Meldpunt taxicriminaliteit.

Manila staan bekend om zijn hoge taxicriminaliteit. Niet dat je beroofd of ontvoerd word als je een taxi neemt door gewapende bendes, want dat komt zelden voor. Nee, merkwaardig genoeg zijn de taxichauffeurs hier de criminelen.
Chauffeurs worden niet zo gescreend op hun verleden als in nederland ,dus er zit nog wel eens een foute tussen.
de trucs variaren van ,niet de meter aan willen zetten, omslachtige lange route nemen, geen wisselgeld terug willen geven, hoge fooi eisen en ga zo maar door.
Om hier effectief wat aan te kunnen doen heeft de overheid een een website geopend waarop je betreffend driver kan rapporteren. Dit is de site www.taxikick.com
Tis dus zaak zo gauw je in de taxi zit even het platenummer en de naam van het taxiberijf te noteren. Vaak hebben chauffeurs ook wel en naamplaatje op hun overhemd gespeld.
Drivers waarbij meedere keren ernstige misstanden voorkomen, vliegen er uit.

Bovendien staat er op veel taxi’s en Jeepneys een nummer wat je kan sms-en, ook voor asociaal rijgedrag.

Klopt staat ook op alle bussen , How is my driving ? , met een telefoon nummer erbij.
Maar denk dat niet zo veel mensen problemen hebben met de rijstijl van chauffeurs, tenzij het heel extreem is naturlijk.

De excessen in de taxibrance zijn veel erger en aleen de extreme gevallen halen de krant, zoals chauffeurs die zodra de klant uitstapt, volgas wegrijd en diens bagage in de achterbak meeneemt. lees je wel eens af en toe in de krant.

En het zijn vooral de buitenlanders die slachtoffer zijn van deze praktijken.

• … zoals chauffeur die zodra de klant uitstapt, vol gas wegrijdt en diens bagage in de achterbak meeneemt…lees je wel eens af en toe in de krant.*
    Om dit te voorkomen heb ik met mijn vriendin afgesproken dat ik meteen uitstap als we ergens aankomen en dat zij in de taxi blijft zitten (en afrekent), totdat ik de bagage uit te kofferbak heb gehaald. Gaat de kofferbak niet open, loop ik onmiddellijk naar de chauffeur en vertel hem dat ie de kofferbak open moet maken.
    Ben je alleen, wordt het iets lastiger natuurlijk, maar neem de belangrijkste bagage dan mee op de achterzit, zodat je die in één beweging meeneemt op het moment dat je uitstapt.

Ik ben geen vriend van de taxichauffeurs en neem alleen een taxi als het redelijkerwijs niet anders kan om van A naar B te komen.
Het irriteert mij mateloos dat als ik een taxi wil de meter nooit werkt, maar loop je langs de weg, nou hun claxon werkt áltijd, want je hoort continue getoeter van taxi’s die willen dat je bij hun instapt. En steek je een drukke straat over en heb je al al je zintuigen nodig om gezond de overkant te halen … gaat er pal voor je neus een taxi stilstaan in de hoop dat je instapt, moet je daar ook weer omheen wandelen…

Vorig jaar gebeurt; we komen met de boot aan op pier 15 in Manila, de taxi’s bij de boot rekenen sowieso extra, dus we wandelen naar de hoofdweg om daar een taxi-meter te regelen. Komt ons een man achterna die vraagt waar we heengaan, nou hij heeft een taximeter en neemt ons wel mee … dus wij weer terug en een stuk wandelen, uiteindelijk komen we bij een taxi uit waar al een chauffeur in zit (wat gek, ik dacht dat hijzelf een taxi had?.. zal ik wel verkeerd begrepen hebben) en die geeft wat aan ‘onze’ man en we vertrekken…
Omdat het nooit kwaad kan om achterdochtig te zijn valt me meteen op dat de meter niet loopt, dus ik vragen om 'm aan te zetten … doet ie niet. Mijn vriendin praten, ik praten, pas nadat ik 'm duidelijk maak dat ie best mag blijven rijden, maar dat hij geen geld gaat ontvangen stopt hij de taxi. Blijkt dus dat die man op de haven zowel ons als deze taxichauffeur heeft bedrogen, want hij heeft hem geld betaald om ons mee te mogen nemen, met de belofte dat wij een x-bedrag betalen voor deze rit. Dus wij uitstappen en een andere taxi nemen (waarom hij op dát moment niet gewoon de meter aanzet, zodat hij in elk geval iets verdient, snap ik nog steeds niet).

Momenteel doe ik helemaal geen moeite meer om een taxi te regelen. Moeten we ergens naar toe, dan wacht ik met de bagage langs de weg en mijn vriendin loopt een eindje weg om ‘buiten zicht’ een taxi-meter te regelen. Werkt snel en goed.