Hoi! Vorige week heb ik besloten om vanaf half januari een kleine 4 weken naar Australië te gaan. Een vriendin van me is een paar maanden geleden naar Perth verhuisd en ik zit heel letterlijk 6 weken “in between jobs”. Een perfecte gelegenheid dus. We zullen in Melbourne meeten om van daaruit samen te backpacken. Het is natuurlijk allemaal vrij last-minute, maar daar houden we op zich wel van. Ik heb echter een aantal vragen, zodat ik van daaruit wat meer gericht dingen kan uitzoeken. Een strakke dagplanning maken gaan we niet doen; we willen wel vrijheid houden. Desalniettemin worden tips en tricks zeker gewaardeerd, om een beetje zicht en richting te houden. Zoals gezegd, we starten in Melbourne om uiteindelijk te eindigen in Brisbane.
- Qua vervoer willen we graag (voornamelijk) met het openbaar vervoer reizen; wellicht kunnen we met steden als uitvalsbasis een aantal dagen een auto huren, maar dat hebben we waarschijnlijk niet in zijn geheel als vervoersmiddel. Ik heb de volgende info gevonden, waarin Fireflyexpress en Greyhound als “beste” of in ieder geval meest gebruikte mogelijkheden worden omschreven. Heeft iemand hier ervaring mee, vooral met het hop-on/hop-off principe? Kom je op die manier ook verder landinwaarts, en dan bedoel ik de National Parks? Heeft er iemand nog andere ervaringen met of tips over het OV of vervoersmiddelen voor backpackers?
http://tips4oz.com/vervoer-tips/bustips/index.html
-
Dingen die we sowieso willen gaan doen en zien zijn (een stukje van) de Great Ocean Road (niet helemaal natuurlijk, want dan gaan we de “verkeerde” kant op), Sydney, Blue Mountains NP, Byron Bay, Fraser Island, Great Sandy NP. Daarnaast willen we sowieso minstens een keertje ergens een surflesje doen en/of snorkelen. Wat zijn, gezien het tijdsbestek, nog meer toffe/mooie must-see’s op de route? Wat is überhaupt de leukste/mooiste route? Het land door of langs de kust? We houden beide vooral erg van natuur, hoewel we dus uiteraard logischerwijs naast begin- en eindpunt, Sydney aan zullen doen.
-
Ik besef me dat het het hoogseizoen is, dus is het realistisch om echt op de bonnefooi (betaalbaar) onderdak te vinden? Eventueel kunnen we uiteraard wel 1 a 2 dagen vooruit boeken. We zoeken het dan voornamelijk in de hostels en andere backpackaccomodaties.
Verder ga ik uiteraard actief hier posts lezen en het internet afstruinen, maar wat ik al zei: ervaringen van mensen hier worden echt gewaardeerd. :backpack: