je ons een indicatie geven van de kosten per dag in Chili (ontbijt, lunch, diner - hoofdgerecht - met een paar drankjes)?
Heb je nog andere tips, als wij deze reis gaan maken?
Dank je wel!
Groetjes,
Judith
Hallo Grietzen,
Nog een vraag: weet jij of de door ons beschreven route ondertussen geheel geasfalteerd/verhard is?
Doen autoverhuur maatschappijen moeilijk over onverharde wegen?
Groetjes,
Judith
Hebben de Carretera afgelopen februari nog gereden en nulkommaniks gemerkt van onveiligheid hoor, vind heel chili trouwens één van de veiligste landen die ik ken. En wij kamperen altijd in het wild.
Er zijn nog steeds veel onverharde stukken en bv van het stuk zuid van Chaiten waar ze nu al jaren mee bezig zijn hebben ze vergeleken
met 2 jaar geleden maar 5 km extra geasfalteerd dus dat schiet niet echt op.
Wat de carretera betreft is hedentendage eigenlijk geen 4wd meer nodig.
Ben het volkomen met landcruiser eens. Drie maanden door Chili getrokken zonder ook maar één voorval. Fijn land!!
Misschien eens verdiepen in Futaleufu, geliefd bij de Chilenen de op zoek zijn naar adrenaline.
Chili is één van de veiligste landen van Latijns-Amerika. En op nationaal nivo is het zuiden ook nog eens veiliger dan centraal-en noord Chili.
Van roofovervallen op de carretera austral heb ik nog nooit gehoord.
Hertz heeft in ieder geval kantoren in Puerto Montt en Punta Arenas (en Puerto Natales). Drop-off kosten zullen wel hoog zijn.
Grote gedeelten van de carretera austral zijn nog onverhard maar goed begaanbaar, zeker in de zomer.
Elk jaar komt er weer een beetje extra asfalt bij. Google streetview heeft vorig jaar ook gedeelten van de carretera austral verkent, zodat je vooraf al een beetje kan uitzoeken welke gedeelten geasfalteerd zijn en welke nog niet.
Voor een redelijke indruk van het dagelijks onderhoud kan ik je verwijzen naar deze link:
http://www.numbeo.com/cost-of-living…&city=Santiago
Een gedeelte van je selfdrive gaat door Argentinie, dat zul je aan de rent-a-car moeten aangegeven, want zij zullen de papieren moeten klaarmaken om met de auto de grens over te kunnen.
Hoi, we hebben 2 jaar terug de carretera (en een grot deel van Chili/Argentinie) gedaan en gaan dat dit jaar weer doen; Met een camper van Wicked Campers, zeer betrouwbaar én goedkoop, the best way to travel is the Wicked Way!!! http://wickedsouthamerica.com/v3/
Daarbij is heel Chili, op Valparaiso met oud en neiuw na, gewoon een super veilig reisland!!!
Veel plezier, je kan contact opnemen voor meer info
www.colombotte.nl voor tel enzo
Mirjam & Tim
Chili is zo veilig en zo mooi en erg lieve mensen! Carretera Austral zijn ze aan het asfalteren maar der is nog genoeg unpaved… Hertz is inderdaad een internationaal gerenommeerd autoverhuur bedrijf! Bij Lago General Carrera kun je mooi wildkamperen! erg mooi en rustiek!!
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel,
Groet Rutger
Hallo allemaal,
Ik reageer heel laat, want ik heb een hoop reacties gemist (ik dacht van elke reactie een melding per e-mail te krijgen, maar dat is dus niet zo ;-).
Dank jullie wel voor jullie reacties! Heel fijn om te horen wat jullie adviezen zijn.
Vanwege onzekerheid op werkvlak, weten wij helaas nog niet wanneer we dit avontuur kunnen gaan beleven.
Maar ik neem alle tips mee op het moment dat we alles kunnen gaan regelen!
Heeft iemand advies voor autohuur met lage drop-off kosten? Of is dat eigenlijk niet mogelijk met onze route?
Nogmaals bedankt!
Groetjes,
Judith
Hoi,
Die lage drop off kosten weet ik niet. Maar ik zou zo eens wat op www.google.com gaan kijken en wat bedrijven emailen.
Succes
Groet Rutger